The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: An Introduction

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.05

Mots-clés :

master, master-disciple relationship, semantic categories, cultural context

Résumé

The Master is a semantic category which exists in every culture and in every historical moment in the world. The tasks and the role of the master in society are changing, but nevertheless, masters continue to support the development of science, art, education or moral systems. There are many different contexts for this category that reveal specific aspects of being the master, as well as the value of the relation between a master and a student. The aim of this text is to characterize them and take readers on a literary and scientific journey through different cultures, past centuries, and social institutions that will help us to better understand the phenomenon of the master(s).

 

Biographie de l'auteur

Anna Maria Kola, Nicolaus Copernicus University in Torun, Department of Social Pedagogy and Social Work

Kola Anna Maria – assistant professor at the Nicolaus Copernicus University Department of Social Work at the Faculty of Pedagogical Sciences, member of the Polish Accreditation Committee (2016–2019). Her research interests are interdisciplinary, but focus primarily on the sociology of (higher) education and social work. Initiator and promoter of various social projects realized in the third sector, member of the Citizens of Academia movement.

Références

Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność [Liquid Modernity], transl. by T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Bauman Z. (2007) Płynne czasy: życie w epoce niepewności [Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty], transl. by M. Żakowski, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
View in Google Scholar

Beck U. (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka: w poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa [Weltrisikogesellschaft: Auf der Suche nach der verlorenen Sicherheit], transl. by B. Baran, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Chałasiński J. (1928) Wychowanie w domu obcym jako instytucja społeczna: studjum z socjologii wychowania, Poznań, Fiszer i Majewski: PIS.
View in Google Scholar

Coelho P. (1995) Alchemik [O Alquimista], transl. by B. Stępień, A. Kowalski, Warszawa, Drzewo Babel.
View in Google Scholar

Fukuyama F. (1996) Koniec historii [The End of History and the Last Man], transl. by T. Bieroń, M. Wichrowski, Poznań, Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Goćkowski J., Siemanowski A. (Eds.) (1981) Szkoły w nauce: praca zbiorowa, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Goleman D. (1997) Inteligencja emocjonalna [Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ], transl. by A. Jankowski, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
View in Google Scholar

Havelock E. A. (2007) Przedmowa do Platona, transl. by P. Majewski, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
View in Google Scholar

Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, transl. by D. Gierulanka, R. Ingarden, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie, transl. by A. Wajs, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Jakubczak K. (2001) Filozoficzne szkoły buddyzmu mahajany – madhjamaka i jogaczara in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 207–244.
View in Google Scholar

Khân G. M. (2003) Budda oświecony [Buddha L’illuminato], transl. by H. Borkowska, Warszawa, Muza.
View in Google Scholar

Kosior K. (2001a) Buddyzm pierwotny in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 181–196.
View in Google Scholar

Kosior K. (2001b) Wczesne szkoły buddyjskie. Abhiddharma in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 197–206.
View in Google Scholar

Kot S. (1996) Historia wychowania, vol. 1, Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Latour B. (2010) Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci [Reassembling the Social. An Introduction to actor-Network Theory], transl. by A. Derra, K. Abriszewski, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (Ed.) (1997) Mistrz – uczeń. Wyobrażenia czy rzeczywistość, czyli o tworzeniu szkół naukowych, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
View in Google Scholar

McLuhan M. (2001) Wybór tekstów, transl. by E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań, Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Mead M. (1978) Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego [Culture and Commitment: A Study of the Generation Gap], transl. by J. Hołówka, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Nakamura H. (2005) Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia [Ways of Thinking of Eastern People: India-China-Tibet-Japan], P. P. Wiener (Eds.), transl. by M. Kanert, W. Szkudlarczyk-Brkić, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Plato (2002) Fedon [Phaedo], transl. by W. Witwicki, Kęty, Wydawnictwo Antyk.
View in Google Scholar

Reale G. (2001) Historia filozofii starożytnej [A History of Ancient Philosophy II. Plato and Aristotle], vol. 2, Platon i Arystoteles, transl. by E. I. Zieliński, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
View in Google Scholar

Rybicki P., Goćkowski J. (Eds.) (1980) Autorytet w nauce: praca zbiorowa, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Saussy H. (2006) Exquisite Cadavers Stitched from Fresh Nightmares: Of Memes, Hives, and Selfish Genes in: Comparative Literature in an Age of Globalization, H. Saussy (Ed.), Baltimore, The John Hopkins University Press: 3–24.
View in Google Scholar

Stróżewski W. (2007) Promieniowanie mistrza, „W drodze”, 2 (402), http://www.wdrodze.pl/miesiecznik/index.php?mod=archiwumtekst&id=12327#.W6k36fZpzIU [accessed: 20.09.2018].
View in Google Scholar

Szymańska B. (Ed.) (2001) Filozofia Wschodu, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz W. (1998) Historia filozofii, vol. 1, Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Weber M. (2011) Racjonalność, władza, odczarowanie, transl. by M. Holona, A. Kopacki, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2007/2016) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
View in Google Scholar

Znaniecki F. (1928) Socjologja wychowania, vol. 1, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa, Skł. gł. Książnica–Atlas.
View in Google Scholar

Znaniecki F. (1930) Socjologja wychowania, vol. 2, Urabianie osoby wychowanka, Warszawa–Lwów, Nakł. Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego, skł. gł. Książnica– Atlas.
View in Google Scholar

Znaniecki F. (1984) Społeczne role uczonych, transl. by J. Szacki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

http://ci.edu.pl/ [accessed: 20.09.2018].
View in Google Scholar

http://fundusz.org/ [accessed: 20.09.2018].
View in Google Scholar

http://www.aal.edu.pl/ [accessed: 20.09.2018].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2019-09-30

Comment citer

Kola, A. M. (2019). The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: An Introduction. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 8(1), 43–69. https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.05