Trudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.17Słowa kluczowe:
nauczanie języka polskiego jako obcego, fonetyka, wymowa, błędy w wymowie, interferencja foniczna, tzw. miejsca trudneAbstrakt
Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego nauczanie wymowy polskiej postrzegane jest przez lektorów jako trudne i czym według nich najczęściej jest to implikowane. Skorzystano z ankiet, którymi przebadano 56 nauczycieli pracujących w kraju lub za granicą. Analiza miała służyć sprecyzowaniu tzw. miejsc trudnych w nauczaniu wymowy i rozwijaniu słuchu mownego cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, uściśleniu najczęściej popełnianych (a przynajmniej przez lektorów wychwytywanych) błędów fonetycznych charakterystycznych dla konkretnych narodowości (elementów płaszczyzn segmentalnej lub suprasegmentalnej języka) oraz zebraniu opinii na temat skuteczności technik wykorzystywanych przez ankietowanych podczas prowadzenia zajęć.
Bibliografia
Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa.
Google Scholar
Bednarek D. J, 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.
Google Scholar
Benni T., 1964, Fonetyka opisowa języka polskiego z obrazami polskich głosek podług M. Abińskiego, Wrocław.
Google Scholar
Cienkowski W., 1988, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, cz. I, Fonetyka (z ćwiczeniami wymowy), Warszawa.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2000, Interferencja wewnątrzjęzykowa jako jedna z przyczyn błędów popełnianych przez cudzoziemców uczących się jpjo, w: Prace Naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Warszawskiej, nr 3, s. 55–61.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2004, Najczęstsze błędy popełnianie przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej stowarzyszenia ‘Bristol’ polskich i zagranicznych nauczycieli kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 105–136.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2000, Odesyci, badawcy i lekkoatletyści: o błędach językowych studentów zaawansowanych, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie: nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 97–109.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2006, Błąd językowy – niedostatek kompetencji, luka w sprawności czy niewłaściwa strategia?, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim: materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego (Kraków, 18–19 marca 2005), Kraków, s. 15–35.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy w tekstach pisanych przez cudzoziemców: wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar
Dukiewicz L., Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków.
Google Scholar
Głoski polskie. Kaseta video i przewodnik, 1993, pod kier. J. Tambor i R. Cudaka, Katowice.
Google Scholar
Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar
Kita M., 1998, Wybieram gramatykę ! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.
Google Scholar
Klemensiewicz Z., 1973, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Wrocław.
Google Scholar
Komorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa.
Google Scholar
Krawczuk A., 2005, Читаємо польською, або Практична фонетика польської мови, Lwów.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar
Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 1987, Prononciation polonaise pour les Francophones, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 1996, Uczymy się polskiego (kurs video). Let’s Learn Polish, Warszawa.
Google Scholar
Nagórko A., 2007, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.
Google Scholar
Oczkoś M., 2007, Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa.
Google Scholar
Ostaszewska D., Tambor J., 2001, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Perlin J., 1995, Kategorie interferencji fonemicznych, w: K. Polański (red.), Biuletyn PTJ, Warszawa, s. 75–86.
Google Scholar
Puppel S., Nawrocka-Fisiak J., Krassowska H., 1977, A Handbook of Polish Pronunciation, Warszawa.
Google Scholar
Słownik dydaktyki języków obcych, 1994, pod red. A. Szulca, Warszawa,
Google Scholar
Słownik wymowy polskiej PWN, 1977, pod red. M. Karasia, M. Madejowej, Warszawa – Kraków.
Google Scholar
Štefanova R., Łaciak W., 1969, Učbenik poljskega jezika, Ljubljana.
Google Scholar
Tambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków.
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Wiśniewski M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.