Pastoralizm wobec wojny w Tęczy oraz Zakochanych kobietach D.H. Lawrence’a
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.10.12Słowa kluczowe:
Wielka Wojna, (pseudo)pastoralizm, poezja georgiańska, tryb pastoralny, sielankaAbstrakt
Dla literatury i kultury brytyjskiej Wielka Wojna stanowi cezurę, wyraźnie oddzilając czasy pokoju i stabilizacji wiktoriańskiej i edwardiańskiej od niepewności wpisanej w wojenną i powojenną rzeczywistość. Stanowczy zwrot w obrazowaniu uwidocznia się na wielu płaszczyznach, również w nagłym zwrocie ku twórczości o charakterze (pseudo)pastoralnym. Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza dwóch powieści D.H. Lawrence’a, Tęcza (1915) oraz Zakochane kobiety (1920), dokonywana w świetle konwencji sielankowej. Celem podjętych rozważań jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu wojenna rzeczywistość oraz osobiste doświadczenia autora mają wpływ na kształt pastoralizmu w obu powieściach.
Pobrania
Bibliografia
Alpers P., Some Versions of Pastoral, Chicago–London 1996.
Google Scholar
The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, eds. E. Clark, T. Healy, London 2002.
Google Scholar
Battista di M., Realism and Rebellion in Edwardian and Georgian Fiction, [w:] The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel, ed. R.L. Caserio, Cambridge 2009. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.004
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.004
Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie Literatury XX wieku, Kraków 2007.
Google Scholar
Conrad J., Notes on Life and Letters, Teddington 2008.
Google Scholar
Curyłło-Klag I., Violence in Early Modernist Fiction: The Secret Agent, Tarr and Women in Love, Kraków 2011.
Google Scholar
Edwards P., The Great War in English Fiction, [w:] The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel, ed. R.L. Caserio, Cambridge 2009. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.005
Eggert P., The Biographical Issue: Lives of Lawrence, [w:] A. Fernihough (ed.), The Cambridge Companion to D.H. Lawrence, Cambridge 2004.
Google Scholar
Fussel P., The Great War and Modern Memory, Oxford 2013.
Google Scholar
Genette G., Gatunki, ‘typy’, tryby, tłum. K. Falicka, „Pamiętnik Literacki” 1979, nr 70 (2), s. 269–307.
Google Scholar
Gifford T., Pastoral, London–New York 2010.
Google Scholar
Gilbert M., Pierwsza wojna światowa, tłum. S. Amsterdamski, Poznań 2003.
Google Scholar
Gregory A., The Last Great War: British Society and the First World War, Cambridge 2008. https://doi.org/10.1017/CBO9780511818370
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511818370
Hale D.J., The Art of English Fiction in the Twentieth Century, [w:] The Cambridge Companion to the Twentieth-Century English Novel, ed. R.L. Caserio, Cambridge 2009. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL9780521884167.002
James D., Tew P. (eds.), New Versions of Pastoral. Post-Romantic, Modern, and Contemporary Responses to the Tradition, Madison–Taeneck 2009.
Google Scholar
Jarniewicz J., Larkin. Odsłuchiwanie wierszy, Kraków 2006.
Google Scholar
Jarniewicz J., The Uses of the Commonplace in Contemporary British Poetry: Larkin, Dunn and Raine, Łódź 1994.
Google Scholar
Jenkins K., Why History: Ethics and Postmodernity, London–New York 1999.
Google Scholar
Kaplan M., A Critical Study of Conflicting Human Relationships in the Novels of D.H. Lawrence, Warszawa 2010.
Google Scholar
Krahé P., Poetical Reflections: The 1914–1918 War Seen from Hindsight, „AAA: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik” 2001, no. 26 (1), s. 27–38. https://www.jstor.org/stable/43025746 - z dnia 25.10.2021 [dostęp 14.10.2021].
Google Scholar
Larkin P., Zebrane, przeł. J. Dehnel, Wrocław 2008.
Google Scholar
Lawrence D.H., The Rainbow, Ware 2001.
Google Scholar
Lawrence D.H., Women in Love, Ware 1999.
Google Scholar
Lawrence D.H., Zakochane kobiety, tłum. I. Szymańska, Warszawa 1986.
Google Scholar
Lipoński W., Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2011.
Google Scholar
Lodge D., The Art of Fiction, London 2011.
Google Scholar
Lubbock P., The Craft of Fiction, Midwest 2016. https://books.google.pl/books?id=xym_DQAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=percy+lubbock&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=percy%20lubbock&f=false [dostęp 20.10.2017].
Google Scholar
Marx L., The Machine in the Garden. Technology and the Pastoral Ideal in America, New York 1967.
Google Scholar
Michałowska M., Gertruda Stein, Warszawa 1980.
Google Scholar
Munton A., The Insane Subject: Ford and Wyndham Lewis in the War and post-War, „International Ford Maddox Ford Studies. Literary Networks and Cultural Transformations” 2008, no. 7, s. 105–130. Jstor [dostęp 16.10.2021]. https://doi.org/10.1163/9789401206136_008
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789401206136_008
Raid S., Idylls of Masculinity: D.H. Lawrence’s Subversive Pastoral, [w:] New Versions of Pastoral. Post-Romantic, Modern, and Contemporary Responses to the Tradition, eds. D. James, P. Tew, Madison–Taeneck 2009.
Google Scholar
Ruszkiewicz D., The Flyting of Dumbar and Kennedie as an Inverted Litany: The Scottish Perspective on a Poetic Agon, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo. Agony” 2020, nr 10 (3), s. 293–305. https://doi.org/10.32798/pflit.575
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.32798/pflit.575
Rylance R., Ideas, Histories, Generations and Beliefs: The Early Novels to Sons and Lovers, [w:] A. Fernihough (ed.), The Cambridge Companion to D.H. Lawrence, Cambridge 2004.
Google Scholar
Sheffield G., Forgotten Victory: The First World War, Myths and Realities, London 2001.
Google Scholar
Solska E., Koncept historia magistra vitae w badaniach dziejów i dyskursie historycznym, „Sensus Historiae” 2018, nr XXX(1), s. 39–56.
Google Scholar
Squires M., The Pastoral Novel. Studies in George Eliot, Thomas Hardy, and D.H. Lawrence, Charlottesville 1974.
Google Scholar
Stevens H., Sex and the Nation: ‘The Prussian Officer’ and ‘Women in Love’, [w:] A. Fernihough (ed.), The Cambridge Companion to D.H. Lawrence, Cambridge 2004.
Google Scholar
Taylor A.J.P., The First World War, London 1974.
Google Scholar
Torgovnick M., Narrating Sexuality: The Rainbow, [w:] A. Fernihough (ed.), The Cambridge Companion to D.H. Lawrence, Cambridge 2004.
Google Scholar
Wergiliusz, Bukoliki i Georgiki. Wybór, red. Z. Abramowicz, Wrocław 2006.
Google Scholar
Wojciechowska S., Locus amoenus or locus horridus: The Forest of Arden as a Setting in „As You Like It”, „Studia Anglica Posnaniensia” 2011, no. 46 (3), s. 103–116. https://doi.org/10.2478/v10121-010-0007-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10121-010-0007-4
Wojciechowska S., (Re)Visions of the Pastoral in Selected British and American post-Romantic Fiction, Kraków 2017.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.