Podłączeni pod społeczeństwo mody: udomawianie telewizora a kształtowanie się mody w Polsce Ludowej. Analiza materiałów z badań nad stylami życia Andrzeja Sicińskiego (1978-82)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.4.10

Słowa kluczowe:

moda, udomowienie technologii, telewizor, praktyki społeczne, analiza jakościowych danych zastanych

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób udomowianie telewizora oddziaływało na kształtowanie się mody jako regulatora praktyk społecznych w okresie późnego PRL-u. Pozwoli to zrozumieć, jaka była rola telewizora i oglądania telewizji w procesie powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, w którym moda odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu ludzkich zachowań. Analizie poddano materiały zebrane w badaniach nad stylami życia pod kierunkiem Andrzeja Sicińskiego w latach 1978−1982 w czterech miastach. Telewizor jako przedmiot wpływał na przekształcanie układu przestrzeni mieszkania zgodnie z aktualnie lansowanymi wzorami. Telewizor „sprawiał”, że dom stawał się podporządkowany praktyce oglądania telewizji, stojąc w centralnym punkcie głównego pokoju, otoczony przez meble służące siedzeniu i oglądaniu. Dominacja telewizora oraz oglądania telewizji jako najważniejszej praktyki podejmowanej w domu wywoływała opór obyczaju – wyrażony przede wszystkim w nawykach kobiet, które nie mogły oglądać bezczynnie. Modzie jako regulatorowi codziennych praktyk stawiała opór również gospodarka niedoboru. Telewizor jako medium umożliwiał podłączenie pod społeczeństwo mody i odbiór przekazywanych przez telewizję wzorów zachowań. Ciągłe podłączenie, gdy telewizor działał nieoglądany, stanowiło stałe źródło nieświadomego przejmowania wzorów. Treści odbierane świadomie były dyskutowane i negocjowane w ramach grupy pierwotnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Zalewska - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Filozofii i Socjologii WSNS, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

Joanna Zalewska, doktor socjologii (listopad 2009), a także antropolożka kulturowa i psycholożka. Pracę doktorską pt. „Człowiek stary w kulturze młodości. Badania wielostanowiskowe wśród warszawskich seniorów” napisała pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Tarkowskiej. Od października 2010 pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Katedrze Socjologii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii. Jest laureatką nagrody PTS im. Stanisława Ossowskiego za 2016 rok za książkę „Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych” (Scholar, 2015). Obszar zainteresowań naukowych: kształtowanie się mody i rewolucja konsumpcyjna w Polsce, udomowianie technologii, problematyka starości w kontekście przemian kulturowych (przejście modernizacyjne i wyłanianie się późnej nowoczesności), przemiany więzi społecznych, życie codzienne, etnograficzne badania terenowe.

Bibliografia

Anderson Benedict (1997) Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przełożył Stefan Amsterdamski. Kraków: Znak.
Google Scholar

Ang Ien (1985) Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen.
Google Scholar

Appadurai Arjun (2005) Nowoczesność bez granic. Przełożył Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Barney Darin (2000) Prometheus Wired: The Hope for Democracy in the Age of Network Technology. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Bauman Zygmunt, Halawa Mateusz, Wróbel Paulina (2008) Bauman o popkulturze: Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Bishop Libby (2014) Re-using Qualitative Data: A Little Evidence, On-going Issues and Modest Reflections. „Studia Socjologiczne”, vol. 3(214), s. 167−176.
Google Scholar

Campbell Colin (1987) The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Blackwell Publishers.
Google Scholar

Crowley David, Reid Susan E. (2010) Pleasures in Socialism: Leisure and Luxury in the Eastern Bloc. Evanston: Northwestern University Press.
Google Scholar

Dant Tim (2007) The Pragmatics of Material Interaction. „Journal of Consumer Culture”, vol. 8(1), s. 11−33.
Google Scholar

de Certeau Michel (1984) The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Dobrowolski Kazimierz (1958) Chłopska kultura tradycyjna. „Etnografia Polska”, vol. 1, s. 19−56.
Google Scholar

Dyczewski Leon (1982) Kontynuacja i zmiana w stylach życia polskiego społeczeństwa. „Roczniki Nauk Społecznych”, vol. 10, s. 231−246.
Google Scholar

Gauntlett David, Hill Annette (1999). TV Living: Television, Culture and Everyday Life. London, Nowy Jork: Routledge.
Google Scholar

Gdula Maciej (2014) 4 czerwca 1989. Jak naród nie obalił komuny. „Krytyka Polityczna”, 4 czerwca 2014 [dostęp 6 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/4-czerwca-1989-jak-narod-nie-obalil-komuny/
Google Scholar

Geertz Clifford (2003) Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury [w:] Marian Kempny, Ewa Nowicka, red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Przełożył Sławomir Sikora. Warszawa: PWN, s. 35−58.
Google Scholar

Gitelman Lisa (2006) Always Already New. Media, History, and the Data of Culture. Massachusetts and London: The MIT Press.
Google Scholar

Giza-Poleszczuk Anna (2002) Rodzina i system społeczny [w:] Mirosława Marody, red., Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 272−301.
Google Scholar

Halawa Mateusz (2006) Życie codzienne z telewizorem. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Hand Martin, Shove Elizabeth (2004) Orchestrating Concepts: Kitchen Dynamics and Regime Change in Good Housekeeping and Ideal Home, 1922-2002. „Home Cultures”, vol 1(3), s. 235−256.
Google Scholar

Hand Martin, Shove Elizabeth (2007) Condensing Practices: Ways of living with a freezer. “Journal of Consumer Culture”, vol. 7(1), s. 79−104.
Google Scholar

Haranne Markku, Siciński Andrzej (1987) Changes of Life Styles in Finland and Poland [w:] Jeja-Pekka Roos, Andrzej Siciński, eds., Ways of Life in Finland and Poland. Comparative Studies on Urban Populations. Aldershot: Avebury, s. 12−35.
Google Scholar

Jewdokimow Marcin (2008) Meblościanka i jej użytkowanie w polskich mieszkaniach [w:] Zbigniew Opacki, Dagmara Płaza-Opacka, red., Dom. Spotkanie przestrzeni prywatnej i publicznej na tle przemian cywilizacyjnych XIX i XX wieku. Zbiór studiów. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 285−300.
Google Scholar

Kaufmann Jean-Claude (2004) Ego. Socjologia jednostki. Przełożył Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Kaźmierska Kaja (2014) Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji. „Studia Socjologiczne”, vol. 3(214), s. 221−238.
Google Scholar

Kochanowski Jerzy (2010) Tylnymi drzwiami. Czarny rynek w Polsce 1944-89. Warszawa: Neriton.
Google Scholar

Krzeczkowska Eugenia, Ploch-Dzikowiecka Ewa (1979) Mały rocznik statystyczny 1979. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Google Scholar

Kurz Iwona (2008) Konsumpcja: “coca-cola to jest to!”, [w:] Małgorzata Szpakowska, red., Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach. Warszawa: W.A.B., s. 145−157.
Google Scholar

Lipovetsky Gilles (1987) L’Empire de l’éphémère: la mode et son destin dans les sociétés modernes. Paryż: Gallimard.
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz Małgorzata (2008) Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Mateja-Jaworska Bogumiła (2013) Posttelewizja? Widzowie wobec przemian mediów. Niepublikowana praca doktorska. Poznań: UAM.
Google Scholar

Mazurek Małgorzata (2010) Społeczeństwo kolejki. O doświadczeniach niedoboru 1945–1989. Warszawa: TRIO.
Google Scholar

McKendrick Neil, Brewer John, Plumb John H. (1982) The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England. Bloomington, IN: Indiana University Press.
Google Scholar

Morley David (1986) Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. London: Comedia.
Google Scholar

Morley David (1992) Television, Audiences and Cultural Studies. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Morley David, Silverstone Roger (1990) Domestic communication – technologies and meanings. “Media, Culture and Society”, vol. 12, s. 31−55.
Google Scholar

Pleskot Patryk (2007) Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych. Warszawa: TRIO.
Google Scholar

Pusnik Marusa, Starc Gregor (2008) An entertaining (r)evolution: the rise of television in socialist Slovenia. „Media, Culture & Society”, vol. 30/6, s. 777−793.
Google Scholar

Roos Jeja-Pekka, Siciński Andrzej, red., (1987) Ways of Life in Finland and Poland. Comparative Studies on Urban Populations. Aldershot: Avebury.
Google Scholar

Sahakian Marlyne, Wilhite Harold (2013) Making practice theory practicable: Towards more sustainable forms of consumption. „Journal of Consumer Culture”, vol. 14/1, s. 25−44.
Google Scholar

Schmidt Filip, Skowrońska Marta (2016) Wyposażenie gospodarstw domowych, mieszkań i budynków w instalacje techniczne oraz przedmioty codziennego użytku w XX I XXI wieku. Niepublikowany raport przygotowany w ramach grantu NCN „Rewolucja konsumpcyjna w Polsce”.
Google Scholar

Siciński Andrzej, Wyka Anna (1988) Badania „rozumiejące” stylu życia: narzędzia. Warszawa: IFiS PAN.
Google Scholar

Silverstone Roger (1994) Television and Everyday Life. London: Routledge.
Google Scholar

Szpakowska Małgorzata (2003) Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian. Warszawa: W.A.B.
Google Scholar

Szynkiewicz Sławoj (1976) Rodzina, [w]: Maria Biernacka, Bronisława Kopczyńska-Jaworska, Anna Kutrzeba-Pojnarowa i Wanda Paprocka, red., Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, t. 1, Wrocław: Ossolineum, s. 477–501.
Google Scholar

Wasiak Patryk (2015a) Wyposażenie wnętrz gospodarstw Polaków i społeczeństwo konsumpcyjne od gospodarki planowej do wolnego rynku, [w:] Katarzyna Stańczak-Wiślicz, Patryk Wasiak, Agnieszka Węglińska, red., Transformacje społeczne w Polsce na tle Europy: Nowoczesność – media – kultura materialna. Polkowice: Wydawnictwo Uczelni Jana Wyżykowskiego, s. 37−60.
Google Scholar

Wasiak Patryk (2015b) Debating Consumer Durables, Luxury and Social Inequality in Poland during the System Transition. „Zeitschrift Für Ostmitteleuropa-Forschung”, vol. 64(4), s. 544−565.
Google Scholar

Wedel Janine (2007) Prywatna Polska. Warszawa: TRIO.
Google Scholar

Wiliams Raymond (1974) Television. Technology and Cultural Form. London: Routledge.
Google Scholar

Zalewska Joanna (2011) Nowe przedmioty a przemiany praktyk społecznych w doświadczeniu ludzi starych, [w:] Janusz Mucha, Łukasz Krzyżowski, red., Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 201−226.
Google Scholar

Zalewska Joanna, Cobel-Tokarska Marta, red., (2014) Od obyczaju do mody: przemiany życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar

Zalewska Joanna (2015) Rewolucja konsumpcyjna i kształtowanie się podmiotu emocjonalnego w perspektywie Norberta Eliasa. „Kultura i Społeczeństwo”, vol. 1, s. 115−136.
Google Scholar

Zalewska Joanna (2017) Consumer Revolution in People’s Poland: Technologies in Everyday Life and the Negotiation between Custom and Fashion (1945-1980). „Journal of Consumer Culture”, vol. 17(2), s. 321−339.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-05-09

Jak cytować

Zalewska, J. (2019). Podłączeni pod społeczeństwo mody: udomawianie telewizora a kształtowanie się mody w Polsce Ludowej. Analiza materiałów z badań nad stylami życia Andrzeja Sicińskiego (1978-82). Przegląd Socjologii Jakościowej, 14(4), 190–218. https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.4.10