Metaforyczne obrazowanie wizualne z perspektywy dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.02Słowa kluczowe:
dyskurs dziecięcy, predyspozycje metaforyzacyjne dzieci, konstruowanie wiedzy, środowisko edukacyjne, książka obrazkowaAbstrakt
W artykule przedstawione zostaną wyniki badań projektu edukacyjnego poświęconego metaforom wizualnym w zainicjowanym dyskursie dziecięcym. Celem badania było rozpoznanie dziecięcych umiejętności metaforyzacyjnych w zakresie rozpoznawania podobieństw i dostrzegania różnic pomiędzy domeną docelową a domeną źródłową metafory wizualnej w artystycznej książce obrazkowej Iwony Chmielewskiej Dwoje ludzi, poświęconej problematyce wspólnoty. W zaprojektowanych dydaktycznych działaniach interwencyjnych materiał badawczy pochodził z obserwacji uczestniczącej, wywiadów fokusowych oraz analizy wytworów dziecięcych (wizualizacje graficzne). Badania zostały zrealizowane w grupie trzecioklasistów w wybranych szkołach podstawowych, w środowisku wielkomiejskim. Wyniki badań pokazują dziecięce preferencje w zakresie tłumaczenia jednej dziedziny metafory przez drugą oraz strategie konstruowania wiedzy dzieci o życiu we wspólnocie. Ponadto wskazują na potrzebę rozszerzenia środowiska edukacyjnego w polskiej kulturze edukacji.
Bibliografia
Angrosino M., Perez K. (2000) Rethinking Observation: From Method to Context in: Handbook of Qualitative Research, (2nd edition), N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (eds.), Thousand Oaks, CA, Sage, pp. 673–702.
Google Scholar
Angrosino M., Rosenberg J. (2011) Observations on Observation: Continuities and Challenges in: The Sage Handbook of Qualitative Research, (4th ed.), N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (eds.), Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, Sage, pp. 467–478.
Google Scholar
Cameron L. (2003) Metaphor in Educational Discourse, London, Continuum.
Google Scholar
Chmielewska I. (2014) Dwoje ludzi, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
Google Scholar
Gemel A., Wiśniewska-Kin M. (2023) Smaki życia razem. Metafory wizualne w dyskursie dziecięcym, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8220-971-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-971-6
Jäkel O. (2003) Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza metaforycznych modeli aktywności umysłowej, gospodarki i nauki, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”.
Google Scholar
Kalisz R. (1994) Teoretyczne podstawy językoznawstwa kognitywnego in: Podstawy gramatyki kognitywnej, H. Kardela (ed.), Warszawa, Biblioteka Myśli Semiotycznej, pp. 109–116.
Google Scholar
Kopaliński W. (2006) Słownik symboli, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Rytm.
Google Scholar
Korżyk K. (1992) Semantyka kognitywna – problemy i metody (kilka uwag natury filozoficznej), in: Podstawy metodologiczne semantyki współczesnej, v. 8, I. Nowakowska-Kempna (ed.), Wrocław, Wiedza o Kulturze, pp. 57–70.
Google Scholar
Krzeszowski T. P. (1988) Wstęp do wydania polskiego in: Metafory w naszym życiu, G. Lakoff, M. Johnson, trans. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, pp. 5–18.
Google Scholar
Krzeszowski T. P. (1991) Metaphor – Metaphorization – Cognition, “Biuletyn PTJ”, no. 43–45, pp. 83–95.
Google Scholar
Kubicka D. (1989) Rozwój metaforycznych znaczeń przymiotników sensorycznych u uczniów 10–14-letnich, “Psychologia Wychowawcza”, no. 2, pp. 166–178.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, trans. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1999) Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought?, New York, NY, Basic Books.
Google Scholar
Lakoff G., Turner M. (1989) More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor, Chicago–London, University of Chicago Press, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470986.001.0001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470986.001.0001
Ortony A. (1979) Metaphor and Thought, London – New York – Melbourne, Cambridge University Press.
Google Scholar
Özçalişkan Ş. (2005) On Learning to Draw the Distinction Between Physical and Metaphorical Motion: Is Metaphor an Early Emerging Cognitive and Linguistic Capacity?, “Journal of Child Language”, no. 32(2), pp. 291–318, https://doi.org/10.1017/S0305000905006884
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000905006884
Özçalişkan Ş. (2007) Metaphors We Move By: Children’s Developing Understanding of Metaphorical Motion in Typologically Distinct Languages, “Metaphor & Symbol”, no. 22(2), pp. 147–168, https://doi.org/10.1080/10926480701235429
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10926480701235429
Tabakowska E. (1995) Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar