The Significance of Enterprise Monuments in the Social Space

Authors

  • Marcin Laberschek Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy https://orcid.org/0000-0002-1081-5073

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08

Keywords:

business monuments, significance of monuments, monuments in management, visual identification, social space of enterprises

Abstract

Monuments that are in the social space refer not only to events, figures, and symbols that are important to a given community. There are also monuments related to the functioning of various types of enterprises. Such monuments, understood as a material expression of organizational culture, can be considered from the point of view of management sciences. Like every monument, also those that are business- or enterprise-related have an impact on the surroundings, including the social space. The aim of this paper is to find an answer to the question: What is the significance of business monuments in the social space? In order to get an answer, the author analyzed forty enterprise monuments and has determined that their social significance manifests on several levels: organizational identity, mythical, ideological, aesthetic, enactive, and provocative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcin Laberschek, Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Instytut Kultury, Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy

Marcin Laberschek, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu; pracownik Katedry Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor publikacji naukowych z zakresu zarządzania i marketingu w obszarze kultury, mediów i reklamy, w tym monografii: Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach (2018). Od 2018 roku zastępca redaktor naczelnej czasopisma naukowego „Zarządzanie w kulturze”. Jego zainteresowania koncentrują się na: metodologii badań w zarządzaniu humanistycznym; zarządzaniu organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną; symbolicznych i kulturowych wymiarach zarządzania, marketingu oraz reklamy; nurcie marketingu krytycznego i postmarketingu; mechanizmach ponowoczesnego rynku.

References

Babbie Earl (2006) Badania społeczne w praktyce. Przełożyła Agnieszka Kloskowska-Dudzińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Barker Roger G. (1968) Ecological Psychology. Stanford: Stanford University Press.
Google Scholar

Barthes Roland (2000) Mitologie. Przełożył Adam Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Bartl Michael, Kannan Vijai K., Stockinger Hanna (2016) A review and analysis of literature on netnography research. „International Journal of Technology Marketing”, vol. 11, no. 2, 2016. s. 165–196.
Google Scholar

Baudrillard Jean (2005) Symulakry i sumulacja. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Baudrillard Jean (2006) Wymiana symboliczna i śmierć. Przełożył Słąwomir Królak. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Berger Peter L., Luckmann Thomas (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przełożył Józef Niżnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Bierwiaczonek Krzysztof (2018) Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji, „Przegląd socjologiczny”, 1(67), s. 25–48.
Google Scholar

Boguszewiecz-Kreft Monika (2013) Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów. Warszawa: Cedewu.
Google Scholar

Burrell Gibson, Morgan Gareth (2005) Sociological Paradigms and Organizational Analysis: Elements of the Sociology of Corporate Life. Burlington: Ashgate Publishing Company.
Google Scholar

Durkheim Émile (2000) Zasady metody socjologicznej. Przełożył Jerzy Szacki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dziewanowska Katarzyna (2013) Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. „Marketing i rynek”, 1/2013, s. 16–24.
Google Scholar

Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Hall Mildred R., Hall Edward T. (2001) Czwarty wymiar w architekturze. Przełożył Radosław Nowakowski. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Google Scholar

Hatch Mary J. (2002) Teoria organizacji. Przełożył Paweł Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hultén Bertil, Broweus Niklas, van Dijk Marcus (2011) Marketing sensoryczny. Przełożył Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Ingarden Roman (1958) Studia z estetyki. Tom 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Szczepański Marek (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2009) Miejskie szlaki pamięci. „Studia Regionalne i Lokalne”, 4(38), s. 5–20.
Google Scholar

Jałowiecki Bohdan, Sekuła Elżbieta A. (2010) Funkcje pomnika w przestrzeni miejskiej [w:] Ewa Rewers, Agata Skórzyńska, red., Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Poznań: WydawnictwoNaukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Jemielniak Dariusz (2013) Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych. „Prakseologia”, nr 154/2013, s. 97–116.
Google Scholar

Johnson Nuala C. (2002) Mapping monuments: the shaping of public space and cultural identities. „Visual communication”, 1(3), s. 293–298.
Google Scholar

Jurek Krzysztof (2013) Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 1/41/2013, s. 87–99.
Google Scholar

Kaltenberg-Kwiatkowska Ewa (2011) O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. „Przegląd Socjologiczny”, (60), s. 135–165.
Google Scholar

Kant Immanuel (1964) Krytyka władzy sądzenia. Przełożył Jerzy Gałecki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Klein Naomi (2004) No logo. Przełożyły: Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk, Małgorzata Halaba. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar

Konecki Krzysztof (2002) Tożsamość organizacyjna [w:] Krzysztof Konecki, Piotr Tobera, red., Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 82–102.
Google Scholar

Koprowski Krzysztof (2017) Pomnik-pociąg na terenie bazy SKM, „trojmiasto.pl” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pociag-pomnik-na-terenie-bazy-SKM-n114777.html#tri
Google Scholar

Kostera Monika (2003) Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kostera Monika (2012) Zarządzanie na rynku doznań [w:] Beata Glinka, Monika Kostera, red., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
Google Scholar

Kowalewski Maciej (2007) Zmiany na cokołach. Uwagi o funkcjach pomników w przestrzeni miasta. „Obóz. Problemy narodów byłego obozu komunistycznego”, nr 49, s. 125–137.
Google Scholar

Kozinets Robert V. (1998) On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture [w:] Joseph Alba, Wesley Hutchinson, eds., Advances in Consumer Research. Volume 25. Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 366–371.
Google Scholar

Kruszyński Jan (2010) Rewolucja w mieście? Komu powinniśmy stawiać pomniki? [w:] Piotr Kryczka, Joanna Bielecka-Prus, red., Przemiany miast polskich po 1989. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji.
Google Scholar

Krzyżanowska Natalia (2016) Dyskursy (nie) pamięci w przestrzeni miasta. „Studia Socjologiczne”, 1(220), s. 127–154.
Google Scholar

Kumar Praveen S. (2014) Monuments for the Development of Tourism, „International Journal of Management and Social Science Research Review”, vol. 1, no. 4, s. 87–94.
Google Scholar

Laberschek Marcin (2017) Identyfikacja pól wartości produktu kultury. „Zarządzanie w kulturze”, nr 18, z. 3, s. 283–305.
Google Scholar

Laberschek Marcin (2018) Symboliczne stanowienie władzy w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Lévi-Strauss Claude (1968) Struktura mitów. Przełożył Władysław Kwiatkowski. „Pamiętnik Literacki”, 59/4, s. 243–266.
Google Scholar

Lotko Aleksander (2013 Marketing wobec ponowoczesności. Warszawa: Cedewu.
Google Scholar

Majer Andrzej (2010) Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mazurek-Łopacińska Krystyna (2009) Marketing wobec wyzwań postmodernizmu [w:] Roman Niestrój, red., Tożsamość i wizerunek marketingu, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, s. 293–302.
Google Scholar

Mead George H. (1934) Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Neugebauer Clemens, Kölldorfer Martin (2013) Fabricating the Steel Bull of Spielberg [w:] Sigrid Brell-Çokcan, Johannes Braumann, eds., Rob | Arch 2012. Robotic Fabrication in Architecture, Art, and Design, Vienna: Springer, s. 130–137.
Google Scholar

Nijakowski Lech M. (2006) Domeny symboliczne. Konflikty narodowościowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Osborne Brian S. (2001) Landscapes, memory, monuments, and commemoration: Putting identity in its place. „Canadian Ethnic Studies”, 33(3), s. 39–77.
Google Scholar

Pamięci Marcelego Nowotki (1973) „Stolica”, rok 28, nr 33 (1341), s. 11.
Google Scholar

Pine Joseph, Gilmore James (1999) The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Boston: Harvard Business School Press.
Google Scholar

Pobihuszka Filip (2015) Buhaj Ilon był gwiazdą PRL-u. Ma nawet swój pomnik. „Gazeta Lubuska” [dostęp 14 lipca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.gazetalubuska.pl/strefa-agro/wiadomosci/a/buhaj-ilon-byl-gwiazda-prlu-ma-nawet-swoj-pomnik,12370178/
Google Scholar

Pomnik buhaja. „grafywpodrozy.pl” [dostęp 28 czerwca 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.grafywpodrozy.pl/pomnik-buhaja-2/
Google Scholar

Pomnik Fenrycha odsłonięty, „pudliszki.powiatgostyn.pl” [dostęp 5 kwietnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.pudliszki.powiatgostyn.pl/Pomnik_Fenrycha_odsloniety!,14812.html
Google Scholar

Przemysł, „Wikipedia” [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: Mhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Przemys%C5%82
Google Scholar

Skowronek Iwona (2012) Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Sułkowski Łukasz (2012a) Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Sułkowski Łukasz (2012b) Kulturowe procesy zarządzania. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Sztompka Piotr (2006) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tillich Paul (1991) Symbol religijny [w:] Michał Głowiński, red., Symbole i symbolika. Przełożyła Maria Bożena Fedewicz. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Turner Barry A. (1986) Sociological Aspects of Organizational Symbolism. „Organization Studies”, vol. 7, no. 2, s. 101–115.
Google Scholar

Wallis Aleksander (1967) Socjologia wielkiego miasta. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wallis Aleksander (1990) Pamięć i pomnik [w:] Aleksander Wallis, red., Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
Google Scholar

Weick Karl E. (2016) Tworzenie sensu w organizacjach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Wieliczka24.info [dostęp 22 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wieliczka24.info/viewtopic.php?t=2319
Google Scholar

Wittgenstein Ludwig (2000) Dociekania filozoficzne. Przełożył Bogusław Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Zieliński Florian (2005) Szata ideologiczna miasta–pomniki [w:] Bohdan Jałowiecki, Andrzej Majer, Marek S. Szczepański, red., Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa. Warszawa: Scholar, s. 219–234.
Google Scholar

Zybertowicz Andrzej (1999) Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych. „ASK: Społeczeństwo, badania, metody”, nr 8/1999, s. 7–28.
Google Scholar

Published

2019-08-31

How to Cite

Laberschek, M. (2019). The Significance of Enterprise Monuments in the Social Space. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(3), 136–161. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.08