Naming emotions by children with ASD as an interdyscylinary problem
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.11Keywords:
ASD, emotions, naming emotions, research on nominationAbstract
Symptoms of emotional disorders may be very diverse in people with ASD. Although emotional development disorders tend to largely affect social interactions, there is a noticeable paucity of research with rich source material on the emotional competence of Polish‑speaking people with ASD conducted in the field of linguistics. The problem of naming emotions is particularly interesting from the point of view of speech therapy. The aim of the article is to discuss methods of testing the ability to name emotions in various scientific disciplines, considering the capabilities and limitations of people with ASD.
Downloads
References
Balconi M., Amenta S., Ferrari C., 2012, Emotional decoding in facial expression, scripts and videos: A comparison between normal, autistic and Asperger children, „Research in Autism Spectrum Disorders”, Vol. 6(1), s. 193–203.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2011.04.005
Begeer S., Koot H.M., Rieffe C., Terwogt M.M., Stegge H., 2008, Emotional competence in children with autism: Diagnostic criteria and empirical evidence, „Developmental Review”, Vol. 28(3), s. 342–369.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2007.09.001
Davidson D., Hilvert E., Winning A.M., Giordano M., 2022, Recognition of Emotions from Situational Contexts and the Impact of a Mind Reading Intervention in Children with Autism Spectrum Disorder, „Child Psychiatry and Human Development”, Vol. 53(3), s. 418–429.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10578-021-01139-0
Gasiul H., 2018, Wprowadzenie do sposobu pojmowania emocji i możliwości ich pomiaru, [w:] H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji, Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 17–49.
Google Scholar
Gev T., Avital H., Rosenan R., Aronson L., Golan O., 2021, Socio emotional competence in young children with ASD during interaction with their typically developing peers, „Research in Autism Spectrum Disorders”, Vol. 86, s. 1–7.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101818
Golarai G., Grill‑Spector K., Reiss A.L., 2006, Autism and the development of face processing, „Clinical Neuroscience Research”, Vol. 6(3), s. 145–160.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cnr.2006.08.001
Górecka‑Mostowicz B., 2005, Co dzieci wiedzą o emocjach, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Grabias S., 2019a, Ekspresja a logopedia. Emocje w strukturze wypowiedzi. Metodologiczne założenia badań, „Logopedia”, nr 48/2, s. 47–56.
Google Scholar
Grabias S., 2019b, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Howlin P., Baron‑Cohen S., Hadwin J., 2010, Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kraków: Wydawnictwo JAK.
Google Scholar
Imbir K., 2012, Odmienność emocji automatycznych i refleksyjnych: poszukiwanie zróżnicowania neurobiologicznego i psychologicznego, niepublikowana rozprawa doktorska, Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, https://repozytorium.uw.edu.pl/entities/publication/5053d50e-48e4-4e91‑a00a‑bf06df585507 (dostęp: 27.12.2023).
Google Scholar
Jach‑Salamon N., Gawda B., 2022, Struktura pojęć afektywnych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/cis.2023.56.6
Jach‑Salamon N., Gawda B., 2023, Rozpoznawanie, nazywanie i regulowanie emocji przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Jasielska A., 2007, Wybrane etyczne aspekty badań nad funkcjonowaniem emocjonalnym dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] A.I. Brzezińska, Z. Toeplitz (red.), Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Academica, s. 109–120.
Google Scholar
Kapinos‑Gorczyca A., Dorczak A., Włodarczyk‑Skórzak B., 2022, Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, [w:] E. Emich‑Widera, B. Kazek, J. Paprocka (red.), Autyzm u dzieci. Wiedza kliniczna, Warszawa: PZWL, s. 43–70.
Google Scholar
Knopp K., 2010, Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar
Kuszak K., 2011, Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Löytömäki J., Ohtonen P., Laakso M.L., Huttunen K., 2020, The role of linguistic and cognitive factors in emotion recognition difficulties in children with ASD, ADHD or DLD, „International Journal of Language & Communication Disorders”, Vol. 55(2), s. 163–300.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514
Machnikowska‑Sokołowska M., 2022, Diagnostyka obrazowa w pracowni rezonansu magnetycznego mózgowia w chorobach ze spektrum autyzmu okiem radiologa, [w:] E. Emich‑Widera, B. Kazek, J. Paprocka (red.), Autyzm u dzieci. Wiedza kliniczna, Warszawa: PZWL, s. 221–231.
Google Scholar
Nook E.C., Satpute A.B., Ochsner K.N., 2021, Emotion Naming Impedes Both Cognitive Reappraisal and Mindful Acceptance Strategies of Emotion Regulation, „Affective Science”, Vol. 2, s. 187–198.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s42761-021-00036-y
Nowicki S., Duke M.P., 1992, The Association of Children’s Nonverbal Decoding Abilities with Their Popularity, Locus of Control, and Academic Achievement, „The Journal of Genetic Psychology”, Vol. 153(4), s. 385–393.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00221325.1992.10753734
Pisula E., 2012, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar
Saarni C., 1999, Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie, [w:] P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. 75–125.
Google Scholar
Sadowska E., 2020, Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wpływ deficytów kompetencji komunikacyjnej na sposób porozumiewania się dzieci z autyzmem, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323542520
Sadowska E., 2024, Badanie umiejętności nazywania emocji przez dzieci jako wyzwanie dla logopedy, „Poradnik Językowy”, nr 2(811), s. 35–43.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2024.2.4
Sajewicz‑Radtke U., Radtke B., 2020, Skala Rozwoju Emocjonalnego dzieci w wieku 3–6 lat, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Google Scholar
Waryszak M., 2018, Czy łatwiej jest rozpoznać emocję na podstawie swoistej ekspresji mimicznej czy prozodii?, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska Lublin – Polonia”, Vol. XXXI(4), Sectio J, s. 219–238.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2018.31.4.219-238
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.