Peasant movement in the Second Republic of Poland on the pages of selected school history textbooks. A case of studies for the first grades of upper secondary schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.27.05

Keywords:

The Second Republic of Poland, the peasant movement, school textbooks

Abstract

The purpose of this article is to present the peasant movement in the Second Polish Republic in contemporary school history textbooks. On the basis of textbooks, students can learn that the peasant movement arose in Galicia in the late nineteenth century. In the Second Polish Republic there were a few parties named Polish People’s Party. For many years the main party was Polish Peasant party ,,Piast”. After Poland regained independence in 1918, it formed a part of several governments, most notably after the Lanckorona Pact and in the Chjeno-Piast coalition. Its major politicians included Wincenty Witos and Maciej Rataj. The second largest party, about which there is a lot of information in the analyzed textbooks was Polish Peasant Party ,,Wyzwolenie” which was formed in 1915. In comparison to Polish People’s Party ,,Piast”, it was a left-wing party. PSL ,,Wyzwolenie” supported the May Coup in 1926, but soon afterwards distanced itself from Sanation and joined the opposition. In 1931 it merged with several other parties forming the People’s Party. In 1931 it was created from the merger of three other, smaller, peasant-based parties: centre-right ,,Piast”, centre-left ,,Wyzwolenie” and left wing Peasant Party. The image of the peasant movement on the pages of school textbooks is multidimensional and allows pupils to get to know its main representatives and the political program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2009, 2012
Google Scholar

Prosto z Wiejskiej. Sejm i Senat II Rzeczypospolitej w karykaturze i satyrze, wyboru dokonał i szkicami poprzedził A. Zakrzewski, Wrocław–Warszawa–Kraków 1990.
Google Scholar

Brzozowski A., Szczepański G., Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Podręcznik do historii dla klasy I liceum i technikum – zakres podstawowy, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2012.
Google Scholar

Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Roszak A., Szymczak M., Historia najnowsza. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.
Google Scholar

Dolecki R., Gutowski K., Smoleński J., Po prostu historia. Zakres podstawowy. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2012.
Google Scholar

Kozłowska Z.T., Unger I., Zając S., Historia. Poznajemy przeszłość. Dzieje najnowsze. Szkoła ponadgimnazjalna. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec, Toruń 2012.
Google Scholar

Roszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Klasa 1, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.
Google Scholar

Roszak S., Łaszkiewicz A., Śladami przeszłości. Podręcznik do historii dla klasy trzeciej gimnazjum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2011.
Google Scholar

Stola D., Historia. Wiek XX. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar

Ustrzycki J., Historia. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.
Google Scholar

Zając S., Teraz historia. Podręcznik dla szkoły ponadgimnazjalnej. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec, Toruń 2012.
Google Scholar

Batok S., Internetowe strony historyczne w edukacji medialnej, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.
Google Scholar

Białokur M., Gabriel Narutowicz. Biografia, Opole 2016.
Google Scholar

Bieniek M., Dydaktyka historii, Olsztyn 2009.
Google Scholar

Bieniek M., Obudowa dydaktyczna polskich podręczników historii 1795–1914, Olsztyn 2001.
Google Scholar

Bieniek M., Podręcznik szkolny historii, [w:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Google Scholar

Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
Google Scholar

„Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku, red. nauk. M. Fic, Katowice–Bielsko-Biała 2012.
Google Scholar

Historia w przestrzeni publicznej, pod red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
Google Scholar

Jurek K., Internet w pracy nauczyciela historii, „Wiadomości Historyczne” 2001, nr 4.
Google Scholar

Maternicki J., Dydaktyka historii w Polsce 1773–1918, Warszawa 1974.
Google Scholar

Nowak A., Prawdziwy koniec historii. Dostępny w Internecie: http://www.rp.pl/artykul/235811.html?p=3
Google Scholar

Nowak M. J., Narutowicz Niewiadomski. Biografie równoległe, Warszawa 2019.
Google Scholar

Osiński Z., Technologia informacyjna środkiem dydaktycznym w edukacji historycznej, [w:] Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.
Google Scholar

Suchoński A., Kubis B., Gołębiowska A., Białokur M., Polski rok 1918 w podręcznikach do nauczania historii i literaturze dokumentu osobistego, Opole 2018.
Google Scholar

Suchoński A., Kubis B., Gołębiowska A., Białokur M., Polski rok 1919 w podręcznikach do nauczania historii i literaturze dokumentu osobistego, Opole 2019.
Google Scholar

Walczak H., Drugi gabinet Władysława Grabskiego 19 grudnia 1923 – 13 listopada 1925, [w:] Od Moraczewskiego do Składkowskiego. Gabinety Polski odrodzonej 1918–1939, pod red. J. Farysia, A. Wątora i H. Walczaka, Szczecin 2010.
Google Scholar

Wojdon J., Internet na lekcjach historii, „Wiadomości Historyczne” 2002, nr 2.
Google Scholar

Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
Google Scholar

http://www.men.gov.pl/podreczniki/wykaz_dopuszczone_lista1.php
Google Scholar

Published

2021-12-21

How to Cite

Białokur, M. (2021). Peasant movement in the Second Republic of Poland on the pages of selected school history textbooks. A case of studies for the first grades of upper secondary schools. Zeszyty Wiejskie, 27, 103–129. https://doi.org/10.18778/1506-6541.27.05

Issue

Section

Articles