Zaklinanie słowem: folklorystyczne i mitologiczne korzenie sugestii i jego dalsze modyfikacje w retoryce i poetyce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.31.05Słowa kluczowe:
sugestia, magia werbalna, zaklęcia, rozkazy, przekleństwa, myślenie prelogiczne i logiczne, ewolucja gatunkowa, poetyka i retoryka, manipulacjaAbstrakt
„Słowo może leczyć, słowo może zabić” – maksyma ta wyraża podziw dla możliwości słowa, które potrafi oddziaływać nie tylko na myślenie, ale i na sferę podświadomości. W szczególności w epoce archaicznej wierzono, że zaklęcia, inkantacje i klątwy (uroki) mogą związać lub zniszczyć siły zła. W folklorze wielu ludów i literaturze najstarszych cywilizacji znajdujemy żywe przykłady tego rodzaju twórczości opartej na sugestii. Możliwe, że w tej lirycznej formie narodziło się słowo artystyczne jako takie. Jednak podobne momenty można znaleźć zarówno w starożytnej epopei, jak i w najnowocześniejszych dziełach literatury i sztuki, a także w utylitarnym słowie retorycznym – plotkach, reklamie, polityce itp., które często odwołują się nie tylko do głosu rozumu, ale także do sfery emocji, podpowiedzi, manipulacji. Wszystko to łączy wspólny stosunek do sugestii, który leży w głębokich podstawach ludzkiej komunikacji. Termin ten wywodzi się z kultury indyjskiej, gdzie praktyki duchowe kojarzone są z koncepcją „snu Brahmy”: Bóg–Stwórca świata śpi i widzi nas i nasz świat we śnie; stąd sanskryckie określenie व्यञ्जन (vyanjana) – siła sugestii. Sugestia jest odbierana przez mózg bezkrytycznie, a logika często tylko wzmacnia impuls emocjonalny. Różne rodzaje sugestii obejmują mechanizmy psychologiczne, które nie zostały jeszcze w pełni zbadane. Ale sugestia jest jednym z podstawowych czynników kultury. Ogólnie rzecz biorąc, myślenie prymitywne było przedlogiczne, wyobrażeniowe i emocjonalne; zdolność logicznego myślenia ukształtowała się w obszarze lewej półkuli mózgu w procesie ewolucji. Ale mechanizmy psychologiczne, które zamieniają chmurę w smoka, Baranka – w dręczyciela Wilka lub Ukrainę – w złośliwego agresora przeciwko Rosji, nadal żyją w umysłach naszych współczesnych, przybierając, jak mitologiczny Proteusz, wygląd tekstu folklorystycznego, literacko-artystycznego, sakralnego, prawnego lub publicystycznego. Charakterystyczne jest, że współczesna psychologia posługuje się metodą afirmacji, która wyraźnie przypomina techniki magii werbalnej; szerzy się programowanie neurolingwistyczne – kodowanie psychiki itp. Wszystko to jednak wymaga pewnego rodzaju integracji w kontrapunkcie religijno-filozoficznych, etyczno-moralnych, społeczno-etycznych i artystyczno-estetycznych poszukiwań człowieczeństwa, które można przeprowadzić z punktu widzenia kulturologa. Magia inkantacji werbalnej nie jest zlokalizowana w obszarze starożytnego folkloru, lecz na przestrzeni tysiącleci ulegała modyfikacjom w różnych sferach kultury. Jeśli jednak z należytą kompletnością przestudiujemy archaiczną magię werbalną, doświadczenie starożytnej retoryki i perswazji lub techniki tworzenia obrazu artystycznego w poezji, wówczas okaże się, że zastosowanie technik sugestii we współczesnej kulturze masowej jest omówione bardzo nierównomiernie: taki obszar jak reklama został dokładnie zbadany, ale przecież sugestii w sferze polityki jest znacznie mniej.
W tej eksploracji magia zaklęć pojawia się po raz pierwszy jako przedmiot systematycznej analizy genealogicznej, mającej na celu ukazanie ewolucji i transformacji gatunku zaklęć na przestrzeni czasu. Szczególną uwagę zwraca się na radykalne zmiany w europejskim paradygmacie światopoglądowym. Tym samym przyjęcie chrześcijaństwa doprowadziło do zmiany poglądu na twórczą moc słowa, rozumianą już nie jako moc maga, ale jako Boskie Objawienie, siłę tworzącą świat duchowy i materialny. Powstanie Kościoła na podstawie przebóstwienia człowieka pobudziło przepowiadanie, którego celem było przekonanie grzesznego człowieka do odzyskania zepsutego grzechem obrazu Boga; kazanie – jeden z centralnych gatunków średniowiecza – dziedziczy głęboką postawę wobec zmieniającej się rzeczywistości i ludzkiej świadomości; warunkiem tego jest μετάνοια – „zmiana zdania”, przyłączenie się do planu Bożego. Jednak antropocentryzm renesansu i odrodzenie zainteresowania pogańskim okultyzmem w miarę erozji ideału chrześcijańskiego coraz bardziej przybierały charakter narzędzia „przekształcenia świata ziemskiego” i były coraz częściej wykorzystywane na polu propagandy politycznej. Te zaklęte improwizacje nadal w sposób ukryty funkcjonują w naszej dzisiejszej kulturze politycznej. Charakterystyczne jest, że w religiach świeckich, takich jak komunizm czy faszyzm, istnieje konspiracyjne zainteresowanie magią („Ahnenerbe”; zbiory specjalne w bibliotekach Związku Radzieckiego). W świadomości współczesnego człowieka pozorna wiara w potęgę logiki i wiara w naukę dziwnie współistnieją z podświadomym podejściem do emocjonalnej rywalizacji, zombifikacją rozmówcy, słownymi sparingami w duchu „czarnej retoryki”, z propagandą i reklamą o niespotykanej intensywności i skali itp. I wydaje się, że liczba naiwnych wcale nie maleje, wręcz przeciwnie.
Dlatego też magiczne pragnienie odbudowy świata siłą słów ulega faktycznie przekształceniom na przestrzeni wieków w różnych systemach kulturowych zarówno o charakterze poetyckim, jak i retorycznym, dając początek nowym modyfikacjom gatunkowym i nieustannie przekraczając pozornie ustalone granice poezji i elokwencji. Ale jednocześnie erozja tych aspiracji przybiera na sile. Sugestia ta nabiera wydźwięku w perspektywie paradygmatu tytanicznej „restrukturyzacji świata”, jaką wysunęła świadomość europejska w epoce nowożytnej, a która często przeradza się w elementarne kłamstwa i manipulację, której determinacją jest niszczenie podstaw moralnych oraz neopogański światopogląd epoki, globalizacja i migracje na niespotykaną dotąd skalę, konkurencja, niszczenie i mieszanie się różnych tradycji religijnych i kulturowych.
Mam nadzieję, że dalsze badania pozwolą na głębsze zrozumienie problemu.
Pobrania
Bibliografia
Bìblìâ kanonìčna. Knigi Svâtogo Pis’ma Starogo j Novogo Zapovìtu, pereklad profesora Ìvana Ogìênka ìz davn’oêvrejs’koï j grec’koï na ukraïns’ku movu, Ukraïns’ke Bìblìjne Tovaristvo 2015 [Біблія канонічна. Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту, переклад професора Івана Огієнка із давньоєврейської й грецької на українську мову, Українське Біблійне Товариство 2015].
Google Scholar
Shakespeare W., The Comedies, Histories, Tragedies, and Poems of William Shakespeare / William Shakespeare. Winter's tale. Tempest. King John. King Richard II, ed. Ch. Knight, London 1842, vol. IV.
Google Scholar
Abramovič S., Sovìst’ âk ìstoriko-kul’turna kategorìâ, „Êmìnak. Naukovij ŝokvartal’nik” 2015 [Абрамович С., Совість як історико-культурна категорія, „Емінак. Науковий щоквартальник” 2015], no. 4(12).
Google Scholar
Abramovič S.D., Čìkar’kova M.Û., Movlennêva komunìkacìâ, Kiïv 2013 [Абрамович С.Д., Чікарькова М.Ю., Мовленнєва комунікація, Київ 2013].
Google Scholar
Adorno Т., Frenkel-Brunswik E., Levinson D., Sanford R., The Authoritarian Personality, New York 1950.
Google Scholar
Antonenko O.Û., Rol’ navìûvannâ v suspìl’nomu žittì, „Aktual’nì problemi psihologìï” 2009, t. 7, vip. 20, č. 1 [Антоненко О.Ю., Роль навіювання в суспільному житті, „Актуальні проблеми психології” 2009, т. 7, вип. 20, ч. 1].
Google Scholar
Bocheński J.M., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Łódź–Warszawa 1988.
Google Scholar
Bojko O., Specifìka zamovlân’ âk rìznovidy verbal’noï magìï, [w:] Prikladna lìngvìstika na Pìvdnì Ukraïni: zdobutki j pierspektivi. Kolektivna monografìâ, Vìnnicâ 2022 [Бойко О., Специфіка замовлянь як різновиду вербальної магії, [w:] Прикладна лінгвістика на Півдні України: здобутки й перспективи. Колективна монографія, Вінниця 2022].
Google Scholar
Conley C., Magic Words. A Dictionary, San Francisco 2008.
Google Scholar
Čìkar’kova M.Û., Bìblìjnij antropocentryzm ta jogo rol’ u stanovlennì evropejs’koï kul’turi, Kiïv 2010 [Чікарькова М.Ю., Біблійний антропоцентризм та його роль у становленні європейської культури, Київ 2010].
Google Scholar
Fìlonenko O.G., Renesansna magìâ ì literatura fentezì: magìčnì modusi, kodi ta obrazi, [w:] Vitoki lìteratyri fentezì. Poezìâ y kontekstì metažanru fentezì. Zbìrnik materìalìv naukovih semìnarìv. 17.11.2016, Kiïv 2018 [Філоненко О.Г., Ренесансна магія і література фентезі: магічні модуси, коди та образи, [w:] Витоки літератури фентезі. Поезія у контексті метажанру фентезі. Збірник матеріалів наукових семінарів. 17.11.2016, Київ 2018].
Google Scholar
Garry J., El-Shamy H., Archetypes and Motifs in Folklore and Literature, Armonk 2005.
Google Scholar
Kilbourne W.E., An exploratory study of the effect of sex role stereotyping on attitudes toward magazine advertisements, “Journal of the Academy of Marketing Science” 1986, vol. 14, no. 4.
Google Scholar
Komar M., Czarownice i іnni, Kraków 1980.
Google Scholar
Lévi-Strauss C., Pervìsne mislennâ, per. z fr., vstupne slovo ta primìtki S. Josipenka, Kiïv 2000 [Леві-Строс К., Первісне мислення, nер. з фр., вступне слово та примітки С. Йосипенка, Київ 2000].
Google Scholar
Malinowski B., Coral gardens and their magic. A study of the methods of tilling the soil and of agricultural rites in the Trobriand Islands, vol. 2: The language and the magic of gardening, London 1935 (1966).
Google Scholar
Markham G., Healing Magic and Evil Demons. Canonical Udug-Hul Incantations, Boston 2015.
Google Scholar
Nagarathna R., Nagendra H.R., Autonomic changes during «OM» meditation shirley telles, “Indian Journal of Physiology and Pharmacology” 1995, vol. 39, no 4.
Google Scholar
Okopień-Sławińska А., Semantyka poetycka a metoda jej opisu. Na przykładzie poezji Baczyńskiego, „Roczniki Humanistyczne” 1971, t. XIX, z. 1.
Google Scholar
Riker W.H., The Art of Political Manipulation, New Haven 1986.
Google Scholar
Singer P.W., Friedman A., Cyber Security and Cyber Warfare. What Everyone Needs to Know, Oxford 2014.
Google Scholar
Stratonova N., Dvovìr’â âk fenomen relìgìjnoï ìdentičnostì Kiïvs’koï Rusì, „Naukovì zapiski (Kiïvs’kogo nacìonal’nogo un-tu ìm. T. Ševčenka) 2012, Serìâ „Kul’turologìâ”, vip. 7 [Стратонова Н., Двовір’я як феномен релігійної ідентичності Київської Русі, „Наукові записки (Київського національного ун-ту ім. Т. Шевченка)” 2012, Серія „Культурологія”, вип. 7].
Google Scholar
The Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics, 4th ed., ed. by S. Cushman, C. Cavanagh, J. Ramazani, P. Rouzer, Princeton 2012.
Google Scholar
Ukraïns’kì zamovlânnâ, uporâd M.N. Moskalenko, avt. peredmovi M.O. Novikova, Kiïv 1993 [Українські замовляння, yпоряд. М.Н. Москаленко, aвт. передмови М.О. Новикова, Київ 1993].
Google Scholar
Vojtovič V.M., Ukraïns’ka mìfologìâ, Kiïv 2005 [Войтович В.М., Українська міфологія, Київ 2005].
Google Scholar
Wedeck H.E., Dictionary of Magic Hardcover, New York 1956.
Google Scholar
Whitfield G., On the concept of political manipulation, “European Journal of Political Theory” 2022, vol. 21, no 4.
Google Scholar
Wolin L.D., Gender issues in advertising – An oversight synthesis of research: 1970–2002, “Journal of Advertising Research” 2003, vol. 43, no. 1.
Google Scholar
Braun K., Pât’ samych ârkih primerov lži Putina. 20 avgusta 2018 [Браун К., Пять самых ярких примеров лжи Путина. 20 августа 2018]. https://nv.ua/opinion/pjat-samykh-jarkikh-primerov-lzhi-putina–2489392.html
Google Scholar
Fedeka P., Narodna magìâ ì zaklinannâ zakarpatcìv [Федака П., Народна магія і заклинання закарпатців]. https://surl.li/uhkqk
Google Scholar
Gavrilûk V., Hudâkova O., Putìn majže godinu vislovlûvae svoê bačennâ žittâ v Ukraïnì: faktčekìng zvernennâ [Гаврилюк В., Худякова О., Путін майже годину висловлював своє бачення життя в Україні: фактчекінг звернення]. https://www.slovoidilo.ua/2022/02/22/stattja/polityka/putin-majzhe-hodynu-vyslovlyuvav-svoye-bachennya-zhyttya-ukrayini-faktchekinh-zvernennya
Google Scholar
Molitva do Česnogo Hresta – Veritas [Молитва до Чесного Хреста – Veritas]. https://www.facebook.com/permalink.php/?story_fbid=271871285725573&id=100087081091408
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
