The negotiation of meaning in comedy and glottodidactics

Authors

  • Beata Grochala Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.32

Keywords:

negotiation of meaning, comedy, ludic texts, humor, Polish as a foreign language

Abstract

The author attempts to answer the question of how the negotiation of meaning works in humorous texts. She reviews various stands  on the blurry notion of negotiation and juxstaposes them with the theory of humor. In the second part of the article, she discusses how to  adapt the presented concepts in teaching Polish as a foreign language in advanced groups.

References

Buttler D., 2001, Polski dowcip językowy, Warszawa.
Google Scholar

Chłopicki W., 2002, Humor w komunikacji językowej, [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 23–32.
Google Scholar

Dijk van T.A., 2001, Badania nad dyskursem, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A. van Dijk, Warszawa, s. 10–44.
Google Scholar

Fisher R., Ury W., Patton B., 2000, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., Kajak P. (red.), 2012, Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar

Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar

Grochala B., 2006, Komizm językowy w felietonach Antoniego Słonimskiego, Łódź.
Google Scholar

Grochala B., 2012, Blaski i cienie wykorzystywania tekstów kabaretowych na lekcjach języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Glottodydaktyka polonistyczna a lingwistyka kulturowa, red. G. Zarzycka, nr 19, s. 121–130.
Google Scholar

Grove T.G., 2000, Porządkowanie rozmowy: relacje społeczne, [w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa, s. 347–363.
Google Scholar

https://www.teachingenglish.org.uk/knowledge-database/negotiation-meaning [21.05.2014].
Google Scholar

Kasperski E., 1990, Idee, formy i tradycje dialogu, Warszawa.
Google Scholar

Kawka M., 1999, Dyskurs szkolny: zagadnienia języka, Kraków.
Google Scholar

Kobus M., 2010, Wykorzystanie seriali komediowych na kursach języka polskiego jako obcego na poziomach C1, C2 na przykładzie „Kasi i Tomka”, [w:] Glottodydaktyka polonistyczna, red. J. Ignatowicz-Skowrońska, Szczecin, s. 89–95.
Google Scholar

Podracki J., Kaszewski K., 2007, Rola dialogu w konstrukcji dowcipu mówionego, [w:] Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, red. J. Mazur, M. Rumińska, Lublin, s. 83–91.
Google Scholar

Rorty R. 2009, Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa.
Google Scholar

Słownik współczesnego języka polskiego, 1999, red. B. Dunaj, Warszawa.
Google Scholar

Stewart J., Logan C., 2000, Negocjowanie obrazu własnej osoby, [w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa, s. 336–345.
Google Scholar

Strzelecka A., 2012, Mariolka na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli wykorzystanie skeczu kabaretowego na zajęciach z cudzoziemcami, [w:] Rozrywka w mediach, red. K. Burska, P. Czarnek, Łódź, s. 194–201.
Google Scholar

Szczerbowski T., 1994, O grach językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych, Kraków.
Google Scholar

Szymankiewicz K., 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 29–34.
Google Scholar

Uniwersalny słownik języka polskiego, 2003, red. S. Dubisz, Warszawa.
Google Scholar

Zarzycka G., 2014, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty, podteksty i konteksty. O współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi, B. Grochala, E. Pałuszyńska, Łask, s. 163–182.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Grochala, B. (2014). The negotiation of meaning in comedy and glottodidactics. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 355–362. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.32