Najlepsze wyjście wiedzie zawsze na wskroś. Metaksy-antropologia Ewy Nowina-Sroczyńskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02Słowa kluczowe:
relacja mistrz – uczeń, kryzys uniwersytetu, życie akademickie, Ewa Nowina-Sroczyńska, transgresja, antropologia poza antropologią, metaksy-antropologiaAbstrakt
„Kryzys uniwersytetu” to słowo klucz współczesnej debaty o kondycji świata akademickiego. Celem niniejszego artykułu jest ocena relacji mistrz – uczeń (w kontekście organizacji życia akademickiego i rozwoju nauki) na przykładzie sylwetki Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej. W trybie etnografii intymnej autor – Jej uczeń – analizuje wpływ swojej Mistrzyni na rozwój wyobraźni antropologicznej Jej uczniów i uczennic oraz oryginalnej wizji antropologii z Jej sygnaturą autorską. Tym samym artykuł stanowi przyczynek do wytyczenia koncepcyjnej granicy „antropologicznej szkoły Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej”, którą autor tekstu nazywa metaksy-antropologią, inspirując się esejem Olgi Tokarczuk. W artykule pojawia się koncepcja przezroczystych ramion matki jako trawestacja tytułu książki Mistrzyni, nawiązanie do Jej „matczynego” stosunku do uczniów i uczennic (stanowczość i czułość) oraz metafora Jej udziału w kreacji oryginalnego podejścia do antropologii. Autor artykułu zakłada, że rola mistrza (jego „przezroczystych ramion”) jest potrzebna współczesnemu uniwersytetowi.
Pobrania
Bibliografia
Etnograficzne Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Autoreferat Ewy Nowina-Sroczyńskiej – załącznik do wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadanie tytułu profesora
Google Scholar
Schulz B., Bruno Schulz do St. I. Witkiewicza, „Tygodnik Ilustrowany”, 28 IV 1935, nr 17.
Google Scholar
Awriencew A., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar
Barthes R., Wykład, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1979, nr 5(47).
Google Scholar
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Google Scholar
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Google Scholar
Brodski J., Pochwała nudy, oprac. S. Barańczak, Kraków 1996.
Google Scholar
Cierzniewska R., Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
Eco U., Dzieło otwarte, Warszawa 2008.
Google Scholar
Garapich, M.P., Etnografia intymna, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar
Geertz C., A Strange Romance: Anthropology and Literature, „Profession” 2003, nr 1.
Google Scholar
Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
Google Scholar
Hemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1.
Google Scholar
Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
Google Scholar
Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka” 2006, nr 2.
Google Scholar
Kola A.F., How Should One Write about Masters?, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
Kundera M., Życie jest gdzie indziej, Warszawa 1991.
Google Scholar
Leszniewski T., O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
Lévi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Google Scholar
Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997.
Google Scholar
Łebkowska A., Antropologia i literatura – „dziwny romans”. Zwroty i przemiany, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar
Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylwicznej, Łódź 2018.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Mistrzowie ostentacyjnych transgresji. Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Etnologiczne studium o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar
Nycz R., O co chodzi w antropologii literatury i dlaczego to jest ważne dla wszystkich uprawiających badania literackie. Perspektywa subiektywna, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar
Piasek W., Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
Sarbiewska J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Schulz B., Republika marzeń, Warszawa 1993.
Google Scholar
Skarga B., Mistrz i mag, „Teksty” 1977, nr 31(1).
Google Scholar
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Google Scholar
Wagner I., Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych” 2005, nr 1(1).
Google Scholar
Waterston A., Rylko-Bauer B., Etnografia intymna – łączenie opowieści, pamięci i historii, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar
Žižek S., Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2018.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.