Wahania sezonowe jako skutek zmian w strukturze inwestorów – studium przypadku dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.41.06Słowa kluczowe:
sezonowość, anomalia, inwestycje, stopa zwrotu, emocjeAbstrakt
Cel artykułu. Sezonowość na rynkach kapitałowych opisywana jest w literaturze finansów jako swoistego rodzaju anomalia kalendarzowa, pokazująca irracjonalne zachowania inwestorów. Można zadać pytanie, czy zauważa się również inne przyczyny, niż irracjonalne zachowania inwestorów, zmian w występowaniu i sile anomalii kalendarzowych? W pracy postawiono hipotezę, że za pojawianie się anomalii sezonowych odpowiadają zmiany w strukturze inwestorów.
Metoda badawcza. Analiza wahań sezonowych notowań indeksu WIG za lata 1997–2022 została przeprowadzona za pomocą procedury CENSUS X12 wraz z testami stabilności wahań sezonowych oraz obecności ruchomej sezonowości. Ocena związku pomiędzy siłą wahań sezonowych, mierzonych różnicą pomiędzy miesięcznymi ekstremalnymi odchyleniami sezonowymi w danym roku a udziałem inwestorów indywidualnych w ogólnej liczbie transakcji dokonywanych na rynku akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie została wykonana przy użyciu współczynnika korelacji liniowej Pearsona oraz testu przyczynowości Grangera.
Wyniki badań. Zauważono pojawiające się okresy pojawiania się i zanikania wahań sezonowych na rynku akcji w Polsce. Jako wyjaśnienie tego zjawiska wskazano zmiany w strukturze inwestorów. Okresy, w których zjawisko sezonowości było bardziej intensywne pokrywały się ze zwiększoną aktywnością inwestorów indywidualnych. Zatem to nie opis anomalii okazywał się przyczyną do jej zanikania, ale jej pojawianie się i zanikanie było związane ze strukturą inwestorów, którzy wykazywali pewne stałe zachowania.
Pobrania
Bibliografia
Alexander, S.S. (1961). Price Movements In Speculative Markets; Trends Or Random Walks. Industrial Management Review, 2.
Google Scholar
Asteriou, D. i Kavetsos, G. (2006). Testing for the Existence of the January Effect in Transition Economies. Applied Financial Economics Letters, 2(6), ss. 375–381, https://doi.org/10.1080/17446540600706817
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17446540600706817
Białek, W. (grudzień 2015–styczeń 2016). Rajd św. Mikołaja i efekt stycznia, czyli o cudach na giełdzie. Pieniądze & Inwestycje, 86.
Google Scholar
Borkowski, K. (2019). Występowanie efektu stycznia i grudnia na przykładzie spółek notowanych na GPW w Warszawie. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 172, ss. 23–29, https://doi.org/10.33119/sip.2019.172.2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.2
Chong, R., Hudson, R., Keasey, K. i Littler, K. (2005). Pre-Holiday Effects: International Evidence on the Decline and Reversal of a Stock Market Anomaly. Journal of International Money and Finance, 24(8), ss. 12261236, https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2005.08.015
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jimonfin.2005.08.015
Cisowski, K. (2023). Window dressing czy podaż z funduszy emerytalnych?, https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/window-dressing-czy-podaz-z-funduszy-emerytalnych,akcje,306557 [dostęp 28.08.2023].
Google Scholar
Cont, R. (2001). Empirical Properties of Asset Returns: Stylized Facts and Statistical Issues. Quantitative Finance, 1, ss. 223–236.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/1469-7688/1/2/304
Cootner, P.H. (1964). The Random Character of Stock Market Prices. Cambridge: Mass., The M.I.T. Press.
Google Scholar
Czekaj, J. (2008). Rynki, instrumenty i instytucje finansowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Czerwonka, M. i Gorlewski, B. (2008). Finanse behawioralne. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Google Scholar
Darrat, A., Li, B. i Chung, R. (2013). On seasonal anomalies: A Closer Look at Johannesburg Stock Exchange. Contemporary Management Research, 9(2), ss. 155–168, https://doi.org/10.7903/cmr.10629
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7903/cmr.10629
Fama, E.F. (1965). The Behavior of Stock Market Prices. Journal of Business, 38(1), ss. 34–105, https://doi.org/10.1086/294743
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/294743
Fama, E.F. (1970). Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work. The Journal of Finance, 25(2), ss. 383–417, https://doi.org/10.2307/2325486
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1970.tb00518.x
Fama, E.F. (1991). Efficient Capital Markets II. Journal of Finance, 46(5), ss. 1575–1617, https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1991.tb04636.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1991.tb04636.x
Eyuboglu, K. i Eyuboglu, S. (2016). Examining the January Effect in Borsa Istanbul Sector and Sub-Sector Indices. Pressacademia, 3(1), ss. 860–866, https://doi.org/10.17261/pressacademia.2017.666
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.666
Gajdka, J. (2013). Behawioralne finanse przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Granger, C.W.J. i Morgenstern, O. (1963). Spectral Analysis of New York Stock Market Prices. Kyklos, 16(1), ss. 1–27, https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.1963.tb00270.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.1963.tb00270.x
Gu, A.Y. (2004). The Reversing weekend Effect: Evidence from the U.S. Equity Markets. Review of Quantitative Finance and Accounting, 22(1), ss. 5–14, https://doi.org/10.1023/b:requ.0000006183.42549.50
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/B:REQU.0000006183.42549.50
Gu, A. i Simon, J. (2003). Declining January Effect – Experience in the United Kingdom. American Business Review, 21(2), ss. 117–121.
Google Scholar
Haugen, R.A. i Jorion, P. (1996). The January Effect: Still there after all These Years. Financial Analyst Journal, 52(1), ss. 27–31, https://doi.org/10.2469/faj.v52.n1.1963
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2469/faj.v52.n1.1963
Hirsch, J. i Hirsch, Y. (2001). Stock Market Almanac: Widely Yearly Updates. Hoboken: Wiley & Sons, ss. 56–93.
Google Scholar
Jacobsen, B i Zhang, C.Y. (2013). Are Monthly Seasonals Real? A Three Century Perspective. Review of Finance, 17(5), ss. 1743–1785, https://doi.org/10.1093/rof/rfs035
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/rof/rfs035
Johnson, E. i Tversky, A. (1983). Affect, generalization, and the perception of risk. Journal of Personality and Social Psychology, 45(1), ss. 20–31, https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.1.20
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.45.1.20
Karaszkiewicz, B. i Staniec, I. (2017). Testowanie występowania „efektu stycznia” na podstawie indeksu sWiG80. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 17(66), ss. 73–82, https://doi.org/10.22630/pefim.2017.17.66.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.22630/PEFIM.2017.17.66.6
Lakonishok, J. i Smidt, S. (1988). Are Seasonal Anomalies Real? A Ninety-Year Perspective. Review of Financial Studies, 1(4), ss. 403–425, https://doi.org/10.1093/rfs/1.4.403
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/rfs/1.4.403
Lewandowska. M. (2017). Efekt stycznia i efekt grudnia na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Journal of Capital Market and Behavioral Finance, 1(5), ss. 17–28.
Google Scholar
Malkiel, B. (2003). The Efficient Market Hypothesis and Its Critics. The Journal of Economic Perspectives, 17(1), ss. 59–82.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1257/089533003321164958
Mandelbrot, B. (1963). The Variation of Certain Speculative Prices. Journal of Bussines, 36(4), ss. 394–419, https://doi.org/10.1086/294632
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/294632
McGroarty, F. i Urquhart, A. (2014). Calendar Effects, Market Conditions and the Adaptive Market Hypothesis: Evidence from Long-Run U.S. Data. International Review of Financial Analysis, 35, ss. 154–166, https://doi.org/10.1016/j.irfa.2014.08.003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.irfa.2014.08.003
Milo, W. (2003). Wybór portfela inwestycyjnego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Moore, A.B. (1964). Some Characteristics of Changes In Common Stock Prices. W: P.H. Cootner, red., The Random Character of Stock Market Prices. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar
Mościbrodzka, M. (2020). Zachowania i anomalie na rynku NewConnect. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar
Murgea, A. (2015). January Effect and Market Conditions: a Case of Romania. Ovidius University Annals. Economic Sciences, 2, ss. 488–493.
Google Scholar
Osborne, M.F.M. (1959). Brownian Motion In the Stock Market. Operations Research, 7(2), ss. 145–173, https://doi.org/10.1287/opre.7.2.145
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/opre.7.2.145
Peters, E.E. (1997). Teoria chaosu a rynki kapitałowe. Warszawa: WIG Press.
Google Scholar
Raharjo, A., Mubaraq, F. i Mundir, F. (2013). December Effect of Stock Market Return in Indonesia Stock Exchange 1998–2012. International Journal of Science and Research, 2(1), ss. 708–711.
Google Scholar
Rak, A. (2019). Rajd św. Mikołaja widoczny na rynku od 100 lat. Donald Trump jako Grinch tegorocznego efektu?, https://comparic.pl/rajd-sw-mikolaja-widoczny-na-rynku-od-100-lat-donald-trump-jako-grinch-tegorocznego-efektu/ [dostęp 28.08.2023].
Google Scholar
Samuelson, P.A. (1965). Rational Theory of Warrant Princing. Industrial Management Review, 6.
Google Scholar
Schwert, G.W. (2003). Anomalies and Market Efficiency. W: G.M. Constantinides, M. Harris, R. Stultz, red., Handbook in the Economics of Finance. Amsterdam: Elsevier Science B.V., ss. 939–972.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1574-0102(03)01024-0
Sharpe, W.F. (1966). Mutual Fund Performance. Journal of Business, 39(1), Part 2 (Suppl), January, 119–138, https://doi.org/10.1086/294846
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/294846
Shiu, Y.W., Lee, C.I. i Gleason, K.C. (2014). Institutional Shareholdings and the January Effects in Taiwan. Journal of Multinational Financial Management, 27, ss. 49–66, https://doi.org/10.1016/j.mulfin.2014.05.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.mulfin.2014.05.005
Stiglitz, J. (2000). The Contributions of the Economics of Information to Twentieth Century Economics. Quarterly Journal of Economics, 115(4), November, ss. 1441–1478. https://doi.org/10.1162/003355300555015
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1162/003355300555015
Świder, W. (2019). Anomalie kalendarzowe na rynku NewConnect – efekt przełomu miesiąca, efekt miesiąca oraz efekt miesięcy zimnych. Pieniądze i Więź, 22(82), ss. 72–79.
Google Scholar
Tarczyński, W. (1997a). Rynki kapitałowe, Metody ilościowe. Vol. II. Warszawa: Placet.
Google Scholar
Tarczyński, W. (1997b). Efektywność działania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Ekonomista, 4, ss. 521–538.
Google Scholar
Tarczyński, W. (1999). Próba badania efektywności rynku kapitałowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Folia Oeconomica Stetinensia, 5, ss. 119–143.
Google Scholar
Thaler, R. (1992). The Winner’s Curse. New York: The Free Press.
Google Scholar
Trader 21 (2020). Inteligentny Inwestor XXI wieku. Tom III. Independent Trader.
Google Scholar
Ullah, I., Ullah, S. i Ali, F. (2016). Market Efficiency Anomalies: A Study of January Effect in Karachi Stock Market. Journal of Managerial Sciences, 1, ss. 31–44.
Google Scholar
Washer, K.M., Nippani, S. i Johnson, R.R. (2016). Santa Claus Rally and Firm Size. Managerial Finance, 42(8), ss. 817–829, https://doi.org/10.1108/mf-10-2015-0280
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/MF-10-2015-0280
Verheyden, T., De Moor i L., Bossche, F. (2013). A Tale of Market Efficiency. HUB Research Papers, Economics and Business Science, 5(2), ss. 45–46.
Google Scholar
Zielonka, P. (2015). Giełda i psychologia. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Google Scholar
Zubairu. M. i Oyedeko, Y.O. (2017). Santa Claus Rally and Nigerian Stock Market Return: An Illusion or Reality? Net Journal of Business Management, 5(1), ss. 1–5.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.