Prezentacje klasztorów i autoprezentacje mnichów na cysterskich stronach WWW – w stronę sekularyzacji semantycznej?

Autor

  • Marcin Jewdokimow Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ul. Dewajtis 5, 00-001 Warszawa

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.1.05

Słowa kluczowe:

monastycyzm, klasztor, sekularyzacja, autoprezentacja, prezentacja

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę autoprezentacji mnichów i prezentacji klasztorów na stronach WWW prowadzonych przez cystersów. Analiza wizualna pokazuje, jakie narracje poza religijnymi wykorzystywane są do konstruowania przekazów o sobie. Główny wniosek z przeprowadzonych analiz brzmi: dyskurs o klasztorach ma zarazem wymiar religijny, jak i pozareligijny, co pokazuje skomplikowaną obecność religii w sferze publicznej. Nie jest więc tak, że klasztor jako instytucja religijna i mnisi jako wspólnota poddani są sekularyzacji jako procesowi wobec nich zewnętrznemu. Semantyczny wymiar sekularyzacji (sekularyzacja semantyczna) rozumiany jako dodawanie wymiaru sekularnego do wymiaru sakralnego staje się również ich sposobem wypowiadania się o sobie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marcin Jewdokimow - Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ul. Dewajtis 5, 00-001 Warszawa

Marcin Jewdokimow, doktor socjologii, kulturoznawca, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW. Zainteresowania badawcze: religia, klasztory, zamieszkiwanie, materialność, pamięć zbiorowa, studia wizualne, edukacja.

Bibliografia

Baniak Józef (2010) Powołania kapłańskie i zakonne w Kościele katolickim w Polsce [w:] Józef Baniak, red., W poszukiwaniu sensu. O religii, moralności i społeczeństwie. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s. 315–327.
Google Scholar

Baniak Józef (2012) Powołanie do kapłaństwa i do życia zakonnego w Polsce w latach 1900–2010. Studium socjologiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Google Scholar

Bar Joachim Roman (1997) Prawo zakonne po Soborze Watykańskim II. Wydanie trzecie rozszerzone. Warszawa: ATK.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1985) The Forms of Capital [w:] J. Richardson, ed., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood, s. 241–260.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (1993) The Field of Cultural Production. New York: Columbia University Press.
Google Scholar

Bourdieu Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Bukowska Xymena i in. (2013) Kapitał kulturowy w działaniu. Światy społeczne Białowieży. Warszawa: Collegium Civitas, ISP PAN, UKSW.
Google Scholar

Collier John, Collier Malcolm (1986) Visual Anthropology: Photography as a Research Method. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Google Scholar

Drozdowski Rafał (2004) Socjologie wizualne i ich dylematy [w:] Jerzy Kaczmarek, red., Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 9–20.
Google Scholar

Goffman Erving (2011) Instytucje totalne: o pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Przełożyli Olena Waśkiewicz i Jacek Łaszcz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Hervieu-Léger Danièle (2014) Virtuosity, „Folklorisation” and Cultural Protest: Monasticism as a Laboratory of the Confrontation between Christianity and Modernity. Opportunity [w:] Isabelle Jonveaux, Enzo Pace, Stefania Palmisano, eds., Sociology and Monasticism. Between Innovation and Tradition. Lieden, Boston: Brill, „Annual Review of the Sociology of Religion”, vol. 5, s. 21–33.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004283503_003

Jonveaux Isabelle (2014) Redefinition of the Role of Monks in Modern Society: Economy as Monastic Opportunity [w:] I sabelle Jonveaux, Enzo Pace, Stefania Palmisano, eds., Sociology and Monasticism. Between Innovation and Tradition. Lieden, Boston: Brill, „Annual Review of the Sociology of Religion”, vol. 5, s. 71–86.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004283503_006

Jonveaux Isabelle, Pace Enzo, Palmisano Stefania, eds., (2014) Sociology and Monasticism. Between Innovation and Tradition. Lieden, Boston: Brill, „Annual Review of the Sociology of Religion”, vol. 5.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004283503

Jewdokimow Marcin (2014) Monasteries in the Internet. A Case Study of Polish Websites. „Revista Ciências da Religião-História e Sociedade / Journal of Religious Studies, History, and Society”, nr 12/1, s. 288–298.
Google Scholar

Jewdokimow Marcin (2015a) Klasztor (w Wąchocku) jako instytucja post-sekularna [w:] Mikołaj Lewicki i in., red., Socjologia uspołecznienia. Księga dedykowana Profesor Mirosławie Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, s. 318–330.
Google Scholar

Jewdokimow Marcin (2015b) From the Secular to the Post-Secular. The Place of Religion in the Local Public Sphere in the Context of Monasteries in Poland – A Case Study. „Revista Ciências da Religião-História e Sociedade / Journal of Religious Studies, History, and Society”, vol. 13, no. 1, s. 226–240.
Google Scholar

Olechnicki Krzysztof (2003) Antropologia obrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Pace Enzo (2014) Séguy and the Monastic Utopia [w:] Isabelle Jonveaux, Enzo Pace, Stefania Palmisano, eds., Sociology and Monasticism. Between Innovation and Tradition. Lieden, Boston: Brill, „Annual Review of the Sociology of Religion”, vol. 5, s. 277–283.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004283503_017

Parsons Talcott (1966) A Study in Social Theory with Special Reference to a Group of Recent European Writers. New York: The Free Press, London: Collier-MacMillan Limited.
Google Scholar

Parsons Talcott (1978) Action Theory and the Human Condition. New York: The Free Press, London: Collier-MacMillan Limited.
Google Scholar

Rose Gillian (2010) Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualanością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sztompka Piotr (2006) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Warczok Tomasz (2013) Dyskurs ucieleśniony, dyskurs skontekstualizowany. Podejście inspirowane teorią Pierre’a Bourdieu. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 1, s. 32‒47 [dostęp 23 września 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.1.03

Weber Max (2000) Socjologia religii: dzieła zebrane. Etyka gospodarcza religii światowych, t. 2, Hinduizm i buddyzm. Przełożył Grzegorz Sowinski. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Weber Max (2002) Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Przełożyła Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Weber Max (2014) Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Protestanckie „sekty” a duch kapitalizmu. Przełożyli Bogdan Baran, Piotr Miziński. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-02-28

Jak cytować

Jewdokimow, M. (2017). Prezentacje klasztorów i autoprezentacje mnichów na cysterskich stronach WWW – w stronę sekularyzacji semantycznej?. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(1), 110–126. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.1.05

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.