Remembered: Zofia Rydet in the Biographically-Oriented Perspective of the Sociology of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11

Keywords:

Zofia Rydet, artist, photography, art, biography, fieldwork, mythologization

Abstract

Zofia Rydet is one of the most outstanding Polish and even European artists of the second half of the 20th century. She left a huge artistic legacy, but her biography still in many respects remains a mystery. The memory of a great artist is often mythologized, and the interpretation of the work after his/her death begins to separate from the original intentions of the creator. These are processes of great interest to art historians and sociologists alike. They can be studied by adopting the methods of the biographically-oriented sociology of art. This article uses some of these methods, namely the analysis of the existing documents, archival research, and interviews. The analysis of the collected material has revealed how Rydet was remembered by those who had the opportunity to meet her, accompanied her during field trips, and talked with her about art and photography. The aim of such research is to try to get to know the artist better, as well as to understand her work and the social functioning in what was a very specific time and environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomasz Ferenc, University of Lodz, Poland

Tomasz Ferenc, employee of the Department of Sociology of Art, University of Lodz. His research interests include anthropology and visual sociology, studies of migration processes, and biographically-oriented sociology of art. Recent publications: T. Ferenc, K. Jóźwiak, A. Różycki, Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet (University of Lodz Press, 2020); T. Ferenc, M. Domański, Borderlands: Tensions on the External Borders of the European Union (Wydawnictwo ASP in Lodz, 2019).

References

Andruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy.
Google Scholar

Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Bazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Bohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar

Dziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0

Elias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Fatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183
Google Scholar

Ferenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100.
Google Scholar

Filipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas.
Google Scholar

Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN.
Google Scholar

Golka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdf
Google Scholar

Golka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Gołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Hochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Jóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach.
Google Scholar

Jóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Krajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Google Scholar

Kurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
Google Scholar

Lewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar

Lewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne.
Google Scholar

Ligocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar

Osęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Rydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10.
Google Scholar

Rydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach.
Google Scholar

Sontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar

Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Google Scholar

Szacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Szpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43.
Google Scholar

Vuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria.
Google Scholar

Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Downloads

Published

2021-08-31

How to Cite

Ferenc, T. (2021). Remembered: Zofia Rydet in the Biographically-Oriented Perspective of the Sociology of Art. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(3), 206–225. https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11