Pozasądowe rozwiązywanie sporów z podmiotem rynku finansowego jako element ochrony konsumenta

Autor

  • Adrian Bogusławski

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.03

Słowa kluczowe:

Rzecznik Finansowy, pozasądowe rozwiązywanie sporów, ochrona konsumenta, reklamacja

Abstrakt

Tematem rozważań w niniejszym artykule jest problematyka ochrony konsumenta oraz instrumentów mu przysługujących, zapewnionych przez ustawodawcę. Autor zbadał w szczególności problematykę pozasądowego rozwiązywania sporu z instytucją finansową, która została wprowadzona 1 stycznia 2016 r. Celem autora było przeprowadzenie analizy porównawczej w zakresie ochrony konsumenta – w stanie prawnym sprzed wprowadzenia instytucji Rzecznika Finansowego oraz po wprowadzeniu tej instytucji. Autor skupiając się na pozasądowym rozwiązywaniu sporu wskazał wady i zalety tego rodzaju postępowania – w oparciu o zasady i regulacje wskazane w tzw. ustawie reklamacyjnej. Na podstawie dokonanej analizy zostały przedstawione wnioski dotyczące oceny zasadności wprowadzenia instytucji Rzecznika Finansowego oraz pozasądowego rozwiązywania sporów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Informacja w sprawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, [w:] http://www.prezydent.pl/prawo/ustawy/podpisane/art,1,sierpien-2015-r.html
Google Scholar

Kowalewski E., Ziemiak M. P., 2015, Ustawa reklamacyjna a obrót ubezpieczeniowy (część I), Kwartalnik naukowy „Wiadomości Ubezpieczeniowe”, nr 3.
Google Scholar

Morek R., 2011, Mediacja w sprawach cywilnych, Ministerstwo Sprawiedliwości: Mediacje w polskim systemie prawnym, Warszawa.
Google Scholar

Opinia Związku Pracodawców Business Centre Club dotycząca projektu Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, Warszawa, 5 sierpnia 2015.
Google Scholar

Polubowne rozwiązywanie sporów, [w:] https://www.web.gov.pl/rozwiazywanie_sporow/300_925.html
Google Scholar

Pismo z dnia 8 października 2015 r. Komisji Nadzoru Finansowego – Stanowisko UKNF dotyczące rozpatrywania reklamacji przez podmioty nadzorowane w związku z wejściem w życie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (DOK/WPR/075/11/1/2015/PM).
Google Scholar

Raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polubowne Rozstrzyganie Sporów Konsumenckich w Polsce, Warszawa, kwiecień 2014 r., [w:] https://uokik.gov.pl/download.php?plik=15037
Google Scholar

Regulamin Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, Załącznik do Uchwały Nr 12/2014 XXVI Walnego Zgromadzenia ZBP z dnia 15 kwietnia 2014 r.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2016 r. w sprawie pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym, DzU 2016, poz. 92.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, DzU 2015, poz. 4 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, DzU 2015, poz. 2 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, DzU 2014, poz. 148 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, DzU 2016 r., poz. 174.
Google Scholar

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, DzU 2015, poz. 1348 ze zm.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-03-31

Jak cytować

Bogusławski, A. (2016). Pozasądowe rozwiązywanie sporów z podmiotem rynku finansowego jako element ochrony konsumenta. Finanse I Prawo Finansowe, 3(1), 25–36. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.03

Numer

Dział

Artykuł