How Should One Write about Masters?

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06

Mots-clés :

Master, mastery, student, master-disciple relation, Andrzej de Lazari, Ernest Gellner, Alfred Tarski, Claude Lévi-Strauss, Andrzej Walicki, Roman Jakobson, rhetoric, narration

Résumé

The aim of the paper is to answer the question: how should one write about masters? It is a question about the narrative strategies of authors writing about masters. The presented analysis is based on five examples: (1) John A. Hall’s Ernest Gellner: An Intellectual Biography, (2) Anita Burdman Feferman and Solomon Feferman’s Alfred Tarski: Life and Logic, (3) Edmund Leach’s Lévi-Strauss, (4) Andrzej Walicki’s Idee i ludzie. Próba autobiografii [Ideas and People. An Attempt at an Autobiography], and (5) Dialogues by Roman Jakobson and Krystyna Pomorska. Each text presents different rhetorical devices, authorial relations to the master, and academic aims. The paper concludes with a critical comparison of the five examples (with the addition of some other minor cases also discussed in the paper).

 

Biographie de l'auteur

Adam F. Kola, Nicolaus Copernicus University in Torun, University of Chicago, Visiting Scholar

Kola Adam F. – assistant professor at the Nicolaus Copernicus University Laboratory for the Study of Collective Memory in Post-Communist Europe; visiting scholar at the Stevanovich Institute on the Formation of Knowledge at the University of Chicago (2016–2019). Board member of the International Comparative Literature Association (since 2019). He recently published the book Socjalistyczny postkolonializm. Rekonsolidacja pamięci (2018).

Références

Abriszewski K., Kola A. F., Kowalewski J. (Eds.) (2016) Humanistyka (pół)peryferii, Olsztyn–Toruń, Forum Humanistyczne.
View in Google Scholar

Chodźko B., Feliksiak E., Olesiewicz M. (Eds.) (2006) Obecność. Maria Renata Mayenowa (1908–1988), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
View in Google Scholar

Dąbrowska J. (2016) Nie ma się czego bać. Rozmowy z mistrzami, Warszawa, Agora.
View in Google Scholar

Douglas M. (2011) Jak myślą instytucje, transl. by O. Siara, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Feferman B. A. (1993) Politics, Logic, and Love: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
View in Google Scholar

Feferman B. A. (2000) From Trotsky to Gödel: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
View in Google Scholar

Feferman B. A., Feferman S. (2004) Alfred Tarski. Life and Logic, Cambridge, Cambridge University Press.
View in Google Scholar

Gellner E. (1984) Słowa i rzeczy, czyli nie pozbawiona analizy krytyka filozofii lingwistycznej, transl. by T. Hołówka, Warszawa, Książka i Wiedza.
View in Google Scholar

Gellner E. (1991) Narody i nacjonalizm, transl. by T. Hołówka, Warszawa, PIW.
View in Google Scholar

Głowiński M. (2010) Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Goćkowski J. (1984) Autorytety świata uczonych, Warszawa, PIW.
View in Google Scholar

Hall J. A. (2011) Ernest Gellner. An Intellectual Biography, London–New York, Verso.
View in Google Scholar

Jakobson R., Pomorska K. (1983) Dialogues, Cambridge, MA, The MIT Press.
View in Google Scholar

Janik A., Toulmina S. (1996) Wittgenstein’s Vienna, Chicago, Elephant Paperbacks, Ivan R. Dee Publisher.
View in Google Scholar

Juda-Mieloch M. (2008) Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Kola A. F. (2013) ANT-ologia literatury, “Przegląd Kulturoznawczy” 1 (15): 35–47.
View in Google Scholar

Kola A. M. (2019) The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: Introduction, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 43–69.
View in Google Scholar

Laidlaw J. (1996) Introduction in: E. Leach, Lévi-Strauss, London, Fontana Press: 7–13.
View in Google Scholar

Lazari A. de (2000) W kręgu Fiodora Dostojewskiego. Poczwiennictwo, Łódź, Ibidem.
View in Google Scholar

Leach E. (1996) Lévi-Strauss, London, Fontana Press.
View in Google Scholar

Lévi-Strauss C., Eribon D. (1994) Z bliska i z oddali, transl. by K. Kocjan, Łódź, Opus.
View in Google Scholar

Modzelewski K. (2013) Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa, Iskry.
View in Google Scholar

Sitek R. (2000) Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością, Warszawa, Scholar.
View in Google Scholar

Ubertowska A. (2011) „Kręgi obcości”, podwójne wyjście. Projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, “Teksty Drugie” 4: 195–205.
View in Google Scholar

Walicki A. (2010) Idee i ludzie. Próba autobiografii, Warszawa, Instytut Historii Nauki PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
View in Google Scholar

Wejland A. (2019) The Anti-Masters, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 148-57.
View in Google Scholar

Woleński J. (2009) Przedmowa do wydania polskiego in: A. B. Feferman, S. Feferman, Alfred Tarski. Życie i logika, transl. by J. Golińska-Pilarek, M. Srebrny, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: 7–21.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2019-09-30

Comment citer

Kola, A. F. (2019). How Should One Write about Masters?. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 70–89. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06