Znaczenie bancassurance w procesie zarządzania sprzedażą produktów ubezpieczeniowych (analiza danych statystycznych za lata 2012–2018)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.30.09

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe, produkty ubezpieczeniowe, kanały dystrybucji, bancassurance, banki

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja i ocena sytuacji w zakresie bancassurance w Polsce oraz ustalenie znaczenia tego kanału w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Artykuł koncentruje się na problematyce dystrybucji produktów, która stanowi bardzo ważną część działalności każdego przedsiębiorstwa. Jednym z kanałów dystrybucji produktów ubezpieczeniowych jest bancassurance, bazujący na współpracy pomiędzy bankami a ubezpieczycielami.

Metodyka. Dla realizacji celu dokonano analizy zmian ilościowych, a także przeglądu wprowadzonych rozwiązań prawnych w odniesieniu do bancassurance. W artykule zaprezentowano dane dotyczące rynku bancassurance w Polsce, z uwzględnieniem liczby i struktury sprzedaży w tym kanale w latach 2012–2018.

Wyniki badania. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że bancassurance jest ważnym kanałem dystrybucji produktów ubezpieczeniowych, o dużym potencjale rozwoju. Jednak w analizowanym okresie, sprzedaż przez ten kanał wykazywała tendencję spadkową co w głównej mierze spowodowane było wprowadzeniem nowych rekomendacji i regulacji prawnych dotyczących dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bankier.pl, 2019, Raport Polska bankowość w liczbach IV kwartał 2018, https://prnews.pl/wp-content/uploads/2019/04/polska_bankowosc_w_liczbach_iv_kw_2018.pdf [dostęp: 8.03.2020].
Google Scholar

Borowiec, L. (2011). Zintegrowany model bancassurance na polskim rynku finansowym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 158.
Google Scholar

Czubała, A. (1997). Dystrybucja. W: J. Altkorn, red., Podstawy marketingu, Kraków: Wydawnictwo Instytut Marketingu.
Google Scholar

Dołhasz, M., Fudaliński, J., Kosała, M., Smutek, H. (2009). Podstawy zarządzania. Koncepcje – strategie – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar

Dominiak M. (2018). Organizacja działalności prywatnych zakładów ubezpieczeń. W: M. Iwanicz-Drozdowska, red., Ubezpieczenia, Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego.
Google Scholar

Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń.
Google Scholar

Filkiewicz S. (2009). Zarządzanie relacjami z klientem na bazie wiedzy. W: J. Komorowski, J. Moczydłowska, red., Innowacyjne metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.
Google Scholar

Gocałek, A. (2019). Przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance i Sprzedaży Affinity PIU, 17.10.2019, XI Kongres Bancassurance, ZBP, www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp 16.01.2020].
Google Scholar

KNF, 2012–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Sprawozdanie statystyczne.
Google Scholar

KNF, 2013–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o pośrednikach.
Google Scholar

KNF, 2014, Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance.
Google Scholar

KNF, 2016a, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu.
Google Scholar

KNF, 2016b, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem.
Google Scholar

KNF, 2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o krajowych zakładach ubezpieczeń.
Google Scholar

Lisowski, J., Zieniewicz, M. (2015). Zmiany w kanale agencyjnym na rynku ubezpieczeniowym w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin, DOI:10.17951/h.2015. 49.4.335.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/h.2015.49.4.335

Makowiecki, A. (2012). III rekomendacja dobrych praktyk. Gazeta ubezpieczeniowa, 46.
Google Scholar

Malinowska, K. (2017). Pojęcie zarządzania produktem ubezpieczeniowym w świetle dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń i przepisów implementacyjnych. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 1.
Google Scholar

Maśniak, D. (2015). Ramy prawne bancassurance. Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXIII.
Google Scholar

Orłowski, C. (2015). Bancassurance z punktu widzenia Rzecznika Ubezpieczonych. Monitor Ubezpieczeniowy, 62.
Google Scholar

PIU, 2016, Polski Rynek Bancassurance.
Google Scholar

PIU, 2017, Polski Rynek Bancassurance.
Google Scholar

PIU, 2018, Polski Rynek Bancassurance. Rodek, K., Visan, J. (1997). Marketing ubezpieczeń na życie, Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Stęplewska, K. (2015). Pośrednik ubezpieczeniowy a wizerunek towarzystwa ubezpieczeń na życie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1.
Google Scholar

UKNF, 2019, Przegląd sytuacji finansowej i rynkowej banków notowanych na GPW oraz inwestorów strategicznych w latach 2014-2018 na podstawie danych Bloomberg.
Google Scholar

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, Dz.U. 2015 poz. 1844 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, Dz.U. 2017 poz. 2486 ze zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, Dz.U. 1997 Nr 140 poz. 939 ze zm.
Google Scholar

Witkowska, J. (2008). Kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.
Google Scholar

Witkowska, J. (2016). Kanały dystrybucji ubezpieczeń. W: D. Ostrowska, P. Jamrózm, red., Ubezpieczenia gospodarcze i społeczne w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.Pl.
Google Scholar

ZBP, 2009, Rekomendacja (I) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi.
Google Scholar

ZBP, PIU, 2010, Rekomendacja (II) w sprawie dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń finansowych powiązanych z produktami bankowymi zabezpieczonymi hipotecznie.
Google Scholar

ZBP, PIU, 2012, Rekomendacja (III) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym.
Google Scholar

[www1] www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp: 16.01.2020] XI Kongres Bancassurance.
Google Scholar

[www2] www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/ubezpieczenia/ubezpieczenia-wycofane-z-oferty/polisa-dlugoterminowego-inwestowania/ [dostęp: 19.02.2020], Polisa długoterminowego inwestowania przygotowana przez PKO Życie dla klientów PKO BP.
Google Scholar

[www3] file:///C:/Users/Start/Downloads/20190405-informacja-agenta-ubezpieczeniowego-idd.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www4] www.aliorbank.pl/dodatkowe-informacje/przydatne-dokumenty/dokumenty-prawne.html [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www5] file:///C:/Users/Start/Downloads/pelnomocnictwo-metlife.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www6] file:///C:/Users/Start/Downloads/informacja-agenta-ubezpieczeniowego-bez-ryczaltu.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Google Scholar

[www7] www.pkobp.pl/media_files/03797394-1f15-4f4b-8a4c-08dbee4068ac.pdf [dostęp: 17.02.2020].
Google Scholar

[www8] www.ing.pl/_fileserver/item/1119939 [dostęp: 17.02.2020].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Stęplewska, K. (2021). Znaczenie bancassurance w procesie zarządzania sprzedażą produktów ubezpieczeniowych (analiza danych statystycznych za lata 2012–2018). Finanse I Prawo Finansowe, 2(30), 137–160. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.30.09

Numer

Dział

Artykuł