Negocjowanie znaczeń w tekstach kabaretowych a glottodydaktyka

Autor

  • Beata Grochala Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.32

Słowa kluczowe:

negocjowanie znaczeń, kabaret, teksty ludyczne, komizm, nauczanie języka polskiego jako obcego

Abstrakt

Tekst stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czym jest negocjowanie znaczeń w tekstach o zabarwieniu humorystycznym. Autorka  dokonuje przeglądu różnych stanowisk dotyczących samego, nieostrego pojęcia negocjowania, a następnie odnosi je do teorii komizmu. W drugiej części pojawia się propozycja adaptacji zaprezentowanej koncepcji do potrzeb nauczania języka polskiego jako obcego w grupach zaawansowanych.

Bibliografia

Buttler D., 2001, Polski dowcip językowy, Warszawa.
Google Scholar

Chłopicki W., 2002, Humor w komunikacji językowej, [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 23–32.
Google Scholar

Dijk van T.A., 2001, Badania nad dyskursem, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A. van Dijk, Warszawa, s. 10–44.
Google Scholar

Fisher R., Ury W., Patton B., 2000, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., Kajak P. (red.), 2012, Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Google Scholar

Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar

Grochala B., 2006, Komizm językowy w felietonach Antoniego Słonimskiego, Łódź.
Google Scholar

Grochala B., 2012, Blaski i cienie wykorzystywania tekstów kabaretowych na lekcjach języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, Glottodydaktyka polonistyczna a lingwistyka kulturowa, red. G. Zarzycka, nr 19, s. 121–130.
Google Scholar

Grove T.G., 2000, Porządkowanie rozmowy: relacje społeczne, [w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa, s. 347–363.
Google Scholar

https://www.teachingenglish.org.uk/knowledge-database/negotiation-meaning [21.05.2014].
Google Scholar

Kasperski E., 1990, Idee, formy i tradycje dialogu, Warszawa.
Google Scholar

Kawka M., 1999, Dyskurs szkolny: zagadnienia języka, Kraków.
Google Scholar

Kobus M., 2010, Wykorzystanie seriali komediowych na kursach języka polskiego jako obcego na poziomach C1, C2 na przykładzie „Kasi i Tomka”, [w:] Glottodydaktyka polonistyczna, red. J. Ignatowicz-Skowrońska, Szczecin, s. 89–95.
Google Scholar

Podracki J., Kaszewski K., 2007, Rola dialogu w konstrukcji dowcipu mówionego, [w:] Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej, red. J. Mazur, M. Rumińska, Lublin, s. 83–91.
Google Scholar

Rorty R. 2009, Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa.
Google Scholar

Słownik współczesnego języka polskiego, 1999, red. B. Dunaj, Warszawa.
Google Scholar

Stewart J., Logan C., 2000, Negocjowanie obrazu własnej osoby, [w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa, s. 336–345.
Google Scholar

Strzelecka A., 2012, Mariolka na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli wykorzystanie skeczu kabaretowego na zajęciach z cudzoziemcami, [w:] Rozrywka w mediach, red. K. Burska, P. Czarnek, Łódź, s. 194–201.
Google Scholar

Szczerbowski T., 1994, O grach językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych, Kraków.
Google Scholar

Szymankiewicz K., 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 29–34.
Google Scholar

Uniwersalny słownik języka polskiego, 2003, red. S. Dubisz, Warszawa.
Google Scholar

Zarzycka G., 2014, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty, podteksty i konteksty. O współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi, B. Grochala, E. Pałuszyńska, Łask, s. 163–182.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Grochala, B. (2014). Negocjowanie znaczeń w tekstach kabaretowych a glottodydaktyka. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 355–362. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.32