Najlepsze wyjście wiedzie zawsze na wskroś. Metaksy-antropologia Ewy Nowina-Sroczyńskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02

Słowa kluczowe:

relacja mistrz – uczeń, kryzys uniwersytetu, życie akademickie, Ewa Nowina-Sroczyńska, transgresja, antropologia poza antropologią, metaksy-antropologia

Abstrakt

„Kryzys uniwersytetu” to słowo klucz współczesnej debaty o kondycji świata akademickiego. Celem niniejszego artykułu jest ocena relacji mistrz – uczeń (w kontekście organizacji życia akademickiego i rozwoju nauki) na przykładzie sylwetki Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej. W trybie etnografii intymnej autor – Jej uczeń – analizuje wpływ swojej Mistrzyni na rozwój wyobraźni antropologicznej Jej uczniów i uczennic oraz oryginalnej wizji antropologii z Jej sygnaturą autorską. Tym samym artykuł stanowi przyczynek do wytyczenia koncepcyjnej granicy „antropologicznej szkoły Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej”, którą autor tekstu nazywa metaksy-antropologią, inspirując się esejem Olgi Tokarczuk. W artykule pojawia się koncepcja przezroczystych ramion matki jako trawestacja tytułu książki Mistrzyni, nawiązanie do Jej „matczynego” stosunku do uczniów i uczennic (stanowczość i czułość) oraz metafora Jej udziału w kreacji oryginalnego podejścia do antropologii. Autor artykułu zakłada, że rola mistrza (jego „przezroczystych ramion”) jest potrzebna współczesnemu uniwersytetowi.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Etnograficzne Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Autoreferat Ewy Nowina-Sroczyńskiej – załącznik do wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadanie tytułu profesora
Google Scholar

Schulz B., Bruno Schulz do St. I. Witkiewicza, „Tygodnik Ilustrowany”, 28 IV 1935, nr 17.
Google Scholar

Awriencew A., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar

Barthes R., Wykład, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1979, nr 5(47).
Google Scholar

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Google Scholar

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Google Scholar

Brodski J., Pochwała nudy, oprac. S. Barańczak, Kraków 1996.
Google Scholar

Cierzniewska R., Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar

Eco U., Dzieło otwarte, Warszawa 2008.
Google Scholar

Garapich, M.P., Etnografia intymna, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar

Geertz C., A Strange Romance: Anthropology and Literature, „Profession” 2003, nr 1.
Google Scholar

Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
Google Scholar

Hemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1.
Google Scholar

Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
Google Scholar

Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka” 2006, nr 2.
Google Scholar

Kola A.F., How Should One Write about Masters?, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar

Kundera M., Życie jest gdzie indziej, Warszawa 1991.
Google Scholar

Leszniewski T., O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar

Lévi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Google Scholar

Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997.
Google Scholar

Łebkowska A., Antropologia i literatura – „dziwny romans”. Zwroty i przemiany, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar

Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylwicznej, Łódź 2018.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Mistrzowie ostentacyjnych transgresji. Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Etnologiczne studium o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar

Nycz R., O co chodzi w antropologii literatury i dlaczego to jest ważne dla wszystkich uprawiających badania literackie. Perspektywa subiektywna, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar

Piasek W., Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar

Sarbiewska J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk 2014.
Google Scholar

Schulz B., Republika marzeń, Warszawa 1993.
Google Scholar

Skarga B., Mistrz i mag, „Teksty” 1977, nr 31(1).
Google Scholar

Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Google Scholar

Wagner I., Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych” 2005, nr 1(1).
Google Scholar

Waterston A., Rylko-Bauer B., Etnografia intymna – łączenie opowieści, pamięci i historii, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar

Žižek S., Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2018.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-08-20

Jak cytować

Latocha, S. (2024). Najlepsze wyjście wiedzie zawsze na wskroś. Metaksy-antropologia Ewy Nowina-Sroczyńskiej. Zeszyty Wiejskie, 47–60. https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora