Dyskursywnie o dziecku i dzieciństwie – wprowadzenie w problematykę

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.01

Mots-clés :

dyskursy, dyskurs edukacyjny, perspektywa krytyczno-emancypacyjna

Résumé

We wprowadzeniu omawiamy kluczowe kategorie profilujące problematykę numeru tematycznego poświęconego refleksji nad zagadnieniem dzieciństwa jako obszaru inspirujących i opresywnych dyskursów kulturowych. Inicjujemy pytania o źródła stagnacji i środki zaradcze niezbędne do uruchomienia namysłu nad dyskursywnie pojmowanymi wypowiedziami dzieci.

Bibliographies de l'auteur

Monika Wiśniewska-Kin, Uniwersytet Łódzki

Monika Wiśniewska-Kin – pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Łódzkiego. Kierownik Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego, Prodziekan ds. nauki na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny, filolog. Na jej dorobek naukowy składają się liczne artykuły oraz osiem prac zwartych. Autorka nowatorskiego projektu początkowej nauki czytania i pisania Skuteczne zdziwienie. Rozwijająca myślenie nauka czytania. Za swoją działalność naukowo-badawczą i wdrożeniową otrzymała nagrody Rektora Uniwersytetu Łódzkiego oraz Ministra Nauki i Edukacji, a także Łódzkie Eureka i Skrzydła Wyobraźni. Projekt zdobył też odznaczenia międzynarodowe: złoty medal International Invention and Innovation Show oraz nagrodę World Invention Intellectual Property Associations WIIPA.

Jolanta Bonar, Uniwersytet Łódzki

Jolanta Bonar – dr hab. prof. Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Współczesnych Strategii Wczesnej Edukacji. Specjalizuje się w problematyce kształcenia zintegrowanego oraz w metodyce twórczego wychowania dzieci i młodzieży. Jest autorką i współautorką wielu książek i artykułów naukowych, a także współautorką pakietów edukacyjnych dla pierwszego etapu kształcenia w szkole podstawowej.

Références

Janowski A. (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kowalski M. A. (2010) Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
View in Google Scholar

Krauz M., Gajda S. (red.) (2005) Współczesne analizy dyskursu. Kognitywna analiza dyskursu a inne metody badawcze, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
View in Google Scholar

Labocha J. (1996) Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 9–15.
View in Google Scholar

Rittel S. J. (1996) Modelowanie dyskursu edukacyjnego w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 221–231.
View in Google Scholar

Wodak R., Krzyżanowski M. (red.) (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
View in Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., Zeler B. (1996) Strategia i komunikacja w dyskursie edukacyjnym w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 39–51.
View in Google Scholar

Publiée

2023-10-21

Comment citer

Wiśniewska-Kin, M., & Bonar, J. (2023). Dyskursywnie o dziecku i dzieciństwie – wprowadzenie w problematykę. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 8–16. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.01