Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część I

Autor

  • Monika Worsowicz Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.22

Słowa kluczowe:

dziennikarstwo poradnikowe, gatunek dziennikarski, prasa

Abstrakt

Artykuł prezentuje genologiczne ujęcie poradnikowego dziennikarstwa prasowego na podstawie wybranych tytułów polskiej prasy poradnikowej. Zasadniczym celem jest sformułowanie listy wzorców gatunkowych, uwzględniającej również ich wariantywność, a zatem scharakteryzowanie pod względem strukturalnym, poznawczym, pragmatycznym, stylistycznym oraz intertekstualnym. Badane teksty zostały uporządkowane w czterech grupach: 1) gatunki „nieobecne” w prasie poradnikowej, 2) gatunki nieporadnikowe, 3) klasyczne formy poradnikowe, 4)twory wielokształtne i genologicznie nieustabilizowane. W niniejszym artykuleprzedstawione są dwie pierwsze grupy.

W badanych tytułach prasowych nie występują takie gatunki, jak: komentarz, recenzja, artykuł publicystyczny, esej, felieton (może być obecny wyjątkowo), sprawozdanie, korespondencja, przegląd prasy, polemika i debata.

Gatunki formalnie nieporadnikowe reprezentują obszar piśmiennictwa użytkowego bądź dziennikarskiego informacyjnego, rzadziej publicystycznego (m.in. wzmianka, kalendarium, horoskop, psychozabawa, fotorelacja, list do redakcji, artykuł informacyjny, test, rekomendacja kulturalna, reportaż, sylwetka, wywiad). Są zazwyczaj wzbogacane o składnik poradnikowy, który może przyjmować postać zarówno drobnej wskazówki czy zachęty wyrażonej wprost, jak i nauki płynącej z sytuacji relacjonowanej przez bohatera tekstu lub jego dotyczącej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Monika Worsowicz - Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Dr hab., profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół prasowych form wypowiedzi, szczególnie problematyki gatunków i retoryki. Zajmuje się również ewolucją i specyfiką rynku prasowego, historią mediów, edytorstwem prasowym i poradnictwem w mediach.

Bibliografia

Bulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.
Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska O., Guidetainment w polskich mediach – analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 35–53.
Google Scholar

Dombrowski A., Determinanty gatunkowe i stylistyczne porad medycznych w czasopismach dla kobiet, „Prace Językoznawcze UWM” 2015, nr 1(18), s. 5–19.
Google Scholar

Duda A., Prasa kobieca – między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika „Claudia”, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3, s. 22–35.
Google Scholar

Ficek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015, s. 230–237.
Google Scholar

Filip G., „Listy do redakcji” jako gatunek w prasie kobiecej, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 3: Gatunek a odmiany funkcjonalne, red. D. Ostaszewska, Katowice 2007, s. 69–76.
Google Scholar

Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013.
Google Scholar

Harcup T., Dziennikarstwo – teoria i praktyka, przeł. E. Rodzeń-Leśnikowska, D. Leśnikowski, Łódź 2010.
Google Scholar

Kita M., Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja, Katowice 1998.
Google Scholar

Łoszewska-Ołowska M., Pomiędzy reklamą a reklamą ukrytą. Rzecz o prawnych aspektach artykułów sponsorowanych i lokowania produktów w polskiej prasie drukowanej i internetowej, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 4(59), s. 55–72.
Google Scholar

Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, red. M. Fuszara, Warszawa 2008.
Google Scholar

Smól J., Lingwistyka tekstu i teoria dyskursu medialnego w analizie porad prasowych, [w:] Współczesne nurty badawcze młodych naukowców, red. D. Czajkowska-Ziobrowska, M. Gwoździcka-Piotrowska, Poznań 2010, s. 257–263.
Google Scholar

Stańczak-Wiślicz K., Opowieści o trudach życia. Narracje zwierzeniowe w popularnej prasie kobiecej XX wieku, Warszawa 2010.
Google Scholar

Ślawska M., Formy dialogu w gatunkach prasowych, Wrocław 2014.
Google Scholar

Turlej E., Kopiuj, wklej, sprzedaj, „Press” 2016, nr 10, s. 65–67.
Google Scholar

Wiśniewska P., Wizerunek kobiety w mediach. Analiza porównawcza tematyki w prasie polskiej i niemieckiej u schyłku pierwszej dekady XXI wieku, Poznań 2014.
Google Scholar

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Google Scholar

Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wrocław 1993.
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Snopek J., Furman W., Prasowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2014.
Google Scholar

Worsowicz M., Czym jest kicz prasowy? W kręgu polskich czasopism „true stories”, [w:] Kicz w języku i komunikacji, red. B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz, s.267–277.
Google Scholar

Worsowicz M., Rekomendacje i ich wpływ na charakterystykę gatunkową ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017, s. 291–303.
Google Scholar

Zaworska-Nikoniuk D., Wzory kobiecości i męskości w polskiej prasie dla kobiet XXI wieku, Toruń 2008.
Google Scholar

Zierkiewicz E., Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych, Kraków 2013.
Google Scholar

Grudzień M., Męskość na półce z prasą poradnikową i w reklamie, http://masculinum.org/meskosc-na-polce-z-prasa-poradnikowa-i-w-reklamie/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

http://www.bauer.pl/ [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

http://www.burdamedia.pl/magazyny/magazyn/8/Dobre%20Rady [dostęp: 16.04.2018].
Google Scholar

Czechawska A., Stawiamy bańki, „Pani Domu” 2017, nr 3, s. 20.
Google Scholar

Nasza młodzieńcza miłość przetrwała życiowe zawieruchy, „Dobre Rady” 2017, nr 2, s. 42.
Google Scholar

Poradnik medyczny, „Naj” 2017, nr 1, s. 20–31.
Google Scholar

Stylista radzi, „Olivia” 2017, nr 2, s. 28.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-07

Jak cytować

Worsowicz, M. (2019). Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część I. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 335–352. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.22

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>