Peasant movement in the Second Republic of Poland on the pages of selected school history textbooks. A case of studies for the first grades of upper secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.27.05Keywords:
The Second Republic of Poland, the peasant movement, school textbooksAbstract
The purpose of this article is to present the peasant movement in the Second Polish Republic in contemporary school history textbooks. On the basis of textbooks, students can learn that the peasant movement arose in Galicia in the late nineteenth century. In the Second Polish Republic there were a few parties named Polish People’s Party. For many years the main party was Polish Peasant party ,,Piast”. After Poland regained independence in 1918, it formed a part of several governments, most notably after the Lanckorona Pact and in the Chjeno-Piast coalition. Its major politicians included Wincenty Witos and Maciej Rataj. The second largest party, about which there is a lot of information in the analyzed textbooks was Polish Peasant Party ,,Wyzwolenie” which was formed in 1915. In comparison to Polish People’s Party ,,Piast”, it was a left-wing party. PSL ,,Wyzwolenie” supported the May Coup in 1926, but soon afterwards distanced itself from Sanation and joined the opposition. In 1931 it merged with several other parties forming the People’s Party. In 1931 it was created from the merger of three other, smaller, peasant-based parties: centre-right ,,Piast”, centre-left ,,Wyzwolenie” and left wing Peasant Party. The image of the peasant movement on the pages of school textbooks is multidimensional and allows pupils to get to know its main representatives and the political program.
Downloads
References
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2009, 2012
Google Scholar
Prosto z Wiejskiej. Sejm i Senat II Rzeczypospolitej w karykaturze i satyrze, wyboru dokonał i szkicami poprzedził A. Zakrzewski, Wrocław–Warszawa–Kraków 1990.
Google Scholar
Brzozowski A., Szczepański G., Ku współczesności. Dzieje najnowsze 1918–2006. Podręcznik do historii dla klasy I liceum i technikum – zakres podstawowy, Wydawnictwo Piotra Marciszuka Stentor, Warszawa 2012.
Google Scholar
Burda B., Halczak B., Józefiak R.M., Roszak A., Szymczak M., Historia najnowsza. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.
Google Scholar
Dolecki R., Gutowski K., Smoleński J., Po prostu historia. Zakres podstawowy. Podręcznik do liceum i technikum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2012.
Google Scholar
Kozłowska Z.T., Unger I., Zając S., Historia. Poznajemy przeszłość. Dzieje najnowsze. Szkoła ponadgimnazjalna. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec, Toruń 2012.
Google Scholar
Roszak S., Kłaczkow J., Poznać przeszłość. Wiek XX. Podręcznik do historii dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres podstawowy. Klasa 1, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.
Google Scholar
Roszak S., Łaszkiewicz A., Śladami przeszłości. Podręcznik do historii dla klasy trzeciej gimnazjum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2011.
Google Scholar
Stola D., Historia. Wiek XX. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne. Zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Ustrzycki J., Historia. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2012.
Google Scholar
Zając S., Teraz historia. Podręcznik dla szkoły ponadgimnazjalnej. Zakres podstawowy, SOP Oświatowiec, Toruń 2012.
Google Scholar
Batok S., Internetowe strony historyczne w edukacji medialnej, [w:] Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.
Google Scholar
Białokur M., Gabriel Narutowicz. Biografia, Opole 2016.
Google Scholar
Bieniek M., Dydaktyka historii, Olsztyn 2009.
Google Scholar
Bieniek M., Obudowa dydaktyczna polskich podręczników historii 1795–1914, Olsztyn 2001.
Google Scholar
Bieniek M., Podręcznik szkolny historii, [w:] Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Google Scholar
Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
Google Scholar
„Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”. Edukacja historyczna w szkole ponadgimnazjalnej po 2013 roku, red. nauk. M. Fic, Katowice–Bielsko-Biała 2012.
Google Scholar
Historia w przestrzeni publicznej, pod red. J. Wojdon, Warszawa 2018.
Google Scholar
Jurek K., Internet w pracy nauczyciela historii, „Wiadomości Historyczne” 2001, nr 4.
Google Scholar
Maternicki J., Dydaktyka historii w Polsce 1773–1918, Warszawa 1974.
Google Scholar
Nowak A., Prawdziwy koniec historii. Dostępny w Internecie: http://www.rp.pl/artykul/235811.html?p=3
Google Scholar
Nowak M. J., Narutowicz Niewiadomski. Biografie równoległe, Warszawa 2019.
Google Scholar
Osiński Z., Technologia informacyjna środkiem dydaktycznym w edukacji historycznej, [w:] Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.
Google Scholar
Suchoński A., Kubis B., Gołębiowska A., Białokur M., Polski rok 1918 w podręcznikach do nauczania historii i literaturze dokumentu osobistego, Opole 2018.
Google Scholar
Suchoński A., Kubis B., Gołębiowska A., Białokur M., Polski rok 1919 w podręcznikach do nauczania historii i literaturze dokumentu osobistego, Opole 2019.
Google Scholar
Walczak H., Drugi gabinet Władysława Grabskiego 19 grudnia 1923 – 13 listopada 1925, [w:] Od Moraczewskiego do Składkowskiego. Gabinety Polski odrodzonej 1918–1939, pod red. J. Farysia, A. Wątora i H. Walczaka, Szczecin 2010.
Google Scholar
Wojdon J., Internet na lekcjach historii, „Wiadomości Historyczne” 2002, nr 2.
Google Scholar
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
Google Scholar
http://www.men.gov.pl/podreczniki/wykaz_dopuszczone_lista1.php
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.