Influence of Primary Progressive Aphasia (Speech‑Language Variant) on the Possibility of Semantic Verification – Selected Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.05

Keywords:

aphasia, primary progressive aphasia, logopenic variant PPA, categorization process, semantic dictionary

Abstract

The aim of the study was to assess the possibility of performing categorical, semantic ver­ification by a patient diagnosed with primary aphasia with the speech‑language variant. The study used the method of clinical experiment. The results of the study were subjected to qualitative and quantitative analysis. The best preserved semantic relations were indi­cated, phenomena proving the quality of access to the mental dictionary were determined; the symptoms of degradation of the semantic dictionary were indicated; it was determined at which stage of processing disturbances occur. The significant reduction in the effective­ness of semantic verification observed in the respondent is the result of, inter alia, decline in the speed of cognitive processing, dysfunction of the concept‑meaning connections; re­lationship disorders within semantic categories; decrease in the quality of the processes of searching a semantic dictionary, auditory verbal memory disorders, disorders of selectivity and the ability to maintain attention, control disorders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apostolova L., Lu P., Rogers S., Dutton R., Hayashi K., Toga A., Cummings J., Thompson P., 2008, 3D mapping of language networks in clinical and pre‑clinical Alzheimer’s disease, „Brain and Language”, No. 104, s. 33–41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.bandl.2007.03.008

Barsalou L.W., 1985, Ideals, central tendency, and frequency of instantiation as determinants of graded structure in categories, „Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”, Vol. 11(4), s. 629–654.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0278-7393.11.1-4.629

Berko Gleason J., Bernstein Ratner N., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Domagała A., 2019, Rozpad sprawności leksykalnych u pacjenta z otępieniem umiarkowanym w chorobie Alzheimera, „Logopaedica Lodziensia”, nr 3, s. 45–61.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.04

Field J., 2004, Psycholinguistics. The Key Concepts, Oxon: Blackwell.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203506929

Gliwa R., 2019, Fluencja słowna w zakresie wybranych kategorii nazw własnych i pospolitych w przebiegu otępienia w chorobie Alzheimera, „Polonica”, nr 39, s. 45–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17651/POLON.39.3

Grossman M., Robinson K., Bernhardt N., Koenig Ph., 2001, A rule‑based categorization deficit in Alzheimer’s Disease?, „Brain and Cognition”, No. 45, s. 265–276.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/brcg.2000.1245

Grzegorczykowa R., 1996, Filozoficzne aspekty kategoryzacji, [w:] R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska (red.), Językowa kategoryzacja świata, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 11–25.
Google Scholar

Herzyk A., 1996, Pierwotna afazja postępująca, „Audiofonologia”, nr 9, s. 41–59.
Google Scholar

Jodzio K., 1999, Afazja pierwotnie postępująca, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Kielar‑Turska M., Byczewska‑Konieczny K., 2014, Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym, [w:] S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 429–441.
Google Scholar

Kurcz I., 1976, Psycholingwistyka: przegląd problemów badawczych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Kurcz I., Okuniewska H., 2018, Język jako przedmiot badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Google Scholar

Łozowski P., 1994, Czym jest prototyp w semantyce diachronicznej, [w:] H. Kardela (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa: Biblioteka Myśli Semiotycznej, s. 243–254.
Google Scholar

Maćkiewicz J., 1999, Kategoryzacja a językowy obraz świata, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Maruszewski T., 2011, Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Medin D.L., Lynch E.B., Solomon K.O., 2000, Are there kinds of concepts?, „Annual Review of Psychology”, No. 51, s. 121–147.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.51.1.121

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2007, Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Google Scholar

Olszewski H., 2008, Otępienie czołowo‑skroniowe. Ujęcie neuropsychologiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Pąchalska M., 2007, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Rakinson D.H., Oakes L.M., 2003, Early Category and Concept Development, New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Rende B., Ramsberger G., Miyake A., 2002, Commonalities and differences in the working memory components underlying letter and category fluency task: A dual task investigation, „Neuropsychology”, Vol. 16(3), s. 309–321.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0894-4105.16.3.309

Rutkiewicz‑Hanczewska M., 2016, Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Rzepa T., 1985, Język jako narzędzie procesu kategoryzacji, „Studia Philosophiae Christianae”, nr 21/2, s. 169–175.
Google Scholar

Sitek E.J., Barczak A., Kluj‑Kozłowska K., Harciarek M., 2018, Afazja pierwotnie postępująca – diagnostyka różnicowa i terapia, [w:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska‑Brey (red.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 488–522.
Google Scholar

Sitek E.J., Barczak A., Senderecka M., 2017, Zastosowanie jakościowej analizy profilu wykonania skali ACE‑III w diagnostyce różnicowej chorób otępiennych, „Aktualności Neurologiczne”, nr 17(1), s. 34–41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15557/AN.2017.0004

Szczepańska‑Gieracha J., Greń G., Morga P., 2014, Zaburzenia językowe w chorobie Alzheimera, „Gerontologia Współczesna”, t. 2, nr 2, s. 73–75.
Google Scholar

Szepietowska E.M., 2000, Badanie neuropsychologiczne. Procedura i ocena, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Szepietowska E.M., Gawda B., 2011, Ścieżkami fluencji werbalnej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Tabakowska E., 1995, Nauka dla wszystkich. Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Wydawnictwo Oddziału PAN.
Google Scholar

Tabakowska E., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Taylor J.R., 2001, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językowej, Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar

Troyer A.K., Moscovitch M., Winocur G., Alexander M.P., Stuss D., 1998, Clustering and switching on verbal fluency: the effects of focal frontal and temporal‑lobe lesions, „Neuropsychologia”, No. 36, s. 499–504.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0028-3932(97)00152-8

Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Woźniak J., 2000, Kategoryzacja, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Google Scholar

Zawadzka E., 2013, Świat w obrazach u osób po udarze mózgu, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Published

2022-12-30

How to Cite

Gliwa‑Patyńska, R. (2022). Influence of Primary Progressive Aphasia (Speech‑Language Variant) on the Possibility of Semantic Verification – Selected Aspects. Logopaedica Lodziensia, (6), 63–81. https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.05