Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18Słowa kluczowe:
fonetyka, podręczniki do nauczania wymowy polskiej dla obcokrajowców, fonodydaktykaAbstrakt
Celem recenzji jest omówienie publikacji Testuj swój polski – Fonetyka autorstwa Ewy Kołaczek, najnowszego zbioru ćwiczeń fonetycznych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach biegłości A1–B1 w skali ESOKJ. Jakościowa analiza materiału, proponowanych typów ćwiczeń czy uporządkowania samych zagadnień pozwala uznać książkę za interesujący i dobry materiał do treningu zarówno słuchu mownego, jak i artykulacji.
Bibliografia
Biernacka M., 2014, Słuch fonematyczny, fonetyczny czy mowny – rozważania terminologiczne, w: M. Gaze, K. Kubacka (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2, Łódź, s. 31–37.
Google Scholar
Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, tłum. W . Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
Gamon D., Bragdon A. D., 2003, Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej, Warszawa.
Google Scholar
Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar
Kołaczek E., 2017, TESTUJ SWÓJ POLSKI – FONETYKA, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Madelska L., 2009, Język polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 38–55.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Miodunka W., 2001, Cześć, jak się masz? A Polish Language Textbook for Beginners, Kraków.
Google Scholar
Piotrowska-Rola M., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.