Dyskursywnie o dziecku i dzieciństwie – wprowadzenie w problematykę
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.01Słowa kluczowe:
dyskursy, dyskurs edukacyjny, perspektywa krytyczno-emancypacyjnaAbstrakt
We wprowadzeniu omawiamy kluczowe kategorie profilujące problematykę numeru tematycznego poświęconego refleksji nad zagadnieniem dzieciństwa jako obszaru inspirujących i opresywnych dyskursów kulturowych. Inicjujemy pytania o źródła stagnacji i środki zaradcze niezbędne do uruchomienia namysłu nad dyskursywnie pojmowanymi wypowiedziami dzieci.
Bibliografia
Janowski A. (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kowalski M. A. (2010) Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar
Krauz M., Gajda S. (red.) (2005) Współczesne analizy dyskursu. Kognitywna analiza dyskursu a inne metody badawcze, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Google Scholar
Labocha J. (1996) Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 9–15.
Google Scholar
Rittel S. J. (1996) Modelowanie dyskursu edukacyjnego w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 221–231.
Google Scholar
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.) (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., Zeler B. (1996) Strategia i komunikacja w dyskursie edukacyjnym w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 39–51.
Google Scholar