Discourse, Critique and Subject in Vocational Language Education in Germany: An Outline of the Concept of Critical Foreign Language Didactics
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.4.07Keywords:
foreign language didactics, Critical Discourse Analysis, post-Foucauldian discourse analysis, subject formation, forms of subjectificationAbstract
The paper offers an attempt at including the critical-discursive perspective in the reflection on vocational language education in Germany; its aim is to outline a base for critical foreign language didactics drawing on the critical and post-Foucauldian discourse analysis. The first part of the paper forms a reconstruction of the enmeshment of vocational language education in a number of contexts (political, migrational, and integrative). Constituting a transformative variant of language didactics and examining vocational language education, critical foreign language didactics will be perceived as a research program pertaining to the reflection on education and pedagogical activity (under the framework of critical pedagogy), teaching and learning (from the standpoint of the critical trend in general didactics), and language education and its specificity within teaching and learning particular languages (in the context of foreign language didactics). The final part of the paper will present methodological implications by indicating potential directions for – and levels of – vocational language education analysis. It will also offer an attempt at their further clarification aimed at a critical analysis of subject formation and forms of subjectification.
Downloads
References
Bührmann, Andrea D. 2007. “Soziale Arbeit und die (Trans-) Formierung moderner Subjektivierungsweisen.” Pp. 59-64 in Foucaults Machtanalytik und Soziale Arbeit. Eine kritische Einführung und Bestandsaufnahme, edited by R. Anhorn, F. Bettinger, and J. Stehr. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90710-9_4
Bührmann, Andrea D. 2012. “Das unternehmerische Selbst: Subjektivierungsform oder Subjektivierungsweise.” Pp. 145-164 in Diskurs, Macht und Subjekt: Theorie und Empirie von Subjektivierung in der Diskursforschung, edited by R. Keller, W. Schneider, and W. Viehöver. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-93108-1_8
Czachur, Waldemar. 2020. Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wroclaw: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Google Scholar
Czyżewski, Marek. 1996. “‘Das versteh ich nich.’ Grenzen der Argumentation und andere kommunikative Merkmale in der sprachlichen Beratung.” Pp. 25-36 in ‘Jeder Deutsche kann das verstehen.’ Probleme im interkulturellen Arbeitsgesprach, edited by R. Kokemohr and H-Ch. Koller. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
Google Scholar
Czyżewski, Marek. 2009. “Między panoptyzmem i rządomyślnością – uwagi o kulturze naszych czasów.” Kultura Współczesna 2:83-95.
Google Scholar
Czyżewski, Marek. 2013. “Teorie dyskursu i dyskursy teorii.” Kultura i Społeczeństwo 2:3-25.
Google Scholar
Duszak, Anna. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Duszak, Anna and Norman Fairclough. 2008. “Wstęp: Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych.” Pp. 7-29 in Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, edited by A. Duszak and N. Fairclough. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Firkowska-Mankiewicz, Anna. 2012. Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły. Warsaw: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Foucault, Michel. 1990. “Qu’est-ce que la critique?” Bulletin de la Société Française de Philosophie 2:35-63.
Google Scholar
Foucault, Michel. 2012. Narodziny biopolityki. Wykłady z Collège de France 1978/1979. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Fowler, Roger. 1991. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London: Routledge.
Google Scholar
Fowler, Roger et al. 1979. Language and Control. London: Routledge & Kegan Paul.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Cracow: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2018. Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Cracow: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. 2019. Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. and Łukasz Kumięga (eds.). 2020. Między lingwistyką a pedagogiką. Konteksty glottodydaktyczne i pedeutologiczne. Torun: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Gębal, Przemysław E. and Władysław T. Miodunka. 2020. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Giroux, Henry. 1983. Theory and Resistance in Education: A Pedagogy for the Opposition. South Hadley, MA: Bergin & Garvey.
Google Scholar
Grucza, Franciszek. 1978. “Glottodydaktyka, jej zakres i problemy.” Przegląd Glottodydaktyczny 1:7-12.
Google Scholar
Huhta, Marjatta et al. 2013. Needs Analysis for Language Course Design: A Holistic Approach to ESP. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Klus-Stańska, Dorota. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Koller, Hans-Christoph. 1999. “Lesarten. Über das Geltendmachen von Differenzen im Forschungsprozeß.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 2:195-209.
Google Scholar
Kopytowska, Monka and Łukasz Kumięga. 2017. “Krytyczna analiza dyskursu: konteksty, problemy, kierunki rozwoju.” Pp. 177-207 in Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, edited by M. Czyżewski et al. Warsaw: Wydawnictwo Sedno.
Google Scholar
Kumiega, Łukasz. 2020a. “Berufsbezogene Sprachbildung und Diskurs. Theoretische und methodologische Verortungen.” Pp. 67-77 in Sprache und Gesellschaft. Theoretische und empirische Kontexte der Linguistik, edited by J. Szczęk and Ł. Kumięga. Berlin: Peter Lang.
Google Scholar
Kumięga, Łukasz. 2020b. “Edukacja zawodowo-językowa w Niemczech w świetle krytycznej i postfoucaultowskiej analizy dyskursu.” Pp. 14-32 in Między lingwistyką a pedagogiką. Konteksty glottodydaktyczne i pedeutologiczne, edited by P. E. Gębal and Ł. Kumięga. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Kumiega, Łukasz and Monika Nawracka. 2020. “Migracje a edukacja językowa w Polsce. Zarys projektu badawczego.” Pp. 66-80 in Tradycyjne podejście i nowe perspektywy w nauczaniu języków obcych. Aspekty, metody, realizacje, edited by E. Bieńkowska-Kajko, E. Mężyk, and B. Stefanowicz. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Google Scholar
Kwieciński, Zbigniew. 2007. “Potrzeba alfabetyzacji krytycznej.” Pp. 27-33 in Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, edited by J. Rutkowiak, D. Kubinowski, and M. Nowaka. Lublin: Oficyna Wydawnicza Verba.
Google Scholar
Lewicka, Grażyna. 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. Wroclaw: Atut.
Google Scholar
Nawracka, Monika. 2020. Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej. Cracow: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381382984
Nowicka, Magdalena. 2016. “Postfoucaultowska analiza dyskursu – problemy i szanse dydaktyczne.” Pp. 159-181 in Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, edited by W. Czachur, A. Kulczyńska, and Ł. Kumięga. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Ostrowicka, Helena. 2017. Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Cracow: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
Google Scholar
Pfeiffer, Waldemar. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznan: Wydawnictwo Wagros.
Google Scholar
Piekot, Tomasz and Grzegorz Zarzeczny. 2010. “Między zdrowym rozsądkiem a polityczną poprawnością – polskie podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego oczami cudzoziemców.” Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 17:517-528.
Google Scholar
Reisigl, Martin. 2010. “Dyskryminacja w dyskursach.” Tekst i Dyskurs = Text und Diskurs 3:27-61.
Google Scholar
Rylke, Hanna. 1984. “Drugi program w szkole. Rola osobistego wymiaru w pracy nauczyciela.” Kwartalnik Pedagogiczny 1:75-85.
Google Scholar
Sennett, Richard. 1998. The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. London, New York: W. W. Norton & Company.
Google Scholar
Stankiewicz, Katarzyna and Anna Żurek. 2016. “Der heimliche Lehrplan im DaF Unterricht.” Zielsprache Deutsch 2:39-51.
Google Scholar
Stachowiak, Jerzy. 2013. “Pedagogizacja medialna i wzór przedsiębiorcy samego siebie.” Societas/Communitas 2(16):141-161.
Google Scholar
Szkudlarek, Tomasz. 2010. “Wyzwanie pedagogiki krytycznej.” Pp. 9-48 in Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, edited by B. Śliwerski and T. Szkudlarek. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Śliwerski, Bogusław. 2015. Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Vogt, Karin. 2011. Fremdsprachliche Kompetenzprofile: Entwicklung und Abgleichung von GeR-Deskriptoren für Fremdsprachenlernen mit einer beruflichen Anwendungsorientierung. Tübingen: Narr Verlag.
Google Scholar
Wilczyńska, Weronika. 1999. Uczyć się czy być nauczanym: o autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Yildirim-Krannig, Yeliz. 2014. Kultur zwischen Nationalstaatlichkeit und Migration. Bielefeld: transcript Verlag.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839427262
Zarzycka, Grażyna. 2000. “Etnocentryzm, polonocentryzm, wielokulturowość, wielogłosowość... – opis orientacji obecnych w nauczaniu języków obcych.” Pp. 69-81 in Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, edited by J. Mazur. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Żylińska, Marzena. 2009. “Konstruktywistyczna dydaktyka języków obcych.” Języki Obce w Szkole 1:5-14.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Przegląd Socjologii Jakościowej
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.