Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166)

Autor

  • Michalina Biernacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-2414-9745.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18

Słowa kluczowe:

fonetyka, podręczniki do nauczania wymowy polskiej dla obcokrajowców, fonodydaktyka

Abstrakt

Celem recenzji jest omówienie publikacji Testuj swój polski – Fonetyka autorstwa Ewy Kołaczek, najnowszego zbioru ćwiczeń fonetycznych do nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach biegłości A1B1 w skali ESOKJ. Jakościowa analiza materiału, proponowanych typów ćwiczeń czy uporządkowania samych zagadnień pozwala uznać książkę za interesujący i dobry materiał do treningu zarówno słuchu mownego, jak i artykulacji.

Bibliografia

Biernacka M., 2014, Słuch fonematyczny, fonetyczny czy mowny – rozważania terminologiczne, w: M. Gaze, K. Kubacka (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2, Łódź, s. 31–37.
Google Scholar

Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, tłum. W . Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar

Gamon D., Bragdon A. D., 2003, Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej, Warszawa.
Google Scholar

Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar

Kołaczek E., 2017, TESTUJ SWÓJ POLSKI – FONETYKA, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Madelska L., 2009, Język polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 38–55.
Google Scholar

Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar

Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Miodunka W., 2001, Cześć, jak się masz? A Polish Language Textbook for Beginners, Kraków.
Google Scholar

Piotrowska-Rola M., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-27

Jak cytować

Biernacka, M. (2019). Kreatywny trening percepcji przed artykulacją – czyli ćwiczenia fonetyczne uwzględniające prawidłową drogę akwizycji. Uwagi na marginesie książki Ewy Kołaczek, Testuj swój polski – Fonetyka (Prolog, Kraków 2017, ss. 166). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 211–217. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18