The Letter as a Biographical Document – A Community of Family Experiences, Based on “Letters from Siberia by Irka A.”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.12

Keywords:

letter, biographical material, biographical research, family biography

Abstract

In today’s world, characterized by modern technologies and rapid communication, both the practice of letter writing and the anticipation of letters are diminishing. Nevertheless, scientific literature on biography (its understanding and study) emphasizes the value and significance of personal documents, such as letters, diaries, and journals, which provide insight into individual life experiences. This article aims to explore the essence and understanding of letters as family biographical documents. The issues discussed in the text result from biographical research, where one of the research areas was the educational potential of personal memorabilia studied over time. This exploration is particularly related to reflections on “Letters from Siberia” written by Irka A., which belonged to her brother Karol A. The main research questions addressed are: What is the specificity of letters understood as biographical documents, using the example of Irka’s A.’s “Letters from Siberia”? How did Irka A.’s “Letters from Siberia” become a family biographical document? What is the role of her letters in the process of shaping a family biography?

Author Biography

Joanna Golonka-Legut, Uniwersytet Wrocławski

Joanna Golonka-Legut – PhD in social sciences, andragogist, employed at the Department of Adult Education and Cultural Studies at the Institute of Pedagogy, University of Wroclaw. A member of the Academic Andragogy Society. Her research interests include: methodology of social research, qualitative research, biography and biographical research, biographical aspects in andragogy, biographical learning, relationship: popular culture – adulthood – learning – adult education, relationship: forest – adulthood – biography – learning – adult education.

References

Alheit P. (1999) On a contradictory way to the “Learning Society”: A critical approach, “Studies in the Education of Adults”, nr 31 (1), s. 66–82, https://doi.org/10.1080/02660830.1999.11661402
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02660830.1999.11661402

Barton D., Hall N. (2000) Introduction w: Letter Writing as a Social Practices, D. Barton, N. Hall (red.), Amsterdam–Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, s. 1–14, https://doi.org/10.1075/swll.9.01bar
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/swll.9.01bar

Całek A. (2019) Nowa teoria listu, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Demetrio D. (2000) Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, tłum. A. Skolimowska, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, tłum. K. Podemski, w: Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–75.
Google Scholar

Dominicé P. (2006) Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, tłum. M. Kopytowska, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Google Scholar

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a) Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b) Uczenie się z biografii Innych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dubas E. (2014) Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 13–27.
Google Scholar

Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1(4), s. 63–87, https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05

Dubas E. (2022) Biografia rodzinna jako obszar badań andragogicznych – w czasach intensywnych przemian cywilizacyjno-kulturowych, „Biografistyka Pedagogiczna”, nr 1, s. 487–504, https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.03
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.03

Golonka-Legut J. (2019) Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar

Jedlicki J. (1978) Dzieje doświadczone i dzieje zaświadczone w: Dzieło literackie jako źródło historyczne, Z. Stefanowska, J. Stawiński (red.), Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, s. 344–371.
Google Scholar

Kasztelan M. (2012) Fenomen pamięci zbiorowej, „In Gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką”, nr 6, s. 185–198, https://doi.org/10.34768/ig.vi6.136
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.34768/ig.vi6.136

Kuryś-Szyncel K. (2017) Biograficzne uczenie się w perspektywie rodzinnej – systemowe transmisje w: Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, K. Kuryś-Szyncel (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 55–67.
Google Scholar

Lalak D. (2010) Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Lalak D. (2016) List – funkcje i potencjał biograficzny w: Źródła do badań biograficznych. Listy. Dzienniki. Pamiętniki. Blogi. Materiały wizualne, D. Lalak, A. Ostaszewska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 19–56.
Google Scholar

Lalak D., Ostaszewska A. (2016) Źródła do badań biograficznych. Listy. Dzienniki. Pamiętniki. Blogi. Materiały wizualne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Liberska A. (2013) Z szuflady i strychu na wystawę: pamiątki rodzinne w roli eksponatów muzealnych, „Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu”, nr 4, s. 99–109.
Google Scholar

Peräkylä A. (2010) Analiza rozmów i tekstów, tłum. A. Figiel, w: Metody badań jakościowych, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 325–350.
Google Scholar

Popiołek B., Kicińska U., Słaby A. (2016a) Korespondencja Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej, kasztelanowej krakowskiej, t. 1, Z serca kochająca żona i uniżona sługa. Listy Elżbiety z Lubomirskich Sieniawskiej do męża Adama Mikołaja Sieniawskiego z lat 1688–1726, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar

Popiołek B., Kicińska U., Słaby A. (2016b) Kobiece kręgi korespondencyjne w XVII i XIX w., Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar

Ryszkiewicz M. (2004) List w „interesownej” i „nieinteresownej” odmianie dzieła literackiego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, sectio FF, nr XXII, s. 47–64, https://bc.umcs.pl/Content/21710/PDF/czas17868_22_2004_4.pdf
Google Scholar

Semków J. (2000) Szanse aktywności edukacyjnej w kształtowaniu człowieka kulturalnego; znaczenie nauczyciela–mentora w dyskursie interakcyjnym w: Uczelnia oparta na wiedzy. Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, T. Gołębiowski, M. Dąbrowski, B. Mierzejewska (red.), Warszawa, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, s. 34–40.
Google Scholar

Skibińska E. (2006) Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.
Google Scholar

Skwarczyńska S. (1965) Wstęp do nauki o literaturze, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Pax”.
Google Scholar

Skwarczyńska S. (2006) Teoria listu, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Słaby A. (2023) Macierzyństwo Studium z historii mentalności szlachty Rzeczypospolitej czasów saskich, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Google Scholar

Sławiński J. (2000) [hasło:] List w: Słownik terminów literackich, Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J. (red.), Wrocław, Ossolineum, s. 281–282.
Google Scholar

Szczepański J. (1973) Odmiany czasu teraźniejszego, Warszawa, Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa „Książka i Wiedza”.
Google Scholar

Szczepański J. (1976) Chłop polski w Europie i w Ameryce, „Przegląd Socjologiczny. Sociological Review”, nr 28, s. 167–176.
Google Scholar

Szulakiewicz W. (2013) Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 16(1), s. 65–84, https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006

Thomas W. I., Znaniecki F. (1976) Chłop Polski w Europie i Ameryce, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar

Published

2024-10-10

How to Cite

Golonka-Legut, J. (2024). The Letter as a Biographical Document – A Community of Family Experiences, Based on “Letters from Siberia by Irka A.”. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 172–189. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.12