Creative practice in auditory perception preceeding articulation – how the correct acquisition can be reflected in phonetic exercises. Remarks on the book Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek (Prolog Publishing Company, Kraków 2017, pp. 166)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18Keywords:
phonetics, Polish pronunciation textboos for foreigners, phonodidacticsAbstract
The aim of the article is to review the textbook Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek. It is the newest collection of phonetic exercises for Polish as a foreign language at the A1–B1 levels (according to CEFR). The qualitative analysis of the material, the proposed types of exercises and the arrangement of phonetic issues allow for the conclusion that the textbook is an interesting teaching aid which can help develop the phonological and phonetic competencies.
References
Biernacka M., 2014, Słuch fonematyczny, fonetyczny czy mowny – rozważania terminologiczne, w: M. Gaze, K. Kubacka (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2, Łódź, s. 31–37.
Google Scholar
Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, tłum. W . Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
Gamon D., Bragdon A. D., 2003, Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej, Warszawa.
Google Scholar
Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar
Kołaczek E., 2017, TESTUJ SWÓJ POLSKI – FONETYKA, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Madelska L., 2009, Język polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 38–55.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Miodunka W., 2001, Cześć, jak się masz? A Polish Language Textbook for Beginners, Kraków.
Google Scholar
Piotrowska-Rola M., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.