Discursively about the Child and Childhood – An Introduction to the Issue
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.01Keywords:
discourses, educational discourse, critical-emancipatory perspectiveAbstract
In the introduction, we discuss the key categories profiling the themes of the thematic issue dedicated to reflecting on the question of childhood as an area of inspiring and oppressive cultural discourses. We initiate questions about the sources of stagnation and the remedies necessary to undertake reflection on children’s discursive expressions.
References
Janowski A. (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kowalski M. A. (2010) Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar
Krauz M., Gajda S. (red.) (2005) Współczesne analizy dyskursu. Kognitywna analiza dyskursu a inne metody badawcze, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Google Scholar
Labocha J. (1996) Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 9–15.
Google Scholar
Rittel S. J. (1996) Modelowanie dyskursu edukacyjnego w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 221–231.
Google Scholar
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.) (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., Zeler B. (1996) Strategia i komunikacja w dyskursie edukacyjnym w: Dyskurs edukacyjny, T. Rittel (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 39–51.
Google Scholar