The “Salt of the Earth” documentary film by Wim Wenders as an implementation of the „text within a text” rhetorical strategy

Autor

  • Bogumiła Fiołek-Lubczyńska Chair of Journalism and Social Communication, Faculty of Philology, University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.15

Słowa kluczowe:

Report on art, rhetoric of a documentary, topos of the face, anthropology, ethos of a director

Abstrakt

Wim Wenders’s report is devoted to the output of the world-renowned photographer Sebastião Salgado. The presentation of his works in the documentary employed the text within a text composition, or rather „photography within a documentary”. The director emphasised the photographs and the statements by the photographer in such a way that the viewers could learn about Salgado as the author of his works and as a human, a humanist concerned about the fate of contemporary human beings. The analysis and the interpretation of the report enabled me to reflect theoretically on the definition and the specificity of photography.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Borkowska E., “Sebastiao Salgado. Opowieść o fotografie, który udowodnił, że ziemia jest mokra od łez”, http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,19070589,sebastiao-salgado-opowiesc-o-fotografie-ktory-udowodnil-ze.html [accessed on: 15.02.2017].
Google Scholar

Czeczot-Gawrak Z., “Filmowa prezentacja sztuki. Architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warsaw 1979.
Google Scholar

Deleuze G., “1. Kino. Obraz – ruch, 2. Obraz – czas”, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdansk 2008.
Google Scholar

Głowa J., “Klasyka polskiego filmu o sztuce. Dwie tendencje”, Estetyka i Krytyka 2007/2008, Issue 1/2 (13/14), pp. 47–61.
Google Scholar

Helman A., Ostaszewski J., “Historia myśli filmowej”, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdansk 2010.
Google Scholar

Joost G., “Die audio-visuelle Rherorik des Films”, Transcript, Bielfeld 2008.
Google Scholar

Kacprzak M., “Sól ziemi. Bliżej Sebasiao Salgado”, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/marek-kacprzak-sol-ziemi-blizej-sebastiao-salgado/ [accessed on: 25.02.2017].
Google Scholar

Karacauer S., “Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości”, transl. by W. Wertenstein, 2nd ed., Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdansk 2008.
Google Scholar

Lotman Y., “Tiekst w tiekstie”, Trudy po znakowym sistiemam 1981, Issue 14, pp. 3–18.
Google Scholar

“Metody dokumentalne w filmie”, D. Rode and M. Pieńkowski (eds.), Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Lodz 2013.
Google Scholar

Pietrzak M., “Retoryka. Narzędzie w twórczej komunikacji. Teatr i film”, Wydawnictwo DiG, Warsaw 2012.
Google Scholar

Przylipiak M., “Poetyka kina dokumentalnego”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdansk–Slupsk 2004.
Google Scholar

Świontek S., “Norwidowski teatr świata”, Wydawnictwo Łódzkie, Lodz 1983.
Google Scholar

Walczak B., “Antropolog jako Inny”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warsaw 2009.
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-08

Jak cytować

Fiołek-Lubczyńska, B. (2018). The “Salt of the Earth” documentary film by Wim Wenders as an implementation of the „text within a text” rhetorical strategy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 43(5), 211–222. https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.15

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora