Rola Rzecznika Klienta jako elementu systemu ochrony klienta w bankach
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.39.05Słowa kluczowe:
ochrona konsumenta, odpowiedzialna sprzedaż, misselling, Rzecznik Klienta, bankiAbstrakt
Cel artykułu. Celem niniejszego artykułu jest udzielenie odpowiedzi: jaka jest rola Rzecznika Klienta w bankach jako dobrowolnego elementu systemu ochrony klientów?
Metoda badawcza. Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, w sierpniu 2021 roku przeprowadzone zostało badanie z wykorzystaniem metody CAWI na próbie 509 konsumentów. Dodatkowo, przeprowadzono wywiady pogłębione, częściowo ustrukturyzowane, z trzema Rzecznikami Klienta w bankach działających w Polsce.
Wyniki badań. W celu zagwarantowania i ochrony praw konsumenta w Polsce działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Dodatkowo, w celu szczególnej ochrony klientów instytucji finansowych i wspierania ich w sporach z podmiotami rynku finansowego powołany został Rzecznik Finansowy. Oprócz instytucji państwowych, istnieją także niezależne organizacje pozarządowe, powołane w celu wspierania i ochrony konsumentów.
Mimo nadzoru regulatora oraz działalności instytucji chroniących klientów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi w branży finansowej, w tym w bankach, nadal można spotkać się ze zjawiskami, które mają charakter nieuczciwych praktyk, w tym missellingu. W świetle wskazanego problemu branży, cześć banków zdecydowała się podjąć działania samoregulacyjne. Formą takich działań jest między innymi powoływanie w Bankach Rzecznika Klienta, czyli jednostki, której zadaniem jest reprezentowanie interesów klienta w relacji z bankiem.
Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że, mimo potencjału i możliwości, które tworzy funkcja Rzecznika Klienta w bankach, nie jest ona w pełni wykorzystywana, a rola Rzecznika zazwyczaj ogranicza się do działań reaktywnych, podejmowanych w odpowiedzi na nieprawidłowości, które już miały miejsce i nie zostały rozpatrzone przez inne jednostki.
Pobrania
Bibliografia
Akinbami, F. (2011). Financial services and consumer protection after the crisis. International Journal of Bank Marketing, 29(2). https://doi.org/10.1108/02652321111107620
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/02652321111107620
Bankier.pl (2019). Jak się pracuje w bankach?
Google Scholar
Bankier.pl (2020). Jak się pracuje w bankach?
Google Scholar
Benston, G.J. (2000). Consumer Protection as Justification for Regulating Financial-Services Firms and Products. Journal of Financial Services Research, 17(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1008154820305
Bertsch, C., et al. (2020). Bank misconduct and online lending. Journal of Banking and Finance, 116(105822). https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2020.105822
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2020.105822
Butor-Keler, A. (2017). Misselling a ochrona konsumenta na rynku usług finansowych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 326.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2015). Ochrona klienta usług ubezpieczeniowych – nowa ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym – wybrane zagadnienia. Rozprawy Ubezpieczeniowe, 19(2/2015).
Google Scholar
Ferran, E. (2012). Regulatory lessons from the payment protection insurance mis-selling scandal in the UK. European Business Organization Law Review, 13. https://doi.org/10.1017/S1566752912000171
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S1566752912000171
Florek, I. (2017). Ochrona i prawa klientów kanału bancassurance w kontekście ubezpieczeń na życie. Journal of Finance and Financial Law, 2(14). https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.04
Franke, G., Mosk, T. and Schnebel, E. (2016). Fair retail banking: How to prevent mis-selling by banks. http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/40046 [Accessed 03.12.2021].
Google Scholar
Gaganis, C., et al. (2020). Bank profit efficiency and financial consumer protection policies. Journal of Business Research, 118. https://doi.org/10.1016/J.JBUSRES.2020.06.033
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.033
Hayes, R.M., Jiang, F., Pan, Y. (2021). Voice of the Customers: Local Trust Culture and Consumer Complaints to the CFPB. Journal of Accounting Research, 59(3). https://doi.org/10.1111/1475-679X.12364
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1475-679X.12364
Inderst, R. (2009). Misselling (financial) products: The limits for internal compliance. Economics Letters, 106. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2009.09.018
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.econlet.2009.09.018
Jurkowska-Zeidler, A. (2017). Rzecznik Finansowy: Nowa instytucja ochrony klienta na rynku usług finansowych. Gdańskie Studia Prawnicze, XXXVIII. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=606372 [Accessed: 03.12.2021].
Google Scholar
Kriese, M., Abor, J.Y., Agbloyor, E. (2019). Financial access and economic development: the moderating role of financial consumer protection. International Journal of Managerial Finance, 15(4). https://doi.org/10.1108/IJMF-05-2018-0132
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJMF-05-2018-0132
Marcinkowska, M. (2011). Ochrona klientów banków poprzez informację. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 247.
Google Scholar
Martysz, C., Rakowski, J. (2021). Misselling consumer awareness study – Circumstances surrounding the occurence of misselling. International Journal of Management, 57(2). http://doi.org/10.2478/ijme-2021-0007
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/ijme-2021-0007
Pasiouras, F. (2018). Financial consumer protection and the cost of financial intermediation: Evidence from advanced and developing economies. Management Science, 64(2). https://doi.org/10.287/mnsc.2016.2585
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2016.2585
Pisarewicz, P., Kowalewska, E. (2017). Wybrane zagadnienia regulacji prawa bankowego i nadzoru nad rynkiem finansowym w kontekście praktyki ochrony klientów sektora bankowego. Zarządzanie i Finanse, 15(2/1).
Google Scholar
Tosun, P. (2020). Unethical sales practices in retail banking. International Journal of Bank Marketing, 38(6). https://doi.org/10.1108/IJBM-02-2020-0074
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-02-2020-0074
Trzeciak, K. (2017). Ochrona praw konsumenta w kontekście realizacji tzw. Planów sprzedaży w banku komercyjnym. Journal of Finance and Financial Law, 2(14). https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.14.08
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (2015).
Google Scholar
Wierzbicka, B., Lechicka-Kostuch, M. (2016). Ochrona interesu klienta jako wartość dodana zarządzania bankiem, zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. Journal of Finance and Financial Law, 3(1). https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.11
Wyżykowski, B. (2018). Istotny pogląd Rzecznika Finansowego jako instrument ochrony klientów podmiotów rynku finansowego. Studia Prawa Publicznego, 1(21). https://doi.org/10.14746/SPP.2018.1.21.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/spp.2018.1.21.6
Zaal, R.O.S., Jeurissen, R.J.M., Groenland, E.A.G. (2019). Organizational Architecture, Ethical Culture, and Perceived Unethical Behavior Towards Customers: Evidence from Wholesale Banking. Journal of Business Ethics, 158.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-017-3752-7
(www1) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta: https://www.uokik.gov.pl/kompetencje_prezesa_uokik.php [dostęp: 16.11.2021].
Google Scholar
(www2) Rzecznik Finansowy: https://rf.gov.pl/o-nas/ [dostęp: 16.11.2021].
Google Scholar
(www3) Federacja Konsumentów: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/n,55,1021,22,1,kim-jestesmy-jak-dzialamy.html [dostęp: 16.11.2021].
Google Scholar
(www4) Deklaracja Odpowiedzialnej Sprzedaży: https://odpowiedzialnasprzedaz.pl/ [dostęp: 17.11.2021].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Grant numbers KZiF/S21:1.57