„Mixed world” of John Maxwell Coetzee’s Childchood. Autobiographical Writing as an Object of Interest of Cultural Anthropologist

Authors

  • Aleksandra Rzepkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.4.07

Keywords:

John Maxwell Coetzee, autobiography, childhood, boyhood, memory, memoir, narrative, identity

Abstract

The present article aims at analyzing the memoir of John Maxwell Coetzee (better known as J. M. Coetzee), an outstanding writer from The Republic of South Africa. The title of his memoir is Boyhood. Scenes from Provincial Life. It is quite obvious that – on account of the limits of human memory and language – no one is able to reproduce his/her personal past in a story and thus, may only reveal its current representation. Accordingly, the authoress of this article does not look in the considered memoir for the truth of facts but for the truth of narrative, which is the current image or representation of one’s personal past. She is also interested in how J. M. Coetzee tells his boyhood experiences, which factors determine the identity of the child and the young man, and what is the impact of the family and social environment on the life of the man, on his development, behavior, self-conciousness and important life choices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandra Rzepkowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Aleksandra Rzepkowska, absolwentka studiów magisterskich i doktoranckich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Podyplomowego Studium Filologii Polskiej UŁ. Obecnie adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim antropologię narracji i pamięci, antropologię medyczną oraz problematykę ciała i cielesności w kulturze. Pracuje w paradygmacie transdyscyplinarnym, łącząc namysł antropologiczny z wiedzą z zakresu filologii, psychologii i medycyny.

References

Balicki Jan (1980) Historia Burów. Geneza państwa apartheidu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Baszczak Błażej (2011) Tożsamość człowieka a pojęcie narracji. „Analiza i Egzystencja”, nr 14, s. 123–140.
Google Scholar

Benedyktowicz Zbigniew (2000) Portrety obcego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Blumer Herbert (1939) An Appraisal of Thomas and Znaniecki’s “The Polish Peasant in Europe and America”. New York: Social Science Research Council.
Google Scholar

Cieplińska Joanna (2003) Montaż i rytuał, czyli o autokreacjach pisarskich. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (1974) Dusklands. Johannesburg: Ravan Press.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (1977) In the Heart of the Country. London: Secker and Warburg.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (1984) Life and Times of Michael K. New York: Viking Press.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (1997) Boyhood. Scenes from Provincial Life. London: Secker and Warburg.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (1999) Disgrace. New York: Viking Press.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2002) Youth. Scenes from Provincial Life II. New York: Viking Press.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2003) Hańba. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2004) W sercu kraju. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2007a) Chłopięce lata. Sceny z prowincjonalnego życia. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2007b) Młodość. Sceny z prowincjonalnego życia II. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2009a) Ciemny kraj. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2009b) Summertime. Scenes from Provincial Life III. New York: Viking Press.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2010a) Lato. Sceny z prowincjonalnego życia III. Przełożył Dariusz Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Coetzee John Maxwell (2010b) Życie i czasy Michaela K. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Czabanowska-Wróbel Anna (1991) Dziecko, czyli niewinność zagrożona [dostęp 2 maja 2011]. Dostępny w Internecie: http://dekadaliteracka.pl/index.php?id=907
Google Scholar

Denzin Norman K. (1970) The Research Act in Sociology. A Theoretical Introduction to Sociological Methods. London: Butterworths.
Google Scholar

Grzegorek Anna (2003) Narracja jako forma strukturyzująca doświadczenie [w:] Krzysztof Krzyżewski, red., Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – „Psychologia Osobowości”, t. 5, s. 209–225.
Google Scholar

Helling Ingeborg K. (1990) Metoda badań biograficznych [w:] Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, red., Metoda biograficzna. Przełożyli: Krystyna Droździał, Jan Włodarek. Warszawa–Poznań: PWN, s. 13–37.
Google Scholar

Jagodzińska Maria (2005) Pamięć bez wspomnień [w:] Ewa Czerniawska, red., Pamięć. Zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne, s. 11–31.
Google Scholar

Jakubowski Piotr (2011) J. M. Coetzee: morfologia nieporozumienia (na przykładzie Hańby). Czasopismo internetowe „Kultura i Historia”, nr 20 [dostęp 24 października 2011]. Dostępny w Internecie: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3040
Google Scholar

Kabzińska Iwona (1999a) O słowach, emocjach i „polskiej krzywdzie”. „Etnografia Polska”, t. 43, z. 1/2, s. 81–99.
Google Scholar

Kabzińska Iwona (1999b) Wśród „kościelnych Polaków”. Wyznaczniki tożsamości etnicznej (narodowej) Polaków na Białorusi. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN.
Google Scholar

Kabzińska Iwona (2000) Przestrzeń – pamięć – tożsamość. Elementy przestrzeni (miejsca) we wspomnieniach ekspatriantów z byłych Kresów Wschodnich. „Literatura Ludowa”, nr 2, s. 3–23.
Google Scholar

Kabzińska Iwona (2003) Metoda biograficzna i jej zastosowanie w badaniach etnologicznych [w:] Jolanta Kowalska, Sławoj Szynkiewicz, Ryszard Tomicki, red., Czas zmiany, czas trwania. Studia etnologiczne. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN – „Biblioteka Etnografii Polskiej”, nr 56, s. 39–61.
Google Scholar

Kabzińska Iwona (2009) „Pomieszany świat” jako kategoria opisu etnologicznego/ antropologicznego. Zarys problemu. „Etnografia Polska”, t. 53, z. 1/2, s. 21–45.
Google Scholar

Kaniowska Katarzyna (2003) Antropologia i problem pamięci. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, r. 57, nr 3/4, s. 59–65.
Google Scholar

Kaniowska Katarzyna (2008) Postpamięć indywidualna – postpamięć zbiorowa jako kategorie poznania w antropologii [w:] Sławomir M. Nowinowski, Jan Pomorski, Rafał Stobiecki, red., Pamięć i polityka historyczna. Łódź: Wydawnictwo Naukowe IBIDEM, s. 65–77.
Google Scholar

Karpińska Grażyna Ewa (2010) Lato w getcie. Piekło okupacyjnej heterotopii [w:] Róża Godula-Węcławowicz, red., Lato w mieście. Różne oblicza kultury. Warszawa–Kraków: Instytut Archeologii i Etnologii PAN, s. 73–100.
Google Scholar

Kłobukowski Michał. Chłopięce lata. Sceny z prowincjonalnego życia [recenzja] [dostęp 22 kwietnia 2011]. Dostępny w Internecie: http://wyborcza.pl/1,75517,4083675.html#ixzz1Dk7A3cmN
Google Scholar

Kość Katarzyna (2008) Żywi we wspomnieniach. Doświadczenia śmierci w relacjach polskich zesłańców w ZSRR (w latach 1940-1946). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – „Prace Etnologiczne”, t. 19.
Google Scholar

Maruszewski Tomasz (2005) Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Modnicka Noemi (2000) Kościół Ewangelicznych Chrześcijan w Polsce jako Kościół wyboru. Analiza etnologiczna wspólnoty religijnej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar

Niedźwieńska Agnieszka (2004) Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Nowak-Dziemianowicz Mirosława (2002) Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Price Jonathan (2000) J. M. Coetzee [dostęp 31 sierpnia 2011]. Dostępny w Internecie: http://english.emory.edu/Bahri/Coetzee.html
Google Scholar

Ricoeur Paul (2008) Czas i opowieść, t. 1–3. Przełożyli: Małgorzata Frankiewicz, Jarosław Jakubowski, Urszula Zbrzeźniak. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Rosner Katarzyna (2003) Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar

Salvadori Roberto (2001) Włoskie dzieciństwo. Przełożyła Halina Kralowa. Warszawa: Zeszyty Literackie.
Google Scholar

Stanisławiak Ewa (2005) Pamięć autobiograficzna. Najbardziej osobista forma ludzkiej pamięci [w:] Ewa Czerniawska, red., Pamięć, zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 50–74.
Google Scholar

Stemplewska-Żakowicz Katarzyna (2002) Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja” [w:] Jerzy Trzebiński, red., Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 81–113.
Google Scholar

Stomma Ludwik (2002) Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Łódź: Piotr Dopierała.
Google Scholar

Szczepaniak-Kroll Agnieszka (2002) Bamberska rodzina Bajerleinów – jej wkład w historię i kulturę Poznania. „Etnografia Polska”, t. 46, z. 1/2, s. 163–180.
Google Scholar

Wejland Andrzej Paweł (2004) Wspólnota świadectwa. Charyzmatyczne opowieści o uzdrowieniu [w:] Grażyna Ewa Karpińska, red., Codzienne i niecodzienne. O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi. Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 43, s. 29–77.
Google Scholar

Wojnowski Jan, red., (2001) Wielka Encyklopedia PWN, t. 1. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Wojnowski Jan, red., (2003) Wielka Encyklopedia PWN, t. 16. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Zaleski Marek (2004) Formy pamięci. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Życzyńska-Ciołek Danuta (1996) Pomieszany świat. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3/4, s. 203–207.
Google Scholar

Published

2013-11-30

How to Cite

Rzepkowska, A. (2013). „Mixed world” of John Maxwell Coetzee’s Childchood. Autobiographical Writing as an Object of Interest of Cultural Anthropologist. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(4), 104–119. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.4.07