Translation Conditioned by the Recipient’s Perspective as a Method of Discourse Combining: The Example of Publications Relating to Start-Up Activities

Authors

  • Agnieszka Grażul-Luft Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, Wydział Nauk Humanistycznych i Informatyki, Zakład Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock https://orcid.org/0000-0001-9129-3002

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.4.03

Keywords:

discourse analysis, educational discourse, translation conditioned by the recipient’s perspective

Abstract

Translation conditioned by the recipient’s perspective is a necessary requirement for the effective transfer of knowledge to a novice by an expert. To a great extent, the effectiveness depends on the ability to balance between the expert’s own communication habits and the need to adapt to the capabilities of the recipient. In the discourse relating to the activities of start-ups, the process of knowledge transfer seems highly diverse in terms of, among others, the level of the transferred knowledge, the form of communication, or the diversity and interchangeability of the participants who take the role of experts and novices. Simultaneously, in view of the fact that the start-up has become a part of mass culture and tends to arouse much interest, the knowledge about the specifics of start-ups undergoes intensive dissemination. Hence, the activity of start-ups becomes the debatable content of the variety of discourse types, both specialist and non-specialized ones. The analysis of the texts reveals that translation – because of the recipient’s perspective associated with the simplification of content – is becoming the method of establishing links between those network-forming discourses.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Grażul-Luft, Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku, Wydział Nauk Humanistycznych i Informatyki, Zakład Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock

Agnieszka Grażul-Luft, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych i Informatyki Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, obecnie prorektor ds. studenckich i dydaktyki tej Uczelni. Zainteresowania naukowe obejmują m.in.: pragmalingwistykę, słownictwo współczesnej polszczyzny, dyskurs polityczny i medialny, etykę słowa.

 

References

Bartmiński Jerzy (1991) Styl potoczny jako centrum systemu stylowe języka. „Poradnik Językowy”, z. 1–2, s. 10–22.
Google Scholar

Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława (2009) Tekstologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Blank Steve, Dorf Bob (2013) Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Przełożył Bartosz Sałbut. Gliwice: Helion.
Google Scholar

Duszak Anna (1998) Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gajda Stanisław (2016) Współczesna polska przestrzeń dyskursywna [w:] Bożena Witosz i in., red., Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 15–21.
Google Scholar

Grabias Stanisław (1994) Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Grażul-Luft Agnieszka (2019) Czym nie jest start-up – o definicjach internacjonalizmu w języku polskim. „Poradnik Językowy”, z. 5, s. 79–88.
Google Scholar

Grzegorczykowa Renata (1998) Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu [w:] Jerzy Bartmiński i in., red., Tekst. Problemy Teoretyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 37–44.
Google Scholar

Grzmil-Tylutki Halina (2012) Francuska analiza dyskursu a badania kontrastywne. „Tekst i Dyskurs”, t. 5, s. 223–230.
Google Scholar

Kamińska-Szmaj Irena (2016) U źródeł politycznego dyskursu dominującego w czasach PRL [w:] Bożena Witosz i in., red., Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 121–131.
Google Scholar

Kawka Maciej (1999) Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Google Scholar

Kilgarriff Adam, Grefenstette Gregory (2003) Web as a corpus. „Association for Computational Linguistics” [dostęp 20 lipca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.kilgarriff.co.uk/Publications/2003-KilgGrefenstette-WACIntro.pdf
Google Scholar

Labocha Janina (1996) Tekst, wypowiedź, dyskurs [w:] Stanisław Gajda i in., red., Styl a tekst. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 49–53.
Google Scholar

Labocha Janina (2008) Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Labocha Janina (2016) Zaolziański dyskurs tożsamości etnicznej [w:] Bożena Witosz i in., red., Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 156–165.
Google Scholar

Małyska Agata (2012) Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Nocoń Jolanta (2016) Dyskurs edukacyjny w Internecie [w:] Bożena Witosz i in., red., Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 62–70.
Google Scholar

Piekot Tomasz (2014) Trzy sposoby rozumienia słowa dyskurs [w:] Irina Uchwanowa-Szmygowa i in., red., Dyskurs w perspektywie akademickiej. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, s. 16.
Google Scholar

Piekot Tomasz, Zarzeczny Grzegorz, Moroń Ewelina (2015) Upraszczanie tekstu użytkowego jako (współ)działanie. Perspektywa prostej polszczyzny [w:] Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska i in., red., Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 99–116.
Google Scholar

Piotrowski Tadeusz (2003) Internacjonalizm sorki jako element polskiego systemu językowego [w:] Z. Tichá, A. Rangelova, eds., Internacionalizmy v nové slovní zásobě. Sborník příspěvků z konference Praha, 16–18. června 2003. Prague: Ústav pro jazyk český AV ČR Lexikograficko-terminologické oddělení, s. 184–185.
Google Scholar

Poprawa Marcin (2012) Badania dyskursu publicznego w świetle stylistyki polskiej – tradycja, teraźniejszość, perspektywy. „Oblicza Komunikacji”, t. 5, s. 77–100.
Google Scholar

Poprawa Marcin (2016) Studia nad dyskursem jako humanistyka zintegrowana [w:] Irina Uchwanowa-Szmygowa i in., red., Dyskurs w perspektywie akademickiej. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, s. 22–23.
Google Scholar

Ries Eric (2012) Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek. Przełożył Bartosz Sałbut. Gliwice: Helion.
Google Scholar

Skudrzykowa Aldona, Warchala Jacek (2002) Dyskurs edukacyjny a kompetencja interakcyjna. „Studia Pragmalingwistyczne”, t. 3, s. 277–284.
Google Scholar

Szkudlarek Tomasz (1999) Media. Szkice z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Waszakowa Krystyna (2012) Złożony charakter procesów włączania elementów obcych do języka polskiego (na przykładzie zapożyczenia celebryta) [w:] A. Mikołajczuk, K. Waszakowa, red., Odkrywanie znaczeń w języku [dostęp 20 lipca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: http://docplayer.pl/5454270-Zlozony-charakterprocesow-wlaczania-elementow-obcych-do-jezyka-polskiegona-przykladzie-zapozyczenia-celebryta.html
Google Scholar

Witosz Bożena (2009a) Dyskurs i stylistyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Witosz Bożena (2009b) Tekst a/i dyskurs w perspektywie polskiej tradycji badań nad tekstem [w:] Zofia Bilut-Homplewicz i in., red., Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, s. 69–80.
Google Scholar

Witosz Bożena (2012) Badania nad dyskursem we współczesnym językoznawstwie polonistycznym. „Oblicza Komunikacji”, t. 5, s. 61–76.
Google Scholar

Witosz Bożena (2016a) Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej [w:] Waldemar Czachur i in., red., Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: Universitas, s. 19−39.
Google Scholar

Witosz Bożena (2016b) Czy potrzebne nam typologie dyskursu [w:] Bożena Witosz i in., red., Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 22–30.
Google Scholar

Wojtak Maria (2001) Strategie dyskursywne w pewnym typie tekstu dydaktycznego [w:] Grażyna Habrajska, red., Język w komunikacji. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s. 168–178.
Google Scholar

Wojtak Maria (2014) O gatunkach wypowiedzi i ich prasowych konkretyzacjach. „Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze”, t. 8, s. 95–105.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk Urszula (2005) Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Published

2020-11-30

How to Cite

Grażul-Luft, A. (2020). Translation Conditioned by the Recipient’s Perspective as a Method of Discourse Combining: The Example of Publications Relating to Start-Up Activities. Przegląd Socjologii Jakościowej, 16(4), 42–59. https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.4.03