Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej

Autor

  • Monika Worsowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11

Słowa kluczowe:

portrait, press, rhetoric, logos, ethos, pathos

Abstrakt

The article discusses the specificity of character pieces (the journalistic genre for the presentation and recommendation of a person) in the context of the rhetorical triad. Logos, ethos and pathos are three ways of shaping an argument which in a character piece have a persuasive impact on the reader by influencing his intellect, will and emotions. In journalistic practice, this means using facts and commanding direct or indirect inference in relation to the axiology of moral attitudes, as well as showing and engendering feelings, states of emotion and stimulating the imagination. The author discusses these actions based on selected journalistic texts from the magazines „Polityka”, „Gazeta Wyborcza”, „Press” and „Newsweek Polska”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Monika Worsowicz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

prowadzi zajęcia z zakresu gatunków dziennikarskich, dziennikarstwa poradnikowego i retoryki. Autorka monografii pt. „O «duchu stosowności». Teoria retoryczna a współczesna praktyka medialna” (2013) oraz publikacji z zakresu dziennikarstwa prasowego, ewolucji dziennikarskich form wypowiedzi, edytorstwa prasowego. Współredaktorka opracowań, m.in. z zakresu dziennikarstwa śledczego („News i dziennikarstwo śledcze wobec wyzwań XXI wieku”, współred. M. Palczewski; 2010), stylu, mediów i komunikacji („Styl – dyskurs – media”, współred. B. Bogołębska; 2010).

Bibliografia

Ja jednak myślę, z K. Wojewódzkim rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 27, s. 25–27.
Google Scholar

Konarzewska M., Sięgała po wszystko, „Gazeta Wyborcza” 2012, 15.10, s. 2.
Google Scholar

Krzyżaniak-Gumowska A., Momenty z Amaro, „Newsweek Polska” 2013, nr 13, s. 42–44.
Google Scholar

Niziołek A., Neron, czyli Dunio, „Press” 2012, nr 1, s. 56.
Google Scholar

Pietkiewicz B., Szklanych kulek już nie ma, „Polityka” 2009, nr 13, s. 22–25.
Google Scholar

Pietkiewicz B., współpr. A. Mikołajczyk, W sprawie pierogów, „Polityka” 2007, nr 42, s. 78–80.
Google Scholar

Sylwetka [hasło], „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2010, nr 1–2 (105–106), t. 53, s. 295–297.
Google Scholar

Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
Google Scholar

Wyszyńska M., Niewiadome, „Press” 2013, nr 11, s. 34–37.
Google Scholar

Zderzenie pokoleń, z J. Czapińskim rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 19, s. 20–22.
Google Scholar

Zderzenie światów, z D. Rabczewską rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 17/18, s. 36–39.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Worsowicz, M. (2016). Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 31(1), 137–147. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>