Edgar H. Schein`s Clinical Research: A study on Organizational Culture Between the Methodology of Psychology, Sociology, and Anthropology
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.3.07Keywords:
organization research, clinical research, organizational culture, E. H. ScheinAbstract
Edgar H Schein`s approach is one of the most commonly quoted concepts of organizational culture. In it, he recognized organizational culture functionally, interpretatively, and dynamically, pointing to its complexity and multi-levelness. Schein also presented an original method of studying organizational culture, one called clinical research (CR). The authors of this paper discuss the clinical research method and indicate the scope of methodological solutions shared between CR and psychological diagnosis, sociological intervention, and ethnography. The search for support (from the researcher) and the requirement to involve members of the organization are the elements linking CR with psychological diagnosis. As is the case with the sociological intervention of Alain Touraine, CR uses own concepts of the subjects based on their reflectiveness and acceptance of the key findings. And, finally, similarly to ethnography, CR treats each organization as a separate case and sensitizes researchers to permanently build a relationship with their respondents. Therefore, among organizational research procedures, using CR for organizational culture research is a unique example of integrating research methods from within social sciences and the humanities.
Downloads
References
Alvesson Mats (2002) Understanding Organizational Culture. London: Sage Publications Ltd.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446280072
Bowen Glenn (2006) Grounded Theory and Sensitizing Concepts. „International Journal of Qualitative Methods”, nr 5(3) [dostęp 12 grudnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://sites.ualber-ta.ca/~iiqm/backissues/5_3/PDF/bowen.pdf
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/160940690600500304
Cameron Kim, Quinn Robert (2006) Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Przełożyła Bogumiła Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
Creswell John W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Przełożyła Joanna Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Czarniawska Barbara (2011) Antropologia i teoria organizacji: wczoraj i dziś. „Problemy Zarządzania”, nr 9(2), s. 11–29.
Google Scholar
Czarniawska-Joerges Barbara (1992) Exploring complex organizations: a cultural perspective. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Google Scholar
Czerska Małgorzata (2012) Uwarunkowania kulturowe zachowań w organizacji [w:] Ryszard Rutka, Piotr Wróbel, red., Organizacja zachowań zespołowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 214−264.
Google Scholar
Czerska Małgorzata, Szpitter Agnieszka, red. (2010) Koncepcje zarządzania: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo CH Beck.
Google Scholar
Deal Terrance, Kennedy Allan (2000), Corporate culture. The rites and the rituals for corporate life. New York: Basic Books.
Google Scholar
Denison Daniel R. (1996) What is the difference between organizational culture and organizational climate? A native`s point of view on a decade of paradigm wars. „Academy of Management Review”, vol. 21, no. 3, s. 619–654.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/258997
Flick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Frybes Marcin (2019) Sociological Intervention «a la polonaise»: Alain Touraine’s Method in the Polish Context. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 5, nr 3, s. 70–90.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.05
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody badań terenowych. Przełożył Sławomir Dymczyk. Poznań. Zysk i S-ka.
Google Scholar
Hampden-Turner Charles, Trompenaars Fons (2002) Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Przełożyła Bogumiła Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
Handy Charles (1983) Understanding organizations. New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Harrison Roger (1972) Understanding Your Organization’s Character, „Harvard Business Review”, May–June, s. 119-129.
Google Scholar
Hofstede Geert (2001) Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Przełożyła Małgorzata Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kmiotek Krystyna, Piecuch Teresa (2012) Zachowania organizacyjne: teoria i przykłady. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Kołodziej-Durnaś Agnieszka, red. (2005) Terenowe badania kultury organizacji: studia wybranych firm i instytucji. Szczecin: Economicus.
Google Scholar
Kołodziej Arkadiusz, Kołodziej-Durnaś Agnieszka (2012) Zarządzanie załogą na statku –badania jakościowe wśród marynarzy. „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 6(89), s. 53–71.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (1994) Kultura organizacyjna japońskich przedsiębiorstw – studium socjologiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2007) Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr 1, s. 3–126.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.3.1.02
Konecki Krzysztof (2019) Kreatywność w badaniach jakościowych. Pomiędzy procedurami a intuicją. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 3, s. 30−54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.03
Kostera Monika (1996) Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kostera Monika (2007) Kultura organizacji – badania etnograficzne polskich firm. Gdańsk: GWP
Google Scholar
Kostera Monika (2010) Organizacje i archetypy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Google Scholar
Kostera Monika, Śliwa Martyna (2012) Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar
Kożusznik Barbara (2014) Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Krzyworzeka Paweł (2012) Kultura organizacyjna – ślepa uliczka teorii organizacji. „Management and Business Administration. Central Europe”, t. 1/2012 (108), s. 72–81.
Google Scholar
Łucewicz Janina (1997) Socjologiczne spojrzenie na organizację. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska Anna (1995) Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika. „Studia Socjologiczne” nr 138−139(3−4), s. 97–108.
Google Scholar
Morgan Gareth (1999) Obrazy organizacji. Przełożyła Zofia Wiankowska-Ładyka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Moustakas Clark (1994) Phenomenological research methods. London: Sage Publications.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412995658
Okręglicka Małgorzata (2019) Orientacja przedsiębiorcza a kultura organizacyjna w małym przedsiębiorstwie. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
Google Scholar
Robbins Stephen P., Judge Timothy A. (2012) Zachowania w organizacji. Przełożył Andrzej Ehrlich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Schein Edgar (1980) Organizational psychology. Englewood Cliffs N.J.: Prentice-Hall.
Google Scholar
Schein Edgar (1993) Legitimating Clinical Research in the Study of Organizational Culture. „Journal of Consueling & Development”, vol. 71, s. 703–708.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1993.tb02264.x
Schein Edgar (1995) Process Consultation, Action Research, and Clinical Inquiry: Are They the Same? Working Paper 3833 [dostęp 15 listopada 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.470.451&rep=rep1&type=pdf
Google Scholar
Schein Edgar (2010) Organizational Culture and Leadership. San Fransisco: Jossey-Bass. A Wiley Imprint
Google Scholar
Schein Edgar (2015) Some thoughts about the uses and misuses of the concept of culture. „Journal of Business Antrophology”, vol. 4, no. 1, s. 106–113.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.22439/jba.v4i1.4792
Sikorski Czesław (2009) Nauka o zarządzaniu. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Google Scholar
Słysz Anna (2017) Konceptualizacja przypadku w różnych modelach psychoterapii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Google Scholar
Srokowski Łukasz (2011) Zmienić myślenie o firmie: Zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce. Warszawa: Poltext.
Google Scholar
Stemplewska-Żakowicz Katarzyna (2009) Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz (2002) Kulturowa zmienność organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz (2008) Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną? „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, nr 6, s. 9–25.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz (2012a) Cechy kultur organizacyjnych polskich szpitali. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu „Zarządzanie zasobami ludzkimi w teorii i praktyce”, nr 30, s. 251–260.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarzadzania. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz (2014) Zmiana kultury organizacyjnej – paradygmaty, modele i metody zarządzania [w:] Łukasz Sułkowski, Czesław Sikorski, red., Metody zarządzania kulturą organizacyjną. Warszawa: Difin, s. 11–26.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz, Seliga Robert, Woźniak Andrzej (2016) Rezultaty badań kultur jakości uczelni wyższych w Polsce. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 17, z. 7, s. 75–90.
Google Scholar
Toeplitz-Winiewska Małgorzata (2002) Problemy etyczne diagnostyki psychologicznej [w:] Jan Strelau, red., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 824–828.
Google Scholar
Wright Susan (1998) The politization of “culture”. „Anthropology Today”, vol. 14(1), s. 7–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2783092
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.