Patos w retoryce filmowej. Na podstawie "Yodok stories" Andrzeja Fidyka
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.09Słowa kluczowe:
pathos, documentary film, rhetoricAbstrakt
The article relates to the use of rhetoric in documentary film. Pathos is one of many ways of creating a persuasive documentary. According to Andrzej Fidyk, modern documentary film must be attractive to the viewer, otherwise, nobody will watch it. Hence the director decided to use persuasive elements in his film. Pathos is a tool for arousing strong feelings in the viewer. The source of those feelings is the presentation of power and concentration camps in the form of a musical extravaganza.
Pobrania
Bibliografia
Goffman E., Analiza ramowa, przeł. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2010.
Google Scholar
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008.
Google Scholar
Joost G., Bild-Sprache. Die audio-visuelle Rhetorik des Films, Transcript Verlag, Bielefeld 2008.
Google Scholar
Scheuermann A., Moving Picture Audience – Affektkomunikation in populären Film, [in:] The Moving Image – Beiträge zu einer Medientheorie des bewegten Bildes, Hrsg. A. Zika VDG, Weimar–Kromsdorf 2004.
Google Scholar
Sztuka opowiadania, z A. Fidykiem rozm. W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23 (jesień).
Google Scholar
www.youtube.com/watch?v=qhDFdftJ5tY [dostęp: 26.05.2011].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.