Creative practice in auditory perception preceeding articulation – how the correct acquisition can be reflected in phonetic exercises. Remarks on the book Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek (Prolog Publishing Company, Kraków 2017, pp. 166)

Authors

  • Michalina Biernacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-2414-9745.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18

Keywords:

phonetics, Polish pronunciation textboos for foreigners, phonodidactics

Abstract

The aim of the article is to review the textbook Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek. It is the newest collection of phonetic exercises for Polish as a foreign language at the A1–B1 levels (according to CEFR). The qualitative analysis of the material, the proposed types of exercises and the arrangement of phonetic issues allow for the conclusion that the textbook is an interesting teaching aid which can help develop the phonological and phonetic competencies.

References

Biernacka M., 2014, Słuch fonematyczny, fonetyczny czy mowny – rozważania terminologiczne, w: M. Gaze, K. Kubacka (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2, Łódź, s. 31–37.
Google Scholar

Biernacka M., 2016, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, tłum. W . Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar

Gamon D., Bragdon A. D., 2003, Ucz się szybciej, zapamiętuj więcej, Warszawa.
Google Scholar

Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar

Kołaczek E., 2017, TESTUJ SWÓJ POLSKI – FONETYKA, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Madelska L., 2009, Język polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 38–55.
Google Scholar

Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar

Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Miodunka W., 2001, Cześć, jak się masz? A Polish Language Textbook for Beginners, Kraków.
Google Scholar

Piotrowska-Rola M., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1, Kraków.
Google Scholar

Published

2019-02-27

How to Cite

Biernacka, M. (2019). Creative practice in auditory perception preceeding articulation – how the correct acquisition can be reflected in phonetic exercises. Remarks on the book Testuj swój polski – Fonetyka by Ewa Kołaczek (Prolog Publishing Company, Kraków 2017, pp. 166). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 211–217. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.18