The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: An Introduction
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.05Keywords:
master, master-disciple relationship, semantic categories, cultural contextAbstract
The Master is a semantic category which exists in every culture and in every historical moment in the world. The tasks and the role of the master in society are changing, but nevertheless, masters continue to support the development of science, art, education or moral systems. There are many different contexts for this category that reveal specific aspects of being the master, as well as the value of the relation between a master and a student. The aim of this text is to characterize them and take readers on a literary and scientific journey through different cultures, past centuries, and social institutions that will help us to better understand the phenomenon of the master(s).
References
Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność [Liquid Modernity], transl. by T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Bauman Z. (2007) Płynne czasy: życie w epoce niepewności [Liquid Times: Living in an Age of Uncertainty], transl. by M. Żakowski, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Beck U. (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka: w poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa [Weltrisikogesellschaft: Auf der Suche nach der verlorenen Sicherheit], transl. by B. Baran, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Chałasiński J. (1928) Wychowanie w domu obcym jako instytucja społeczna: studjum z socjologii wychowania, Poznań, Fiszer i Majewski: PIS.
Google Scholar
Coelho P. (1995) Alchemik [O Alquimista], transl. by B. Stępień, A. Kowalski, Warszawa, Drzewo Babel.
Google Scholar
Fukuyama F. (1996) Koniec historii [The End of History and the Last Man], transl. by T. Bieroń, M. Wichrowski, Poznań, Zysk i S-ka.
Google Scholar
Goćkowski J., Siemanowski A. (Eds.) (1981) Szkoły w nauce: praca zbiorowa, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Goleman D. (1997) Inteligencja emocjonalna [Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ], transl. by A. Jankowski, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Havelock E. A. (2007) Przedmowa do Platona, transl. by P. Majewski, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, transl. by D. Gierulanka, R. Ingarden, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie, transl. by A. Wajs, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Jakubczak K. (2001) Filozoficzne szkoły buddyzmu mahajany – madhjamaka i jogaczara in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 207–244.
Google Scholar
Khân G. M. (2003) Budda oświecony [Buddha L’illuminato], transl. by H. Borkowska, Warszawa, Muza.
Google Scholar
Kosior K. (2001a) Buddyzm pierwotny in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 181–196.
Google Scholar
Kosior K. (2001b) Wczesne szkoły buddyjskie. Abhiddharma in: Filozofia Wschodu, B. Szymańska (Ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego: 197–206.
Google Scholar
Kot S. (1996) Historia wychowania, vol. 1, Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Latour B. (2010) Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci [Reassembling the Social. An Introduction to actor-Network Theory], transl. by A. Derra, K. Abriszewski, Kraków, Universitas.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (Ed.) (1997) Mistrz – uczeń. Wyobrażenia czy rzeczywistość, czyli o tworzeniu szkół naukowych, Łódź, Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
McLuhan M. (2001) Wybór tekstów, transl. by E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań, Zysk i S-ka.
Google Scholar
Mead M. (1978) Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego [Culture and Commitment: A Study of the Generation Gap], transl. by J. Hołówka, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Nakamura H. (2005) Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia [Ways of Thinking of Eastern People: India-China-Tibet-Japan], P. P. Wiener (Eds.), transl. by M. Kanert, W. Szkudlarczyk-Brkić, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Plato (2002) Fedon [Phaedo], transl. by W. Witwicki, Kęty, Wydawnictwo Antyk.
Google Scholar
Reale G. (2001) Historia filozofii starożytnej [A History of Ancient Philosophy II. Plato and Aristotle], vol. 2, Platon i Arystoteles, transl. by E. I. Zieliński, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Rybicki P., Goćkowski J. (Eds.) (1980) Autorytet w nauce: praca zbiorowa, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Saussy H. (2006) Exquisite Cadavers Stitched from Fresh Nightmares: Of Memes, Hives, and Selfish Genes in: Comparative Literature in an Age of Globalization, H. Saussy (Ed.), Baltimore, The John Hopkins University Press: 3–24.
Google Scholar
Stróżewski W. (2007) Promieniowanie mistrza, „W drodze”, 2 (402), http://www.wdrodze.pl/miesiecznik/index.php?mod=archiwumtekst&id=12327#.W6k36fZpzIU [accessed: 20.09.2018].
Google Scholar
Szymańska B. (Ed.) (2001) Filozofia Wschodu, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Tatarkiewicz W. (1998) Historia filozofii, vol. 1, Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Weber M. (2011) Racjonalność, władza, odczarowanie, transl. by M. Holona, A. Kopacki, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Witkowski L. (2007/2016) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Witkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Znaniecki F. (1928) Socjologja wychowania, vol. 1, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa, Skł. gł. Książnica–Atlas.
Google Scholar
Znaniecki F. (1930) Socjologja wychowania, vol. 2, Urabianie osoby wychowanka, Warszawa–Lwów, Nakł. Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego, skł. gł. Książnica– Atlas.
Google Scholar
Znaniecki F. (1984) Społeczne role uczonych, transl. by J. Szacki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
http://ci.edu.pl/ [accessed: 20.09.2018].
Google Scholar
http://fundusz.org/ [accessed: 20.09.2018].
Google Scholar
http://www.aal.edu.pl/ [accessed: 20.09.2018].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.