Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11Słowa kluczowe:
portrait, press, rhetoric, logos, ethos, pathosAbstrakt
The article discusses the specificity of character pieces (the journalistic genre for the presentation and recommendation of a person) in the context of the rhetorical triad. Logos, ethos and pathos are three ways of shaping an argument which in a character piece have a persuasive impact on the reader by influencing his intellect, will and emotions. In journalistic practice, this means using facts and commanding direct or indirect inference in relation to the axiology of moral attitudes, as well as showing and engendering feelings, states of emotion and stimulating the imagination. The author discusses these actions based on selected journalistic texts from the magazines „Polityka”, „Gazeta Wyborcza”, „Press” and „Newsweek Polska”.
Pobrania
Bibliografia
Ja jednak myślę, z K. Wojewódzkim rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 27, s. 25–27.
Google Scholar
Konarzewska M., Sięgała po wszystko, „Gazeta Wyborcza” 2012, 15.10, s. 2.
Google Scholar
Krzyżaniak-Gumowska A., Momenty z Amaro, „Newsweek Polska” 2013, nr 13, s. 42–44.
Google Scholar
Niziołek A., Neron, czyli Dunio, „Press” 2012, nr 1, s. 56.
Google Scholar
Pietkiewicz B., Szklanych kulek już nie ma, „Polityka” 2009, nr 13, s. 22–25.
Google Scholar
Pietkiewicz B., współpr. A. Mikołajczyk, W sprawie pierogów, „Polityka” 2007, nr 42, s. 78–80.
Google Scholar
Sylwetka [hasło], „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2010, nr 1–2 (105–106), t. 53, s. 295–297.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
Google Scholar
Wyszyńska M., Niewiadome, „Press” 2013, nr 11, s. 34–37.
Google Scholar
Zderzenie pokoleń, z J. Czapińskim rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 19, s. 20–22.
Google Scholar
Zderzenie światów, z D. Rabczewską rozm. J. Żakowski, „Polityka” 2012, nr 17/18, s. 36–39.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.