Literary Lessons in Thinking and Imagination

Authors

  • Maria Kwiatkowska-Ratajczak Pracownia Innowacji Dydaktycznych, Instytucie Filologii Polskiej UAM

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.15

Keywords:

old and modern literature, personal methodology, pupil’s needs and teacher’s competences

Abstract

The text is a presentation of Katarzyna Kuczyńska-Koschany’s book entitled Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, pomysły, konspekty (Poznań 2016), the fruit of a long-term cooperation with the editorial boards of “Polonistyka” and “Polonistyka. Innowacje”. It argues that these periodicals have been constructing an educational model aimed at the development of thinking and perception (also at school) that literature pictures a multiparous and complex world. Quoted findings by neurobiologists (art has created a brain) document the thesis on the educational significance of various ways of reading, which are described in the discussed publication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Pracownia Innowacji Dydaktycznych, Instytucie Filologii Polskiej UAM

Maria Kwiatkowska-Ratajczak – prof. dr hab., kieruje Pracownią Innowacji Dydaktycznych w Instytucie Filologii Polskiej UAM. Autorka książek Z perspektywy wartości o prozie dla dzieci i młodzieży (1994), Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów (2002), Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej (2013), Wymiana idei. Szkice dydaktyczne o szkole i uniwersytecie (2016). Współredaktorka tomów rozpraw Konteksty polonistycznej edukacji (1998), Między szkołą a uniwersytetem. Odbiorcy w nowych podręcznikach dla reformującej się szkoły (2008). Współautorka i redaktorka naukowa podręcznika akademickiego z zakresu dydaktyki kształcenia polonistycznego Innowacje i metody (2011). Redaktorka „Polonistyki” (1992–2014). Redaktor naczelna „Polonistyki. Innowacji”. Rzeczoznawczyni MEN do spraw podręczników. W latach 2003–2006 przewodnicząca Komisji Edukacji Szkolnej i Akademickiej Komitetu Nauk o Literaturze PAN. Współpracowała z Fundacją Guardiniego z Berlina, Katedrą Polonistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Wilnie i polonistami z Uniwersytetu Masaryka w Czechach oraz ośrodkami polonijnymi w Skandynawii i Stanach Zjednoczonych.

References

Kuczyńska-Koschany K., Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, pomysły, konteksty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
Google Scholar

Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł. A. Lipiński, Słupsk 2013.
Google Scholar

Spitzer M., Jak uczy się mózg, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Google Scholar

Vetulani J., Mazurek M., Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2017). Literary Lessons in Thinking and Imagination. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (6), 285–292. https://doi.org/10.18778/2299-7458.06.15

Issue

Section

Recenzje

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.