Kondycja polskiego dokumentu autobiograficznego – zwrot w kierunku reality show?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.23.08Słowa kluczowe:
film, film of fact, reality showAbstrakt
The autobiographical documentary has a number of elements that resemble those of a reality show. Such documentaries can be considered a response by young directors to this TV genre and its celebration of voyeurism. The purpose of this article is to outline the similarities and differences between these two genres. The article consists of four parts: the first discusses the essence of the autobiographical documentary, the second focuses on the reality show, the third analyses the movie Moje dwadzieścia okrążeń by Łukasz Konopa, and the fourth is a summary of the considerations made in the text.
Pobrania
Bibliografia
Fiołek-Lubczyńska B., Tradycja i nowatorstwo współczesnego polskiego kina dokumentalnego (po 1989 r.). Bliżej rzeczywistości, bliżej człowieka…, [w:] O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, red. E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Łódź 2010.
Google Scholar
Krzpiet M., Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji, Kraków 2005.
Google Scholar
Łuszczek K., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
Google Scholar
Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Google Scholar
Piotrowska A., Wiwisekcja, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 8.
Google Scholar
Przylipiak M., Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk–Słupsk 2004.
Google Scholar
Reality show kontra film dokumentalny, http://www.stopklatka.pl/wydarzenia/wydarzenie.asp?wi=68883 [dostęp: 31.03.2012].
Google Scholar
Sobolewski T., Obiektyw życia, „Gazeta Wyborcza” 2000, nr 69.
Google Scholar
Sulima R., Oko „Wielkiego Brata”, [w:] Podglądanie „Wielkiego Brata”, red. W. Godzic, Kraków 2001.
Google Scholar
Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.
Google Scholar
Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, przeł. T. Karłowicz, Kraków 2008.
Google Scholar
Wiśniewska A., „Takiego pięknego syna urodziłam” Marcina Koszałki, czyli zaprzepaszczony potencjał krytyczny dokumentu autobiograficznego, [w:] Polskie kino dokumentalne 1989–2009. Historia polityczna, red. A. Wiśniewska, Warszawa 2011.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.