Early Support Of Speech Development Of Child With Sensory-Motor Alalysis – The Case Study
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.07Keywords:
linguistics, speech therapy, case study, motoro-sensory alalia, early support of child development, speech and language development disordersAbstract
The article concerns the problem of early support of child development in the case of speech disorders of central origin. It constitutes the case study of a 6-year-old boy with motor-sensory alaly. The author evaluates the language and communication possibilities of the child. The complex characteristics of child’s speech is conducted with the reference to all subsystems of language (phonological, morphological, lexical and syntactic). The paper also presents the program and effects of speech therapy and indicates the directions of activities in proceedings subsequent stages.
Downloads
References
Bogdanowicz Marta, 1985, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Cieszyńska-Rożek Jagoda, 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar
Cytowska Beata, Winczura Barbara, 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Dilling-Ostrowska Ewa, 1982, Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 18–30.
Google Scholar
Drewniak-Wołosz Elżbieta, Paluch Anna, 2009, Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy, „Logopeda”, nr 1(7), s. 90–99.
Google Scholar
Herzyk Anna, 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.
Google Scholar
Jastrzębowska Grażyna, 1998, Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Kaczmarek Leon, 1966, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar
Kordyl Zofia, 1968, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Majewska Zofia, Szelożyńska Katarzyna, 1959, Zaburzenia mowy u dzieci z niedowładami prawo-i lewostronnymi, „Neurologia, Neurochirurgia i Psychiatria Polska”, t. IX, nr 6, s. 751–758.
Google Scholar
Mierzejewska Halina, Emiluta-Rozya Danuta, 1998, Propozycja modyfikacji projektu „Badania mowy” I. Styczek, „Logopedia”, nr 25, s. 49–63.
Google Scholar
Mitrinowicz-Modrzejewska Aleksandra, 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Paluch Aneta, Drewniak-Wołosz Elżbieta, Mikosza Lucyna, 2012, Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Panasiuk Jolanta, 2008, Standard postępowania logopedycznego w afazji, „Logopedia”, nr 37, s. 69–89.
Google Scholar
Panasiuk Jolanta, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 309–345.
Google Scholar
Parol Urszula, 1989, Dziecko z niedokształceniem mowy: diagnoza, analiza, terapia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Pilch Tadeusz, 2003 Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Pruszewicz Antoni, 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, www.dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1635 (dostęp: 10.04.2018).
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, www.dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1743/1 (dostęp: 11.04.2018).
Google Scholar
Sawa Barbara, 1990, Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Skibska Joanna, 2015, Neuroplastyczność mózgu wsparciem rozwojowym dziecka we wczesnym dzieciństwie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły HUMANITAS. Pedagogika”, nr 10, s. 79–92.
Google Scholar
Spionek Halina, 1965, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Spionek Halina, 1973, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Stasiak Joanna, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 239–264.
Google Scholar
Styczek Irena, 1980, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Szumska Jadwiga, 1982, Neurofizjologiczne podstawy zaburzeń mowy u dzieci, [w:] taż (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 7–17.
Google Scholar
Traczyńska Halina, 1982, Rozwój i zaburzenia czynności ruchowych a funkcja mowy u dzieci, [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 31–37.
Google Scholar
Węsierska Katarzyna, 2013, Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Google Scholar
Zaleski Tomasz, 1993, Klasyfikacja zaburzeń mowy, [w:] T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 47–50.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.