Podejście działaniowe a rozwój (nie tylko) cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego – na przykładzie spektaklu „Pieśń lasu”
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.10Słowa kluczowe:
podejście działaniowe, metoda projektu, działania mediacyjne, ESOKJAbstrakt
Artykuł prezentuje projekt dydaktyczny, realizowany zgodnie z ideą podejścia ukierunkowanego na działanie, jakim było wystawienie przez studentów ukraińskich zaadaptowanej sztuki Łesi Ukrainki pt. Pieśń lasu. Opisano zarówno przyczyny, cele i poszczególne fazy projektu, jak i proces jego ewaluacji. Za pomocą ankiety przebadano opinie uczestników działania (studentów kierunku studia polskie z językiem angielskim, polskich studentów i wykładowców) na temat korzyści, jakie im przyniósł. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano pozytywne wpływy tego wydarzenia na rozwój natury poznawczej, międzykulturowej, intelektualnej, społecznej i emocjonalnej zaangażowanych uczestników, a także jego promocyjny charakter.
Bibliografia
Biernacka M., 2023, Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 265–282. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17
Google Scholar
Bucko D., 2022, Projekt edukacyjny jako aktywizująca metoda nauczania międzykulturowego, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 153–163.
Google Scholar
Choma-Suwała A., 2021, Bojarynia Łesi Ukrainki w recepcji Józefa Łobodowskiego, „Studia polsko-ukraińskie”, t. 8, s. 21–38.
Google Scholar
Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar
Góralczyk-Mowczan P., 2017, Letnia szkoła języka polskiego i kultury polskiej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ – podsumowanie trzech lat doświadczeń, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 23–29.
Google Scholar
Grochala B., 2023, Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 43–56. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.03
Google Scholar
Horbatowski P., 2021, Zajęcia teatralne jako forma dialogu międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 341–362.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar
Karpeta-Peć B., 2008, Otwarty, aktywny, samodzielny… Alternatywne formy pracy. przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Krawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodyka nauczania języka polskiego. Język i kultura w dydaktyce polonistycznej na Ukrainie: Podręcznik dla szkół wyższych, Kijów.
Google Scholar
Łobodowski J., 2015, Przeciw upiorom przeszłości, Lublin.
Google Scholar
Maliutina N., 2020, Ukraińska dramaturgia końca XIX i początku XX wieku, B. Bakuła, A. Matusiak (red. nauk.), Toruń.
Google Scholar
Sałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., 2012, Kultura popularna w podejściu zadaniowym: realizacja projektu „Subiektywna mapa studentów Szkoły Letniej 2010”, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 41–55.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa.
Google Scholar
Sobol W., 2011, Recepcja twórczości Łesi Ukrainki w Polsce, „Przegląd Humanistyczny”, nr 4, s. 77–92.
Google Scholar
Ukrainka Ł., 1989, Pieśń lasu, wybrał i słowem wstępnym opatrzył Florian Nieuważny, Warszawa.
Google Scholar
Wawrzeń M., 2017, Chrząszcz w Szczawnicy: kilka słów o metodzie projektu jako zadaniowej formie pracy, w: E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń, s. 311–324.
Google Scholar
Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 11.
Google Scholar
Zarzycka G., 2023, Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 353–378. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.22
Google Scholar
https://monitorwolynski.com/pl/news/4810-nowe-tlumaczenie-piesni-lasu [05.01.2024].
Google Scholar
https://ossolineum.pl/index.php/lesia-ukrainka/ [05.01.2024].
Google Scholar
https://plasterlodzki.pl/piesn-lasu-lesi-ukrainki-z-wydzialu-filologicznego-ul-recenzja/ [05.01.2024].
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=kjwMqmuMkc8 [05.01.2024].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.