Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia
Mots-clés :
pedagogizacja życia społecznego, Foucault, pedagogika społecznaRésumé
Tekst stanowi sproblematyzowaną odpowiedź na niektóre uwagi zawarte w eseju recenzyjnym Heleny Ostrowickiej. Stanowi także ponowne spojrzenie na zagadnienia pedagogizacji życia społecznego, które było przedmiotem analizy zespołu autorów. Nawiązuje także do zagadnień hermeneutyki siebie i znaczenia tej koncepcji dla pedagogiki społecznej.
Références
Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, tłum. G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria BPS.
View in Google Scholar
Baudrillard J. (2014) Zapomnieć Foucaulta, tłum. K. M. Jaksender, Kraków, Wydawnictwo Libron.
View in Google Scholar
Braudel F. (1999) Historia i trwanie, tłum. B. Geremek, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik.
View in Google Scholar
Cremonesi L. i in. (2013) Introduction, w: M. Foucault, Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN, s. 9-27.
View in Google Scholar
Czyżewski M. (2005) Intersubiektywność, w: Encyklopedia Socjologii. Suplement, W. Kwaśniewicz i in. (red.), Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 95-104.
View in Google Scholar
Czyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce posfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, IBE, s. 72-91.
View in Google Scholar
Czyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.
View in Google Scholar
Czyżewski M. (2014) Praca pośrednicząca w debatach publicznych, w: Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, M. Czyżewski i in. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, s. 380-410.
View in Google Scholar
Czyżewski M. i in. (2014) (red.) Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
View in Google Scholar
Dewey J. (1968) [1947] Éxpérience et éducation, tłum. M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
View in Google Scholar
Foucault M. (2013a) Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN.
View in Google Scholar
Foucault M. (2013b) Interview de Michel Foucault 3 novembre 1980, w: M. Foucault, Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN, s. 143-155.
View in Google Scholar
Foucault M. (2013c) Kim pan jest profesorze Foucault. Debaty, rozmowy, polemiki, wybór i tłum. K. M. Jaksender, red. nauk. B. Błesznowski, K. M. Jaksender, K. Matuszewski, Kraków, Wydawnictwo LIBRON.
View in Google Scholar
Lagasnerie de G. (2012) La dernière leçon de Michel Foucault. Sur le néolobèralisme, la théorie et la politique, Paris, FAYARD.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2006, 2007, 2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład. Tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2007, 2009) Uwagi na zakończenie – w kierunku transwersalności pedagogiki społecznej, w: Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki. Tom 2, E. Marynowicz-Hetka (red.), Warszawa, Wydawnictwo PWN, s. 552-569.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2008) Interdyscyplinarność czy transwersalność – możliwe konfiguracje podejść do analizy pola praktyki, M. Dudzikowa (red.), „Rocznik Pedagogiczny KNP PAN” t. 31, Radom, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, s. 55-65.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2014) Orientowanie działania – rama konceptualna pojmowania kultury praktyki, w: Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, E. Marynowicz-Hetka, L. Filion, D. Wolska-Prylińska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 17-31.
View in Google Scholar
Nowicka M. (2014) Spory wokół książek Jana Tomasza Grossa w świetle literatury posfaucoultowskiej analizy dyskursu, w: Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, M. Czyżewski i in. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, s. 220-253.
View in Google Scholar
Ostrowicka H. (2012) Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Ostrowicka H., O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej, mps.
View in Google Scholar
Oswajanie Foucaulta w analizach społeczno-pedagogicznych – zapis dyskusji panelowej, złożone do druku, mps.
View in Google Scholar
Pedagogizacja życia społecznego (2013) M. Czyżewski, E. Marynowicz-Hetka, G. Woroniecka (red.), „Societas/Communitas” nr 2.
View in Google Scholar
Rancière J. (1987) Le maître ignorant.Cinq leçons sur ľémancipation intellectuelle, Paris, FAYARD.
View in Google Scholar
Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia umysłu i idei wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.