Can Virginity Be a Problem? Gynecological Appointments of Sexually-Inactive Persons from the Sociological Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.21.1.05

Keywords:

virginity, gynecological appointment, sexual initiation

Abstract

A gynecological appointment begins with an interview in which a question about sexual initiation is asked. The patient’s response determines the course of the appointment. The article shows how different strategies are adopted by doctors of gynecology when a so-called virgin comes for an appointment. Individual in-depth interviews (with 11 persons) and statements in online forums were qualitatively analyzed. Strategies for examining virgins adopted by doctors contradict scientific knowledge about the hymen, as well as recommendations toward the first gynecological appointment. One of the recurring experiences of sexually-inactive patients is that examinations are limited to taking only a medical interview. This article shows that virginity is, therefore, valued and placed higher than the health of patients. Gynecologists actively participate in the creation of sexuality by expressing their opinion on the sexual status of the patients. These, on the other hand, fully submit to the medical discourse by handing over power over their corporeality to doctors.

Downloads

Author Biography

Kamila Stefaniak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Absolwentka matematyki (2018), studentka socjologii na poziomie magisterskim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą między innymi: feminizmu, socjologii ruchów społecznych oraz socjologicznych badań nad intersekcjonalnością. Laureatka konkursu na grant studencki w ramach IDUB UMK.

References

Baniak Józef (2007), Moralność seksualna młodzieży gimnazjalnej na tle jej kryzysu tożsamości: studium socjologiczne, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika”, t. 16, s. 85–115, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2007-t16/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2007-t16-s85-115/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2007-t16-s85-115.pdf [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Beaumont-Thomas Ben (2019), Outrage as US rapper TI says he has daughter’s hymen checked annually, https://www.theguardian.com/music/2019/nov/07/ti-rapper-daughter-hymen-check-outrage [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Bińczyk Ewa (2002), Nieklasyczna socjologia medycyny: praktyki medykalizacji jako praktyki władzy w ujęciu Michela Foucaulta, [w:] Włodzimierz Piątkowski (red.), W stronę socjologii zdrowia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 181–195.
Google Scholar

Blank Hanne (2008), Virgin: The Untouched History, New York: Bloomsbury.
Google Scholar

Bręborowicz Andrzej K., Bręborowicz Grzegorz H. (2020), Diagnostyka ginekologiczna, [w:] Grzegorz H. Bręborowicz (red.), Położnictwo i ginekologia. Tom 1–2, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 425–429.
Google Scholar

Christianson Monica, Eriksson Carola (2013), Myths and misconceptions: Midwives’ perception of the vaginal opening or hymen and virginity, „British Journal of Midwifery”, vol. 21(2), s. 54–61, https://doi.org/10.12968/bjom.2013.21.2.108
Google Scholar

Cinthio Hanna (2015), “You go home and tell that to my dad!” Conflicting Claims and Understandings on Hymen and Virginity, „Sexuality & Culture”, vol. 19, s. 172–189, https://doi.org/10.1007/s12119-014-9253-2
Google Scholar

Crosby Sondra S., Oleng Nicolette, Volpellier Muriel M., Mishori Ranit (2020), Virginity testing: recommendations for primary care physicians in Europe and North America, „BMJ Glob Health”, vol. 5(1), e002057, s. 1–6, http://dx.doi.org/10.1136/bmjgh-2019-002057
Google Scholar

Długołęcka Alicja (2020), Kiedy dziewictwo jest problemem? Dziewictwo w perspektywie holistycznej, [w:] Agnieszka Gajewska, Maciej Michalski (red.), Kultury dziewictwa, Poznań: Wydział Historii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 15–35.
Google Scholar

Drosdzol-Cop Agnieszka, Skrzypulec-Plinta Violetta (2016), Stanowisko Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Pierwsza wizyta osoby małoletniej u lekarza ginekologa, „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna”, t. 1, nr 2, s. 83–85, https://journals.viamedica.pl/ginekologia_perinatologia_prakt/issue/view/3798 [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Drosdzol-Cop Agnieszka, Orszulak Dominika, Wilk Katarzyna (2020), Ginekologia dziecięca i dziewczęca – wybrane zagadnienia, [w:] Grzegorz H. Bręborowicz (red.), Położnictwo i ginekologia. Tom 2, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 249–264.
Google Scholar

Drosdzol-Cop Agnieszka, Skrzypulec-Plinta Violetta, Guzik-Makaruk Ewa M., Drozdowska Urszula, Huzarska Dorota (2019), Rekomendacje Grupy Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące badania ginekologicznego i leczenia osoby małoletniej (stan na 1.01.2020 r.), „Ginekologia i Perinatologia Praktyczna”, t. 4, nr 4, s. 164–167, https://journals. viamedica.pl/ginekologia_perinatologia_prakt/issue/view/4786 [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Foucault Michel (1976), Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w Collège de France, przełożyła Małgorzata Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Foucault Michel (1995), Historia seksualności, przełożyli Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Google Scholar

Foucault Michel (1999), Narodziny kliniki, przełożył Paweł Pieniążek, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Gorajska Małgorzata, Kuik Marianna, Laube Jowita, Liszewska Urszula, Madej Olga (2018), Edukacja seksualna w Polsce w kontekście promocji zdrowia seksualnego vs tabu seksualne, „Psychoseksuologia”, vol. 4, s. 110–120, https://issuu.com/psychoseksuologia/docs/gorajska_psychoseksuologia [dostęp: 31.03.2023].
Google Scholar

Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton” (2011), Skąd wiesz? Jak wygląda edukacja seksualna w polskich domach, https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/Sk%C4%85d-wiesz-RAPORT_ostateczny.pdf [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton” (2014), Bezpieczny fotel? Kampania na rzecz dobrej opieki ginekologicznej. Raport, https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/bezpieczny_fotel_raport_2014.pdf [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Gruszka Jakub, Wrześniewska Marzena, Adamczyk-Gruszka Olga (2014), Wizyta u ginekologa – aspekt psychologiczny, diagnostyczny i leczniczy, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, t. 20, nr 2, s. 126–130, https://doi.org/10.5604/20834543.1112224
Google Scholar

Hegazy Abdelmonem A., Al-Rukban Mohammad O. (2012), Hymen: Facts and conceptions, „theHealth”, vol. 3(4), s. 109–115, https://www.researchgate.net/publication/260578888_Hymen_Facts_and_conceptions [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Imperforate Hymen (b.r.), https://www.childrenscolorado.org/conditions-and-advice/conditions-and-symptoms/conditions/imperforate-hymen/ [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Izdebski Zbigniew (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Jewtuch Katarzyna (2020), Współczesna edukacja seksualna dzieci i młodzieży w Polsce – rekonesans, diagnoza, perspektywy, „Filoteknos”, vol. 10, s. 470–480, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-ed786727-fe81-4069-b02d-8adddcdbe0fb [dostęp: 31.03.2023].
Google Scholar

Jeznach Alicja (2021), Zajęcia z edukacji seksualnej nie istnieją. Istnieją lekcje WDŻ-u. Polska edukacja seksualna z perspektywy młodych dorosłych, „Fabrica Societatis”, no. 4, s. 107–112, https://doi.org/10.19195/142697
Google Scholar

Karwowska Anita (2017), W Polsce wizyta u lekarza pierwszego kontaktu trwa dwa razy krócej niż w Szwecji czy USA, https://wyborcza.pl/TylkoZdrowie/7,137474,22677652,w-polsce-wizyta-u-lekarza-pierwszego-kontaktu-trwa-dwa-razy.html?disableRedirects=true [dostęp: 1.04.2023].
Google Scholar

Kellogg Nancy D., Menard Shirley W., Santos Annette (2004), Genital Anatomy in Pregnant Adolescents: “Normal” Does Not Mean “Nothing Happened”, „Pediatrics”, vol. 113(1), s. e67–e69, https://doi.org/10.1542/peds.113.1.e67
Google Scholar

Mayntz Renate, Holm Kurt, Hubner Peter (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, przełożyła Wanda Lipnik, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Najwyższa Izba Kontroli (2018), Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016–2017, https://www.nik.gov.pl/plik/id,17640,vp,20221.pdf [dostęp: 2.04.2023].
Google Scholar

O’Connell Helen, Eizenberg Norm, Rahman Marzia, Cleeve Joan (2008), The Anatomy of the Distal Vagina: Towards Unity, „The Journal of Sexual Medicine”, vol. 5(8), s. 1883–1891, https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2008.00875.x
Google Scholar

Opieka ginekologiczna dla dziewcząt – interwencja w NFZ (2020), https://federa.org.pl/poradnie_dziewczeta/ [dostęp: 2.04.2023].
Google Scholar

Pietrzak Agnieszka (2021), Przychodzi Polka do ginekologa (albo i nie), https://rownosc.eu/przychodzi-polka-do-ginekologa-albo-i-nie/ [dostęp: 2.04.2023].
Google Scholar

Seidman Steven (2012), Społeczne tworzenie seksualności, przełożył Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia (b.r.), Zaprowadź dziecko na bilans zdrowia, https://pacjent.gov.pl/zapobiegaj/zaprowadz-dziecko-na-bilans-zdrowia [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Stelmach Monika (2022), Aż 13 proc. Polek w ogóle nie korzysta z wizyt u ginekologa – wyniki raportu, https://www.termedia.pl/ginekologia/Az-13-proc-Polek-w-ogole-nie-korzysta-z-wizyt-u-ginekologa-wyniki-raportu,47052.html [dostęp: 2.04.2023].
Google Scholar

Strumińska-Kutra Marta, Koładkiewicz Izabela (2012), Studium przypadku, [w:] Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 1–40.
Google Scholar

Thorwald Jurgen (2016), Ginekolodzy, Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Google Scholar

Vanderzee Vanessa A. (2017), Accessing health care on the asexual spectrum: A feminist analysis of patient-practitioner relationships and compulsory sexuality in medical discourse, http://hdl.handle.net/1957/61564 [dostęp: 25.11.2022].
Google Scholar

Waszyńska Katarzyna, Groth Jarosław, Kowalczyk Robert (2013), Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej. Teoria i (nie)rzeczywistość, „Studia Edukacyjne”, nr 24, s. 165–179, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6818 [dostęp: 31.03.2023].
Google Scholar

Zawadzka Anna (2013), Ciało i piętno. Defloracja jako wytwarzanie kobiecości, „Studia Litteraria et Historica”, no. 2, s. 472–527, https://doi.org/10.11649/slh.2013.020
Google Scholar

Zawadzka Anna (2015), Ten pierwszy raz. Konstruowanie heteroseksualności, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Published

2025-02-28 — Updated on 2025-03-14

Versions

How to Cite

Stefaniak, K. (2025). Can Virginity Be a Problem? Gynecological Appointments of Sexually-Inactive Persons from the Sociological Perspective. Przegląd Socjologii Jakościowej, 21(1), 98–121. https://doi.org/10.18778/1733-8069.21.1.05 (Original work published February 28, 2025)

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.