Konstruktywistyczna etnografia wirtualnej społeczności w Arabii Saudyjskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.4.06Słowa kluczowe:
etnografia, paradygmat konstruktywistyczny, konstruktywistyczna etnografia, obserwacja niejawna, NVivo, społeczności wirtualne, Arabia Saudyjska, kobiety saudyjskieAbstrakt
Większość badań w ramach współczesnej literatury skupia się na użytej przez badacza metodzie, ale nie na filozofii, która za nią stoi. W artykule tym opisujemy badanie etnograficzne, prowadzone w duchu paradygmatu konstruktywistycznego, którego celem było eksplorowanie zjawiska uczestnictwa w wirtualnych społecznościach w Arabii Saudyjskiej. Przedstawiamy, jak zostały wykorzystane określone techniki etnografii – obserwacja niejawna i uczestnictwo. Dowodzimy, że ten sposób prowadzenia etnografii pozwolił na umiejscowienie rezultatów badania w ramach społecznego i kulturowego kontekstu społeczeństwa saudyjskiego. W artykule, zilustrowanym wstępnymi wynikami, konkludujemy, że roczna obserwacja ukryta i ośmiomiesięczne uczestniczenie w dwóch różnych, lecz podobnych wirtualnych społecznościach dostarczyły wniosków, które można uznać za głębokie, znaczące i bogate w opisie.
Pobrania
Bibliografia
Al-Farim Khalid F. (2001) The Internet and Its Audience in Riyadh. Niepublikowana praca magisterska. King Saud University, Arabia Saudyjska.
Google Scholar
AlMunajjed Mona (1997) Women in Saudi Arabia Today. London: Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230373105
Al-Saggaf Yeslam (2004) The Effect of Online Community on Offline Community in Saudi Arabia. „Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries EJISDC”, t. 16, nr 2. [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ejisdc.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2004.tb00103.x
Al-Zaharni Saleh (2002) 45% of the Internet Users in Saudi Arabia Are Women. „Al-Watan Newspaper Online” [dostęp 7 stycznia 2002 r.]. Dostępny w Internecie http://www.alwatan.com.sa
Google Scholar
Angrosino Michael, Mays de Perez Kimberly (2000) Rethinking Observation: From Method to Context [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 673–702.
Google Scholar
Berger Peter L., Luckmann Thomas (1967) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Anchor Press.
Google Scholar
Bow Amanda (2002) Ethnographic Techniques [w:] K . W illiamson, ed., Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies, s. 265–279.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2000) Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods [w:] N. K. Denzin and Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 509–535.
Google Scholar
Costigan James T. (1999) Introduction: Forests, Trees, and Internet Research [w:] S. G. Jones, ed., Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Thousand Oaks, CA: Sage, s. xvii–xxiv.
Google Scholar
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2000) Introduction: the Discipline and Practice of Qualitative Research [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 1–29.
Google Scholar
Dodge Martin, Kitchin Rob (2001) Mapping Cyberspace. London: Routledge.
Google Scholar
Ess Charles (1998) First Looks: CATaC’98 [w:] C. Ess, F. Sudweeks, eds., Proceedings of Cultural Attitudes Towards Communication and Technology. Sidney: University of Sydney Press, s. 1–17.
Google Scholar
Ess Charles, AoIR Ethics Working Committee (2002) Ethical Decision-Making and Internet Research: Recommendations From the AoIR Ethics Committee. Association of Internet Researchers Document [dostęp 3 kwietnia 2003 r.]. Dostępny w Internecie http://www.aoir.org/reports/ethics.pdf
Google Scholar
Eysenbach Gunther, Till James E. (2001) Ethical Issues in Qualitative Research on Internet Communities. „British Medical Journal”, t. 323, nr 7321, s. 1103–1105.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.323.7321.1103
Fernback Jan (1999) There Is a Their There: Notes Toward a Definition of Cybercommunity [w:] S. G. Jones, ed., Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 203–220.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452231471.n10
Fetterman David M. (1989) Ethnography: Step by Step. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Frankel Mark S. (1999) Ethical and Legal Aspects of Human Subjects Research on the Internet. A Report of a Workshop, 10 czerwca, Waszyngton [dostęp 10 czerwca 1999 r.]. Dostępny w Internecie http://www.aaas.org/spp/dspp/sfrl/projects/intres/report.pdf
Google Scholar
Glesne Corrine (1999) Becoming Qualitative Researcher: An Introduction. 2nd edition. New York: Longman.
Google Scholar
Hammersley Martyn (1995) The Politics of Social Research. London: Sage.
Google Scholar
Holmes David (1997) Glossary [w:] D. Holmes, ed., Virtual Politics: Identity and Community in Cyberspace. London: Sage, s. 229–242.
Google Scholar
Jones Steven G. (1997) The Internet and Its Social Landscape [w:] S. G. Jones, ed., Virtual Culture: Identity and Communication in Cybersociety. London: Sage, s. 7–35.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446250303.n2
Jones Steven G. (1998) Information, Internet, and Community: Notes Toward an Understanding of Community in the Information Age [w:] S. G. Jones, ed., CyberSociety 2.0: Revisiting Computer-Mediated Communication and Community. Newbury Park, CA: Sage, s. 1–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452243689.n1
Jones Steven G., Kucker Stephanie (2001) Computers, the Internet, and Virtual Cultures [w:] J. Lull, ed., Culture in the Communication Age. London: Routledge, s. 212–225.
Google Scholar
Kelly George A. (1963) A theory of Personality: The Psychology of Personal Constructs. New York: W.W. Norton & Company.
Google Scholar
Kelly George A. (1991) The Psychology of Personal Constructs. London: Routledge.
Google Scholar
King Storm A. (1996) Researching Internet Communities: Proposed Ethical Guidelines for the Reporting of Results. „The Information Society”, t. 12, nr 2, s. 119–128.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/713856145
Kollock Peter, Smith Marc (1999) Communities in Cyberspace [w:] M. Smith and P. Kollock, eds., Communities in Cyberspace. London: Routledge, s. 3–25.
Google Scholar
Lincoln Yvonna S., Guba Egon G. (1985) Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
Lincoln,Yvonna S., Guba Egon G. (1987) Effective Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar
Locke Lawrence F., Spirduso Waneen, Silverman Stephen J. (2000) Proposals That Work, 4th edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Manaszewicz Rosetta, Williamson Kirsty, Mckemmish Sue (2002) Breast Cancer Knowledge Online: Towards Meeting the Diverse Information Needs of the Breast Cancer Community. Referat zaprezentowany podczas Proceedings of Electronic Networking 2002 Building Community Conference, 3–7 lipca, Melbourne, Australia.
Google Scholar
Markham Annette N. (1998) Life Online: Researching Real Experience in Virtual Space. Walnut Creek, CA: AltaMira.
Google Scholar
Markham Annette N. (2005) Disciplining the Future: A Critical Organizational Analysis of Internet Studies. „The Information Society”, t. 21, nr 4, s. 257–267.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01972240591007571
Marshall Catherine, Rossman Gretchen B. (1999) Designing Qualitative Research, 3rd edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Maxwell Joseph A. (1996) Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Minichiello Victor i in. (1990) In-Depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.
Google Scholar
North Tim (1994) The Internet and Usenet Global Computer Networks: An Investigation of Their Culture and Its Effects on New Users. Niepublikowana praca magisterska [dostęp 28 czerwca 2004 r.]. Dostępna w Internecie http://www.scribe.com.au/timn/thesis/
Google Scholar
Paccagnella Luciano L. (1997) Getting the Seats of Your Pants Dirty: Strategies for Ethnographic Research on Virtual Communities. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 3, nr 1 [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ascusc.org/jcmc/vol3/issue1/paccagnella.html
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00065.x
Preece Jenny (2000) Online Communities: Designing Useability, Supporting Sociability. Chichester: John Wiley & Sons.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/imds.2000.100.9.459.3
Preece Jenny, Maloney-Krichmar Diane (2005) Online Communities: Design, Theory, and Practice. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 10, nr 4 [dostęp 29 listopada 2005 r.]. Dostępny w Internecie http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue4/preece.html
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00264.x
Rheingold Howard (2000) The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7105.001.0001
Saule Solveiga (2002) Ethnography [w:] K. Williamson, ed., Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies, s. 159–176.
Google Scholar
Schwandt Thomas A. (1994) Constuctivist, Interpretivist Approaches in Qualitative Research [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., The Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 118–137.
Google Scholar
Schwandt Thomas A. (2000) Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry: Interpretivism, Hermeneutics, and Social Constructionist [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 189–215.
Google Scholar
Suler John (1999) One of Us: Participant Observation Research at the Palace. „Psychology of Cyberspace”, t. 1, nr 5 [dostęp 28 czerwca 2004 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rider.edu/~suler/psycyber/partobs.html
Google Scholar
Tedlock Barbara (2000) Ethnography and Ethnographic Representation [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 455–487.
Google Scholar
Turkle Sherry (1995) Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
Google Scholar
Wellman Barry, Gulia Milena (1999) Net-Surfers Don’t Ride Alone: Virtual Communities as Communities [w:] B. Wellman, ed., Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities. Colorado: Westview Press, s. 331–366.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429498718-11
Wheeler Debora (1998) Global Culture or Culture Clash: New Information Technologies in the Islamic World – A View from Kuwait. „Communication Research”, t. 25, nr 4, s. 359–377.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/009365098025004002
Wheeler Debora (2000) New Media, Globalization and Kuwaiti National Identity. „Middle East Journal”, t. 54, nr 3, s. 432–448.
Google Scholar
Wheeler Debora (2003) The Internet and Youth Subculture in Kuwait. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 8, nr 2 [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ascusc.org/jcmc/vol8/issue2/wheeler.html
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2003.tb00207.x
Williamson Kirsty (2002) Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.