Collecting vs. fast consuming
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.3.03Keywords:
fragmentarization of time, collecting, consumerism, acceleration of time, collecting rituals, collectors’ communitiesAbstract
The goal of this article is to show that collectors constitute a specific category of consumers. The article treats consumption through the lenses of high-speed society in which time becomes more and more important and scarce resource that people are constantly searching for. One of the reasons of this scarcity is that producers compete with each other. They want to grasp consumers’ time in order to make them spend it for consumption, and that is why one can speak about acceleration of time. Passionate and active acquiring is a thing that makes collectors similar to consumers, but the act of collecting is, in fact, opposed to fast consumption. It is based on different behaviors than those promoted by contemporary and very fast culture. Therefore, one who collects is engaged in a set of acts that are opposed to the time-consuming acquisitions. Collecting allows people to disengage from consumer culture that wants them to destroy old and acquire new goods. To collect is to selectively try to form a “whole” which constitutes a collection. Collecting reveals one’s assumption that objects are to be unique, not utilitarian, they are to be more than pure commodities. Given that collecting requires a lot of free time that is not used for consumption, it might be perceived as an act that is opposed to fast consumption.
Downloads
References
Abercrombie Nicholas, Longhurst Brian (1998) Audiences: A Sociological Theory of Performance and Imagination. London: Sage.
Google Scholar
Bacon-Smith Camille (1992) Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Google Scholar
Baudrillard Jean (1997) The System of Collecting [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 7–24.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2000) Globalizacja. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2004) Konsumenci w społeczeństwie konsumentów [w:] Marian Kempny, Krzysztof Kiciński, Elżbieta Zakrzewska, red., Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 85–91.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2006) Społeczeństwo w stanie oblężenia. Przełożył Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Beck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka – w drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Belk Russell W. (1994) Collectors and Collecting [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 317–326.
Google Scholar
Belk Russell W. (1995) Collecting in a Consumer Society. New York: Routledge.
Google Scholar
Benjamin Walter (1996) Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Brooker Will (2002) Using the Force: Creativity, Community and „Star Wars” Fans. New York, London: Continuum.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9781628928495
Bury Rhiannon (2005) Cyberspaces of Their Own: Female Fandoms Online. New York: Peter Lang.
Google Scholar
Cardinal Roger (1997) Collecting and Collage-making: The Case of Kurt Schwitters [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 68–96.
Google Scholar
Czaplińska Anna, Siuda Piotr (2008) Fandomy jako element ruchu społecznego „wolnej kultury”, czyli prawo autorskie a produktywność fanów [w:] Wojciech Muszyński, Marek Sokołowski, red., Homo Creator czy Homo Ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 50–60.
Google Scholar
Eriksen Thomas Hylland (2003) Tyrania chwili. Przełożył Grzegorz Sokół. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Filiciak Mirosław, Hofmokl Justyna, Tarkowski Alek (2012) Obiegi kultury: Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/raport_obiegi_kultury.pdf
Google Scholar
Fiske John (1992) The Cultural Economy of Fandom [w:] Lisa A. Lewis, ed., Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media. New York: Routledge, s. 30–49.
Google Scholar
Formanek Ruth (1994) Why they collect: collectors reveal their motivations [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 327–335.
Google Scholar
Gelber Steven M. (1992) Free Market Metaphor: The Historical Dynamics of Stamp Collecting. „Comparative Studies in Society and History”, vol. 34, no. 4, s. 742–769.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0010417500018077
Giddens Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jenkins Henry (1992) Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.
Google Scholar
Jenkins Henry (2006) Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press.
Google Scholar
Jenkins Henry (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Kozinets Robert V. (2001) Utopian Enterprise: Articulating the Meanings of Star Trek’s Culture of Consumption. „Journal of Consumer Research”, vol. 28, s. 67–87.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/321948
Kozinets Robert V. (2007) Inno-Tribes: Star Trek as Wikimedia [w:] Bernard Cova, Robert V. Kozinets, Avi Shankar, eds., Consumer Tribes. Oxford: Butterworth-Heinemann, s. 194–209.
Google Scholar
Leszniewski Tomasz (2007) Moda i tożsamość – dylematy współczesnego człowieka w świecie konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 49–61.
Google Scholar
Marcuse Herbert (1991) Człowiek jednowymiarowy. Przełożył Stanisław Konopacki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pearce Susan M. (1994) Collecting reconsidererd [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 193–204.
Google Scholar
Pugh Sheenagh (2005) The Democratic Genre: Fan Fiction in a literary context. Glasgow: Seren.
Google Scholar
Rosa Hartmut (2009) Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society [w:] Hartmut Rosa, William E. Scheuerman, eds., High-Speed Society. Social Acceleration, Power, and Modernity. New York: Pennsylvania State University, s. 77–111.
Google Scholar
Ross Sharon Marie (2008) Beyond the Box: Television and the Internet. Oxford: Blackwell Publishing.
Google Scholar
Schouten John W., McAlexander James H. (1993) Market Impact of a Consumption Subculture: The Harley-Davidson Mystique [w:] Fred Van Raaij, Gary J. Bamossy, eds., European Advances in Consumer Research Volume 1. Provo: Association for Consumer Research, s. 389–393.
Google Scholar
Schouten John W., McAlexander James H. (1995) Subcultures of consumption: an ethnography of the new bikers. „Journal of Consumer Research”, vol. 22, no. 1, s. 43–61.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/209434
Siuda Piotr (2010) Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na Fanów. „Studia Medioznawcze”, t. 42, nr 3, s. 87–99.
Google Scholar
Siuda Piotr (2011) Młodzieżowe subkultury fanów. Między fanatyczną konsumpcją a oporem przeciwko konsumeryzmowi [w:] Krystyna Szafraniec, red., Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Z prac Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS (Tom II). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 203–215.
Google Scholar
Siuda Piotr (2012) Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa UW, ASPRA JR.
Google Scholar
Sommer Manfred (2003) Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Przełożył Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Sowiński Janusz (1977) Wędrówki przedmiotów. Kolekcje i kolekcjonerzy. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Stein Louisa Ellen (2010) ‘What you don’t know’: Supernatural fan vids and millennia Theology. „Transformative Works and Cultures”, vol. 4 [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/192/158
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2010.0192
Steward Susan (1994) Objects of desire [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 254–257.
Google Scholar
Strinati Dominic (1995) Wprowadzenie do kultury popularnej. Przełożył Wojciech J. Burszta. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Szlendak Tomasz (2005) Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Szlendak Tomasz, Pietrowicz Krzysztof (2007) Moda, wolność i kultura konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 7–26.
Google Scholar
Tooley Kay (1978) The Remembrance of Things Past: On the Collection and Recolection of Ingredients Useful in the Treatment of Disorders Resulting from Unhappiness, Rootlessness, and the Fear of Things to Come. „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 48, s. 174–187.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1978.tb01299.x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.