Sport texts in teaching polish as a foreign language

Authors

  • Beata Grochala Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-3885-8964

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.20

Keywords:

text, media text, media sport texts, popular culture in teaching Polish as a foreign language

Abstract

In this article I present the potential of media sport texts in terms of their utilisation in Polish as a foreign language classes. I discuss various definitions of text to indicate that it can constitute not only a linguistic concept but can also carry a communal element, a state of one’s spirit if you will. Next, I indicate the role of media texts in foreign language teaching. Further, I discuss the role of culture, popular culture in particular, in foreign language teaching. I also reference studies which have indicated the differences in how the same media genres are constructed in various linguistic contexts. My original proposal applies to sport texts, be they broadcast on the radio, television, or the internet. I indicate their potential in foreign language teaching and specific areas in which they may be applied. I conclude by discussing the advantages and disadvantages of utilising sport-themed media texts in Polish as a foreign language classes.

References

“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2008, vol. 16.
Google Scholar

“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2010, vol. 17.
Google Scholar

“Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2011, vol. 18.
Google Scholar

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki”, col. 2, pp. 142–183.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 2000, Tekst, in: J. Bartmiński (ed.), Współczesny język polski, Lublin, pp. 293–314.
Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar

Edensor T., 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie społeczne, Kraków.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar

Grochala B., 2013a, Czy podręczniki do nauczania jpjo przygotowują do uczestnictwa w wydarzeniach sportowych?, in: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (eds), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, vol. 2, Lublin, pp. 57–66.
Google Scholar

Grochala B., 2013b, Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 20, pp. 303–311.
Google Scholar

Hauser S., 2012, Teksty medialne w ujęciu kontrastywnym i kulturowym. Rozważania metodologiczne i przykładowa analiza, “Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, no. 5, pp. 127–154.
Google Scholar

Kajak P., 2016, Lekcja 25 „Mistrzem Polski jest Legia, Legia najlepsza jest”, in: A. Rabczuk (ed.), E-book do nauki języka polskiego jako obcego wraz z ćwiczeniami interaktywnymi dla poziomu A, Warszawa.
Google Scholar

Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264

Loewe I., 2018, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice.
Google Scholar

Szczęsna E., 2007, Poetyka mediów (polisemiczność, digitalizacja, reklama), Warszawa.
Google Scholar

Szkudlarek-Śmiechowicz E., 2010, Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura — spójność — funkcjonalność, Łódź.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Zarzycka G., 2014, Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 21, pp. 321–333.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2014, Tekst medialny w edukacji glottodydaktycznej, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, vol. 21, pp. 335–344.
Google Scholar

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Grochala, B. (2021). Sport texts in teaching polish as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 297–307. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.20

Most read articles by the same author(s)