Podejście działaniowe a rozwój (nie tylko) cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego – na przykładzie spektaklu „Pieśń lasu”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.10

Słowa kluczowe:

podejście działaniowe, metoda projektu, działania mediacyjne, ESOKJ

Abstrakt

Artykuł prezentuje projekt dydaktyczny, realizowany zgodnie z ideą podejścia ukierunkowanego na działanie, jakim było wystawienie przez studentów ukraińskich zaadaptowanej sztuki Łesi Ukrainki pt. Pieśń lasu. Opisano zarówno przyczyny, cele i poszczególne fazy projektu, jak i proces jego ewaluacji. Za pomocą ankiety przebadano opinie uczestników działania (studentów kierunku studia polskie z językiem angielskim, polskich studentów i wykładowców) na temat korzyści, jakie im przyniósł. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano pozytywne wpływy tego wydarzenia na rozwój natury poznawczej, międzykulturowej, intelektualnej, społecznej i emocjonalnej zaangażowanych uczestników, a także jego promocyjny charakter.

Bibliografia

Biernacka M., 2023, Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 265–282. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17
Google Scholar

Bucko D., 2022, Projekt edukacyjny jako aktywizująca metoda nauczania międzykulturowego, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 153–163.
Google Scholar

Choma-Suwała A., 2021, Bojarynia Łesi Ukrainki w recepcji Józefa Łobodowskiego, „Studia polsko-ukraińskie”, t. 8, s. 21–38.
Google Scholar

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar

Góralczyk-Mowczan P., 2017, Letnia szkoła języka polskiego i kultury polskiej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ – podsumowanie trzech lat doświadczeń, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 23–29.
Google Scholar

Grochala B., 2023, Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 43–56. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.03
Google Scholar

Horbatowski P., 2021, Zajęcia teatralne jako forma dialogu międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 341–362.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar

Karpeta-Peć B., 2008, Otwarty, aktywny, samodzielny… Alternatywne formy pracy. przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Krawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodyka nauczania języka polskiego. Język i kultura w dydaktyce polonistycznej na Ukrainie: Podręcznik dla szkół wyższych, Kijów.
Google Scholar

Łobodowski J., 2015, Przeciw upiorom przeszłości, Lublin.
Google Scholar

Maliutina N., 2020, Ukraińska dramaturgia końca XIX i początku XX wieku, B. Bakuła, A. Matusiak (red. nauk.), Toruń.
Google Scholar

Sałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., 2012, Kultura popularna w podejściu zadaniowym: realizacja projektu „Subiektywna mapa studentów Szkoły Letniej 2010”, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 41–55.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa.
Google Scholar

Sobol W., 2011, Recepcja twórczości Łesi Ukrainki w Polsce, „Przegląd Humanistyczny”, nr 4, s. 77–92.
Google Scholar

Ukrainka Ł., 1989, Pieśń lasu, wybrał i słowem wstępnym opatrzył Florian Nieuważny, Warszawa.
Google Scholar

Wawrzeń M., 2017, Chrząszcz w Szczawnicy: kilka słów o metodzie projektu jako zadaniowej formie pracy, w: E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń, s. 311–324.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 11.
Google Scholar

Zarzycka G., 2023, Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 353–378. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.22
Google Scholar

https://monitorwolynski.com/pl/news/4810-nowe-tlumaczenie-piesni-lasu [05.01.2024].
Google Scholar

https://ossolineum.pl/index.php/lesia-ukrainka/ [05.01.2024].
Google Scholar

https://plasterlodzki.pl/piesn-lasu-lesi-ukrainki-z-wydzialu-filologicznego-ul-recenzja/ [05.01.2024].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=kjwMqmuMkc8 [05.01.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-10-04

Wersje

Jak cytować

Biernacka, M. (2024). Podejście działaniowe a rozwój (nie tylko) cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego – na przykładzie spektaklu „Pieśń lasu”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 147–170. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.10 (Original work published 6 wrzesień 2024)

Inne teksty tego samego autora