Remembered: Zofia Rydet in the Biographically-Oriented Perspective of the Sociology of Art
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11Keywords:
Zofia Rydet, artist, photography, art, biography, fieldwork, mythologizationAbstract
Zofia Rydet is one of the most outstanding Polish and even European artists of the second half of the 20th century. She left a huge artistic legacy, but her biography still in many respects remains a mystery. The memory of a great artist is often mythologized, and the interpretation of the work after his/her death begins to separate from the original intentions of the creator. These are processes of great interest to art historians and sociologists alike. They can be studied by adopting the methods of the biographically-oriented sociology of art. This article uses some of these methods, namely the analysis of the existing documents, archival research, and interviews. The analysis of the collected material has revealed how Rydet was remembered by those who had the opportunity to meet her, accompanied her during field trips, and talked with her about art and photography. The aim of such research is to try to get to know the artist better, as well as to understand her work and the social functioning in what was a very specific time and environment.
Downloads
References
Andruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy.
Google Scholar
Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Bazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Bohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar
Dziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0
Elias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Fatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183
Google Scholar
Ferenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100.
Google Scholar
Filipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN.
Google Scholar
Golka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdf
Google Scholar
Golka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Gołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Hochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Jóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach.
Google Scholar
Jóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Krajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Google Scholar
Kurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
Google Scholar
Lewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar
Lewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne.
Google Scholar
Ligocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Rydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10.
Google Scholar
Rydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Google Scholar
Szacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Szpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43.
Google Scholar
Vuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria.
Google Scholar
Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.