Sport texts in teaching polish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.20Keywords:
text, media text, media sport texts, popular culture in teaching Polish as a foreign languageAbstract
In this article I present the potential of media sport texts in terms of their utilisation in Polish as a foreign language classes. I discuss various definitions of text to indicate that it can constitute not only a linguistic concept but can also carry a communal element, a state of one’s spirit if you will. Next, I indicate the role of media texts in foreign language teaching. Further, I discuss the role of culture, popular culture in particular, in foreign language teaching. I also reference studies which have indicated the differences in how the same media genres are constructed in various linguistic contexts. My original proposal applies to sport texts, be they broadcast on the radio, television, or the internet. I indicate their potential in foreign language teaching and specific areas in which they may be applied. I conclude by discussing the advantages and disadvantages of utilising sport-themed media texts in Polish as a foreign language classes.
References
“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2008, vol. 16.
Google Scholar
“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2010, vol. 17.
Google Scholar
“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2011, vol. 18.
Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki”, col. 2, pp. 142–183.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 2000, Tekst, in: J. Bartmiński (ed.), Współczesny język polski, Lublin, pp. 293–314.
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
Edensor T., 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie społeczne, Kraków.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar
Grochala B., 2013a, Czy podręczniki do nauczania jpjo przygotowują do uczestnictwa w wydarzeniach sportowych?, in: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (eds), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, vol. 2, Lublin, pp. 57–66.
Google Scholar
Grochala B., 2013b, Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 20, pp. 303–311.
Google Scholar
Hauser S., 2012, Teksty medialne w ujęciu kontrastywnym i kulturowym. Rozważania metodologiczne i przykładowa analiza, “Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, no. 5, pp. 127–154.
Google Scholar
Kajak P., 2016, Lekcja 25 „Mistrzem Polski jest Legia, Legia najlepsza jest”, in: A. Rabczuk (ed.), E-book do nauki języka polskiego jako obcego wraz z ćwiczeniami interaktywnymi dla poziomu A, Warszawa.
Google Scholar
Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264
Loewe I., 2018, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice.
Google Scholar
Szczęsna E., 2007, Poetyka mediów (polisemiczność, digitalizacja, reklama), Warszawa.
Google Scholar
Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura — spójność — funkcjonalność, Łódź.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Zarzycka G., 2014, Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 21, pp. 321–333.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2014, Tekst medialny w edukacji glottodydaktycznej, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 21, pp. 335–344.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.