How Should One Write about Masters?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06

Keywords:

Master, mastery, student, master-disciple relation, Andrzej de Lazari, Ernest Gellner, Alfred Tarski, Claude Lévi-Strauss, Andrzej Walicki, Roman Jakobson, rhetoric, narration

Abstract

The aim of the paper is to answer the question: how should one write about masters? It is a question about the narrative strategies of authors writing about masters. The presented analysis is based on five examples: (1) John A. Hall’s Ernest Gellner: An Intellectual Biography, (2) Anita Burdman Feferman and Solomon Feferman’s Alfred Tarski: Life and Logic, (3) Edmund Leach’s Lévi-Strauss, (4) Andrzej Walicki’s Idee i ludzie. Próba autobiografii [Ideas and People. An Attempt at an Autobiography], and (5) Dialogues by Roman Jakobson and Krystyna Pomorska. Each text presents different rhetorical devices, authorial relations to the master, and academic aims. The paper concludes with a critical comparison of the five examples (with the addition of some other minor cases also discussed in the paper).

 

Author Biography

Adam F. Kola, Nicolaus Copernicus University in Torun, University of Chicago, Visiting Scholar

Kola Adam F. – assistant professor at the Nicolaus Copernicus University Laboratory for the Study of Collective Memory in Post-Communist Europe; visiting scholar at the Stevanovich Institute on the Formation of Knowledge at the University of Chicago (2016–2019). Board member of the International Comparative Literature Association (since 2019). He recently published the book Socjalistyczny postkolonializm. Rekonsolidacja pamięci (2018).

References

Abriszewski K., Kola A. F., Kowalewski J. (Eds.) (2016) Humanistyka (pół)peryferii, Olsztyn–Toruń, Forum Humanistyczne.
Google Scholar

Chodźko B., Feliksiak E., Olesiewicz M. (Eds.) (2006) Obecność. Maria Renata Mayenowa (1908–1988), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Dąbrowska J. (2016) Nie ma się czego bać. Rozmowy z mistrzami, Warszawa, Agora.
Google Scholar

Douglas M. (2011) Jak myślą instytucje, transl. by O. Siara, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Feferman B. A. (1993) Politics, Logic, and Love: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
Google Scholar

Feferman B. A. (2000) From Trotsky to Gödel: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd.
Google Scholar

Feferman B. A., Feferman S. (2004) Alfred Tarski. Life and Logic, Cambridge, Cambridge University Press.
Google Scholar

Gellner E. (1984) Słowa i rzeczy, czyli nie pozbawiona analizy krytyka filozofii lingwistycznej, transl. by T. Hołówka, Warszawa, Książka i Wiedza.
Google Scholar

Gellner E. (1991) Narody i nacjonalizm, transl. by T. Hołówka, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Głowiński M. (2010) Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Goćkowski J. (1984) Autorytety świata uczonych, Warszawa, PIW.
Google Scholar

Hall J. A. (2011) Ernest Gellner. An Intellectual Biography, London–New York, Verso.
Google Scholar

Jakobson R., Pomorska K. (1983) Dialogues, Cambridge, MA, The MIT Press.
Google Scholar

Janik A., Toulmina S. (1996) Wittgenstein’s Vienna, Chicago, Elephant Paperbacks, Ivan R. Dee Publisher.
Google Scholar

Juda-Mieloch M. (2008) Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Kola A. F. (2013) ANT-ologia literatury, “Przegląd Kulturoznawczy” 1 (15): 35–47.
Google Scholar

Kola A. M. (2019) The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: Introduction, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 43–69.
Google Scholar

Laidlaw J. (1996) Introduction in: E. Leach, Lévi-Strauss, London, Fontana Press: 7–13.
Google Scholar

Lazari A. de (2000) W kręgu Fiodora Dostojewskiego. Poczwiennictwo, Łódź, Ibidem.
Google Scholar

Leach E. (1996) Lévi-Strauss, London, Fontana Press.
Google Scholar

Lévi-Strauss C., Eribon D. (1994) Z bliska i z oddali, transl. by K. Kocjan, Łódź, Opus.
Google Scholar

Modzelewski K. (2013) Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa, Iskry.
Google Scholar

Sitek R. (2000) Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością, Warszawa, Scholar.
Google Scholar

Ubertowska A. (2011) „Kręgi obcości”, podwójne wyjście. Projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, “Teksty Drugie” 4: 195–205.
Google Scholar

Walicki A. (2010) Idee i ludzie. Próba autobiografii, Warszawa, Instytut Historii Nauki PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Google Scholar

Wejland A. (2019) The Anti-Masters, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 148-57.
Google Scholar

Woleński J. (2009) Przedmowa do wydania polskiego in: A. B. Feferman, S. Feferman, Alfred Tarski. Życie i logika, transl. by J. Golińska-Pilarek, M. Srebrny, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: 7–21.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-09-30

How to Cite

Kola, A. F. (2019). How Should One Write about Masters?. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 70–89. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06