The difficulty in teaching Polish pronunciation to foreigners (a questionaire research)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.17Keywords:
teaching Polish as a foreign language, phonetics, pronunciation, phonetic errors, phonic interference, areas of potential difficultyAbstract
In the article, the author addresses the question why teaching Polish pronunciation to foreigners is considered difficult by language teachers and what are the possible reasons of this difficulty. The research was based on 56 questionnaires completed by the teachers working in Poland and abroad. The analysis was aimed at specifying the areas of potential difficulty in teaching pronunciation to foreigners and itemizing the most frequent pronunciation errors distinctive for particular nationalities and language groups (the elements of both segmental and suprasegmental level of language). The author also intended to collect the teachers’ opinions on the effectiveness of particular teaching techniques that are being used in the process of teaching.
References
Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa.
Google Scholar
Bednarek D. J, 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.
Google Scholar
Benni T., 1964, Fonetyka opisowa języka polskiego z obrazami polskich głosek podług M. Abińskiego, Wrocław.
Google Scholar
Cienkowski W., 1988, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, cz. I, Fonetyka (z ćwiczeniami wymowy), Warszawa.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2000, Interferencja wewnątrzjęzykowa jako jedna z przyczyn błędów popełnianych przez cudzoziemców uczących się jpjo, w: Prace Naukowe Studium Języków Obcych Politechniki Warszawskiej, nr 3, s. 55–61.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2004, Najczęstsze błędy popełnianie przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej stowarzyszenia ‘Bristol’ polskich i zagranicznych nauczycieli kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 105–136.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2000, Odesyci, badawcy i lekkoatletyści: o błędach językowych studentów zaawansowanych, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie: nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 97–109.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2006, Błąd językowy – niedostatek kompetencji, luka w sprawności czy niewłaściwa strategia?, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Sprawności przede wszystkim: materiały z konferencji Sekcji Glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego (Kraków, 18–19 marca 2005), Kraków, s. 15–35.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy w tekstach pisanych przez cudzoziemców: wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.
Google Scholar
Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar
Dukiewicz L., Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków.
Google Scholar
Głoski polskie. Kaseta video i przewodnik, 1993, pod kier. J. Tambor i R. Cudaka, Katowice.
Google Scholar
Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar
Kita M., 1998, Wybieram gramatykę ! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.
Google Scholar
Klemensiewicz Z., 1973, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Wrocław.
Google Scholar
Komorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa.
Google Scholar
Krawczuk A., 2005, Читаємо польською, або Практична фонетика польської мови, Lwów.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar
Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 1987, Prononciation polonaise pour les Francophones, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 1996, Uczymy się polskiego (kurs video). Let’s Learn Polish, Warszawa.
Google Scholar
Nagórko A., 2007, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa.
Google Scholar
Oczkoś M., 2007, Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa.
Google Scholar
Ostaszewska D., Tambor J., 2001, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Perlin J., 1995, Kategorie interferencji fonemicznych, w: K. Polański (red.), Biuletyn PTJ, Warszawa, s. 75–86.
Google Scholar
Puppel S., Nawrocka-Fisiak J., Krassowska H., 1977, A Handbook of Polish Pronunciation, Warszawa.
Google Scholar
Słownik dydaktyki języków obcych, 1994, pod red. A. Szulca, Warszawa,
Google Scholar
Słownik wymowy polskiej PWN, 1977, pod red. M. Karasia, M. Madejowej, Warszawa – Kraków.
Google Scholar
Štefanova R., Łaciak W., 1969, Učbenik poljskega jezika, Ljubljana.
Google Scholar
Tambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa.
Google Scholar
Tarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków.
Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar
Wiśniewski M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.