Stylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.07Słowa kluczowe:
lifestyle press, advice-type article, stylisticsAbstrakt
The advice article is one of the multiple forms of expression in use among general lifestyle magazines aimed at women. Its shape, both style and structure-wise, allows authors to exhaust all the possibilities of persuasive action, which is typical for this group of magazines. The analysis of the materials, taken from ten separate magazines published in the first quarter of 2016, shows that the stylistic range of advice articles is not sophisticated, and so their style is definitely not the most important factor which determines the pleasure of reading. It is also possible to notice that in the down-market magazines (‘Dobre Rady’, ‘Naj’, ‘Pani Domu’, ‘Tina’) this type of an article is usually produced in a form of a corpus (body) made of modules, using the formula of a register. These texts are smaller in size and compositionally more simple (short sentences, usually single sentences or simple relative clauses), with regular use of a question-answer configuration, with exclamations to show emotions, and lists. The act of giving advice is generally based on direct, specific instructions, formulated in a direct style, appropriate for the ‘parenetic’ (persuasive) character of the publication. The editorial boards of magazines such as ‘Olivia’ or ‘Swiat Kobiety’ heavily emphasize the professionalism of their guidance. The authors clearly display their intent to create a more friendly relationship with their female readers, but at the same time encourage them to follow the line of argument more carefully and to think for themselves. In these texts the syntax is more complex, more varied rhetorical terms are used, and the signals of mutual dialogue are present; the factual, graphic and cognitive layer of a publication blends with its practical usage in a much better way.
Pobrania
Bibliografia
Bulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.
Google Scholar
Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. M. Kondracka, A. Łysak, b.w., Wrocław 2009.
Google Scholar
Ficek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015, s. 230–237.
Google Scholar
Kędzierska J., Instruktorzy życia szczęśliwego. Fenomen współczesnych poradników – wybrane aspekty, „Global Media Journalism – Polish Edition” 2007, nr 1, s. 99–116.
Google Scholar
Kochańska J., Chełmno miejsce spotkań zakochanych, „Poradnik Domowy” 2016, nr 3, s. 108–109.
Google Scholar
Obara J., Słownictwo nieoficjalne w poradach medycznych kolorowych czasopism dla kobiet, [w:] Dobra rada nie zawada. Rady, porady i poradniki w języku, literaturze i kulturze, red. W. Żarski, B. Staniów, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie, Koszalin 2010, s. 79–91.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
Google Scholar
Wojtak M., Kunszt stylizatorski w artykułach z prasy wyspecjalizowanej, [w:] taż, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 81–93.
Google Scholar
Wojtak M., Osobliwe byty gatunkowe i tekstowe w ich uwikłaniach komunikacyjnych, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 4: Gatunek a komunikacja społeczna, red. D. Ostaszewska przy współudziale J. Przyklenk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2011, s. 44–56.
Google Scholar
Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1993.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Google Scholar
Worsowicz M., Nowatorstwo tekstów poradnikowych (wybrane przykłady prasowe), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, t. 13, s. 405–413.
Google Scholar
Zielińska-Pękał D., Poradnictwo a świat mediów, czyli o poradnictwie zapośredniczonym, [w:] Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, red. nauk. A. Kargulowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 285–307.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.