Collecting vs. fast consuming

Authors

  • Piotr Siuda Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Katedra Socjologii, ul. Ogińskiego 16, 85-092 Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.3.03

Keywords:

fragmentarization of time, collecting, consumerism, acceleration of time, collecting rituals, collectors’ communities

Abstract

The goal of this article is to show that collectors constitute a specific category of consumers. The article treats consumption through the lenses of high-speed society in which time becomes more and more important and scarce resource that people are constantly searching for. One of the reasons of this scarcity is that producers compete with each other. They want to grasp consumers’ time in order to make them spend it for consumption, and that is why one can speak about acceleration of time. Passionate and active acquiring is a thing that makes collectors similar to consumers, but the act of collecting is, in fact, opposed to fast consumption. It is based on different behaviors than those promoted by contemporary and very fast culture. Therefore, one who collects is engaged in a set of acts that are opposed to the time-consuming acquisitions. Collecting allows people to disengage from consumer culture that wants them to destroy old and acquire new goods. To collect is to selectively try to form a “whole” which constitutes a collection. Collecting reveals one’s assumption that objects are to be unique, not utilitarian, they are to be more than pure commodities. Given that collecting requires a lot of free time that is not used for consumption, it might be perceived as an act that is opposed to fast consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Piotr Siuda, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Katedra Socjologii, ul. Ogińskiego 16, 85-092 Bydgoszcz

Piotr Siuda, doktor socjologii, adiunkt w Katedrze Socjologii UKW w Bydgoszczy. Autor książek Religia a internet (2010), Kultury prosumpcji (2012) oraz Japonizacja (w druku). Członek zarządu Oddziału Toruńskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Naukowo zainteresowany socjologią kultury, społecznościami fanowskimi oraz społecznymi aspektami Internetu. Prowadzi bloga o tematyce popkulturowej (popblog) – www.piotrsiuda.pl

References

Abercrombie Nicholas, Longhurst Brian (1998) Audiences: A Sociological Theory of Performance and Imagination. London: Sage.
Google Scholar

Bacon-Smith Camille (1992) Enterprising Women: Television Fandom and the Creation of Popular Myth. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Google Scholar

Baudrillard Jean (1997) The System of Collecting [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 7–24.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2000) Globalizacja. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2004) Konsumenci w społeczeństwie konsumentów [w:] Marian Kempny, Krzysztof Kiciński, Elżbieta Zakrzewska, red., Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 85–91.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2006) Społeczeństwo w stanie oblężenia. Przełożył Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Beck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka – w drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar

Belk Russell W. (1994) Collectors and Collecting [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 317–326.
Google Scholar

Belk Russell W. (1995) Collecting in a Consumer Society. New York: Routledge.
Google Scholar

Benjamin Walter (1996) Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar

Brooker Will (2002) Using the Force: Creativity, Community and „Star Wars” Fans. New York, London: Continuum.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9781628928495

Bury Rhiannon (2005) Cyberspaces of Their Own: Female Fandoms Online. New York: Peter Lang.
Google Scholar

Cardinal Roger (1997) Collecting and Collage-making: The Case of Kurt Schwitters [w:] John Elsner, Roger Cardinal, eds., The Cultures of Collecting. London: Reaktion Books, s. 68–96.
Google Scholar

Czaplińska Anna, Siuda Piotr (2008) Fandomy jako element ruchu społecznego „wolnej kultury”, czyli prawo autorskie a produktywność fanów [w:] Wojciech Muszyński, Marek Sokołowski, red., Homo Creator czy Homo Ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 50–60.
Google Scholar

Eriksen Thomas Hylland (2003) Tyrania chwili. Przełożył Grzegorz Sokół. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Hofmokl Justyna, Tarkowski Alek (2012) Obiegi kultury: Społeczna cyrkulacja treści. Raport z badań [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/raport_obiegi_kultury.pdf
Google Scholar

Fiske John (1992) The Cultural Economy of Fandom [w:] Lisa A. Lewis, ed., Adoring Audience. Fan Culture and Popular Media. New York: Routledge, s. 30–49.
Google Scholar

Formanek Ruth (1994) Why they collect: collectors reveal their motivations [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 327–335.
Google Scholar

Gelber Steven M. (1992) Free Market Metaphor: The Historical Dynamics of Stamp Collecting. „Comparative Studies in Society and History”, vol. 34, no. 4, s. 742–769.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0010417500018077

Giddens Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jenkins Henry (1992) Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge.
Google Scholar

Jenkins Henry (2006) Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press.
Google Scholar

Jenkins Henry (2007) Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Kozinets Robert V. (2001) Utopian Enterprise: Articulating the Meanings of Star Trek’s Culture of Consumption. „Journal of Consumer Research”, vol. 28, s. 67–87.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/321948

Kozinets Robert V. (2007) Inno-Tribes: Star Trek as Wikimedia [w:] Bernard Cova, Robert V. Kozinets, Avi Shankar, eds., Consumer Tribes. Oxford: Butterworth-Heinemann, s. 194–209.
Google Scholar

Leszniewski Tomasz (2007) Moda i tożsamość – dylematy współczesnego człowieka w świecie konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 49–61.
Google Scholar

Marcuse Herbert (1991) Człowiek jednowymiarowy. Przełożył Stanisław Konopacki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pearce Susan M. (1994) Collecting reconsidererd [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 193–204.
Google Scholar

Pugh Sheenagh (2005) The Democratic Genre: Fan Fiction in a literary context. Glasgow: Seren.
Google Scholar

Rosa Hartmut (2009) Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High-Speed Society [w:] Hartmut Rosa, William E. Scheuerman, eds., High-Speed Society. Social Acceleration, Power, and Modernity. New York: Pennsylvania State University, s. 77–111.
Google Scholar

Ross Sharon Marie (2008) Beyond the Box: Television and the Internet. Oxford: Blackwell Publishing.
Google Scholar

Schouten John W., McAlexander James H. (1993) Market Impact of a Consumption Subculture: The Harley-Davidson Mystique [w:] Fred Van Raaij, Gary J. Bamossy, eds., European Advances in Consumer Research Volume 1. Provo: Association for Consumer Research, s. 389–393.
Google Scholar

Schouten John W., McAlexander James H. (1995) Subcultures of consumption: an ethnography of the new bikers. „Journal of Consumer Research”, vol. 22, no. 1, s. 43–61.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/209434

Siuda Piotr (2010) Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na Fanów. „Studia Medioznawcze”, t. 42, nr 3, s. 87–99.
Google Scholar

Siuda Piotr (2011) Młodzieżowe subkultury fanów. Między fanatyczną konsumpcją a oporem przeciwko konsumeryzmowi [w:] Krystyna Szafraniec, red., Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Z prac Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS (Tom II). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 203–215.
Google Scholar

Siuda Piotr (2012) Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa UW, ASPRA JR.
Google Scholar

Sommer Manfred (2003) Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia. Przełożył Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Sowiński Janusz (1977) Wędrówki przedmiotów. Kolekcje i kolekcjonerzy. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Stein Louisa Ellen (2010) ‘What you don’t know’: Supernatural fan vids and millennia Theology. „Transformative Works and Cultures”, vol. 4 [dostęp 11 maja 2012 r.]. Dostępny w Internecie http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/192/158
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2010.0192

Steward Susan (1994) Objects of desire [w:] Susan M. Pearce, ed., Interpreting Objects and Collections. New York: Routledge, s. 254–257.
Google Scholar

Strinati Dominic (1995) Wprowadzenie do kultury popularnej. Przełożył Wojciech J. Burszta. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Szlendak Tomasz (2005) Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Szlendak Tomasz, Pietrowicz Krzysztof (2007) Moda, wolność i kultura konsumpcji [w:] Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, red., Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 7–26.
Google Scholar

Tooley Kay (1978) The Remembrance of Things Past: On the Collection and Recolection of Ingredients Useful in the Treatment of Disorders Resulting from Unhappiness, Rootlessness, and the Fear of Things to Come. „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 48, s. 174–187.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1978.tb01299.x

Published

2012-11-30

How to Cite

Siuda, P. (2012). Collecting vs. fast consuming. Przegląd Socjologii Jakościowej, 8(3), 58–75. https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.3.03

Issue

Section

Articles