Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część I
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.22Słowa kluczowe:
dziennikarstwo poradnikowe, gatunek dziennikarski, prasaAbstrakt
Artykuł prezentuje genologiczne ujęcie poradnikowego dziennikarstwa prasowego na podstawie wybranych tytułów polskiej prasy poradnikowej. Zasadniczym celem jest sformułowanie listy wzorców gatunkowych, uwzględniającej również ich wariantywność, a zatem scharakteryzowanie pod względem strukturalnym, poznawczym, pragmatycznym, stylistycznym oraz intertekstualnym. Badane teksty zostały uporządkowane w czterech grupach: 1) gatunki „nieobecne” w prasie poradnikowej, 2) gatunki nieporadnikowe, 3) klasyczne formy poradnikowe, 4)twory wielokształtne i genologicznie nieustabilizowane. W niniejszym artykuleprzedstawione są dwie pierwsze grupy.
W badanych tytułach prasowych nie występują takie gatunki, jak: komentarz, recenzja, artykuł publicystyczny, esej, felieton (może być obecny wyjątkowo), sprawozdanie, korespondencja, przegląd prasy, polemika i debata.
Gatunki formalnie nieporadnikowe reprezentują obszar piśmiennictwa użytkowego bądź dziennikarskiego informacyjnego, rzadziej publicystycznego (m.in. wzmianka, kalendarium, horoskop, psychozabawa, fotorelacja, list do redakcji, artykuł informacyjny, test, rekomendacja kulturalna, reportaż, sylwetka, wywiad). Są zazwyczaj wzbogacane o składnik poradnikowy, który może przyjmować postać zarówno drobnej wskazówki czy zachęty wyrażonej wprost, jak i nauki płynącej z sytuacji relacjonowanej przez bohatera tekstu lub jego dotyczącej.
Pobrania
Bibliografia
Bulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.
Google Scholar
Dąbrowska-Cendrowska O., Guidetainment w polskich mediach – analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 35–53.
Google Scholar
Dombrowski A., Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze UWM” 2015, nr 1(18), s. 5–19.
Google Scholar
Duda A., Prasa kobieca – między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika „Claudia”, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3, s. 22–35.
Google Scholar
Ficek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015, s. 230–237.
Google Scholar
Filip G., „Listy do redakcji” jako gatunek w prasie kobiecej, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 3: Gatunek a odmiany funkcjonalne, red. D. Ostaszewska, Katowice 2007, s. 69–76.
Google Scholar
Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013.
Google Scholar
Harcup T., Dziennikarstwo – teoria i praktyka, przeł. E. Rodzeń-Leśnikowska, D. Leśnikowski, Łódź 2010.
Google Scholar
Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Google Scholar
Łoszewska-Ołowska M., Pomiędzy reklamą a reklamą ukrytą. Rzecz o prawnych aspektach artykułów sponsorowanych i lokowania produktów w polskiej prasie drukowanej i internetowej, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 4(59), s. 55–72.
Google Scholar
Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, red. M. Fuszara, Warszawa 2008.
Google Scholar
Smól J., Lingwistyka tekstu i teoria dyskursu medialnego w analizie porad prasowych, [w:] Współczesne nurty badawcze młodych naukowców, red. D. Czajkowska-Ziobrowska, M. Gwoździcka-Piotrowska, Poznań 2010, s. 257–263.
Google Scholar
Stańczak-Wiślicz K., Opowieści o trudach życia. Narracje zwierzeniowe w popularnej prasie kobiecej XX wieku, Warszawa 2010.
Google Scholar
Ślawska M., Formy dialogu w gatunkach prasowych, Wrocław 2014.
Google Scholar
Turlej E., Kopiuj, wklej, sprzedaj, „Press” 2016, nr 10, s. 65–67.
Google Scholar
Wiśniewska P., Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Poznań 2014.
Google Scholar
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar
Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław 1993.
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Snopek J., Furman W., Prasowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2014.
Google Scholar
Worsowicz M., Czym jest kicz prasowy? W kręgu polskich czasopism „true stories”, [w:] Kicz w języku i komunikacji, red. B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz, s.267–277.
Google Scholar
Worsowicz M., Rekomendacje i ich wpływ na charakterystykę gatunkową ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017, s. 291–303.
Google Scholar
Zaworska-Nikoniuk D., Wzory kobiecości i męskości w polskiej prasie dla kobiet XXI wieku, Toruń 2008.
Google Scholar
Zierkiewicz E., Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych, Kraków 2013.
Google Scholar
Grudzień M., Męskość na półce z prasą poradnikową i w reklamie, http://masculinum.org/meskosc-na-polce-z-prasa-poradnikowa-i-w-reklamie/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar
http://www.bauer.pl/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar
http://www.burdamedia.pl/magazyny/magazyn/8/Dobre%20Rady [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar
Czechawska A., Stawiamy bańki, „Pani Domu” 2017, nr 3, s. 20.
Google Scholar
Nasza młodzieńcza miłość przetrwała życiowe zawieruchy, „Dobre Rady” 2017, nr 2, s. 42.
Google Scholar
Poradnik medyczny, „Naj” 2017, nr 1, s. 20–31.
Google Scholar
Stylista radzi, „Olivia” 2017, nr 2, s. 28.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.