The changes of religion structure at Romanian cities – Case of Oradea
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.23Słowa kluczowe:
transformation, structure, religion, ethnic, Romania, cities, social structureAbstrakt
Oradea, typowe rumuńskie miasto o charakterze industrialnym, jest dobrym przykładem przebiegu transformacji ustrojowej, ekonomicznej i społecznej. Miasto, zarówno pod względem wielkości, jak i innych cech jest reprezentatywne dla siedmiu ośrodków o znaczeniu ponad regionalnym, oraz dla zbioru siedemdziesięciu czterech miast z drugiego poziomu hierarchicznego. Procesy zachodzące w Oradea mają typowy dla multi-etnicznych miast dawnych Węgier przebieg. A dzięki położeniu miasta w regionie transgranicznym oraz dostępności transportowej zachodzą szczególnie silnie w porównaniu do innych miast Crisany i Siedmiogrodu. Charakterystykę przemian struktury społecznej przeprowadzono analizując zmiany struktury etnicznej i religijnej. Starano się także wniknąć w przyczyny zachodzących procesów. Przy tradycyjnym ujęciu zagadnienia przynależności religijnej w pewnym uproszczeniu przyjmuje się, iż zdecydowana większość ludności etnicznie rumuńskiej jest wyznania prawosławnego lub greko-katolickiego, a ludność etnicznie węgierska i niemiecka najczęściej należą do kościoła rzymskokatolickiego lub kalwińskiego. Wśród sześciu kościołów przekraczających liczbę tysiąca wyznawców w 1992r., do których należały kościoły: prawosławny, kalwiński, rzymskokatolicki, Penticostal, greko-katolicki i baptyści, jedynie wspólnoty Penticostal i babtystów wzmocniły swoja pozycję. Największe straty pod względem spadku liczby wyznawców poniosły kościoły kalwiński i rzymskokatolicki, których liczba wiernych zmalała w badanym okresie. Mniejsze straty poniosła wspólnota prawosławna. Z porównania procentowego udziału grup etnicznych i religijnych w 2002r. można z dużym prawdopodobieństwem wnosić, iż wyznawcy kościołów rzymskokatolickiego i kalwińskiego w znacznym stopniu odpowiadają procentowemu udziałowi mniejszości węgierskiej. Natomiast przy 70% udziale rumuńskich mieszkańców miasta, jedynie 62% mieszkańców zadeklarowało przynależność do prawosławnego lub greko-katolicki kościoła. W tym ostatnim przypadku, podobnie jak i kościoła prawosławnego wyraźnie widoczna jest działalność misyjna pozostałych kościołów, zwłaszcza kościołów Penticostal, ewangelików i adwentystów.
Pobrania
Bibliografia
Benedek J., Nagy E., 2003, Migrarea intelectuale maghiare din Oradea şi Cluj, [in:] A. Ilieş, J. Wendt (eds.), Europe between Millenniums. Political Geography Studies. Editura Universităţi din Oradea, Oradea.
Google Scholar
Benedek J., Schreiber W., 2001, Die Ungarn und die Deutsche in Rumänien, [in:] Südosteuropa-Jahrbuch, Münster.
Google Scholar
Damsa T., 1994, Biserica greco-catolica din Romania, in perspectiva istorica, Editura de Vest, Timisoara.
Google Scholar
Directia Judeteana de Statistica Bihor, 2002, Oradea.
Google Scholar
Ianoş I., Talanga C., 1994, Orasul şi sistemul urban romanesc in conditile economiei de piata, Institul de Geografie, Academia Romana, Bucureşti.
Google Scholar
Ilieş A., 1998, Etnie, confesiune şi comportament electoral în Crişana şi Maramureş, Editura Dacia, Cluj-Napoca.
Google Scholar
Pop G.P., 1991, The national structure of Romanian`s population, [in:] Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Geographia, t. XXXVI, nr 2, Cluj-Napoca.
Google Scholar
Wendt J., 2003, Territorial Division in Poland and Romania after the Second World War, [in:] Revista Romania de Geografie Politica, anul 5, nr 1, Oradea.
Google Scholar
Zamfir E., Zamfir C., 1993, Tiganii intre ignore şi ingrijoare, Editura Alternative, Bucureşti.
Google Scholar
Zamfirescu D., 1992, Ortodoxie si romano-catolicism, Editura Roza Vanturilor, Bucureşti.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.