Badania wizualne na rozdrożu
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.05Słowa kluczowe:
metody wizualne, fotografia, dane wizualne, metodologia, prezentowanie wyników badań, wywołanie fotograficzne, dane wideo, interpretacjaAbstrakt
Autor twierdzi, że metody wizualne znajdują się na rozdrożu. Mogą pozostać niszowe albo wejść do głównego nurtu kierując swoją ofertę do wszystkich, którzy wykorzystują materiały wizualne. W naukach społecznych metody wizualne obejmują fotografię, wideo i reprezentacje graficzne. Odnośnie samej wizualności, zwrócić należy uwagę, że wszystkie odczytania, które ontologicznie polegają na fotografii, wymagają dalszych interpretacji. „Patrzeć na” oznacza „być wykadrowanym przez”, i dotyczy to również autora zdjęcia, który także rozpatrywany jest jako widz. Ale obrazy, równie dobrze, co informacji o osobistych przemyśleniach, mogą dostarczać naukom społecznym osobistych zapisów przestrzeni i relacji społecznych. Na tej podstawie można zapytać: „jak przebiegają w czasie odchylenia od wzorca?”, „w jaki sposób zorganizowane są procesy społeczne?”, albo „jaka jest rola emocji w życiu społecznym?”. To są te zagadnienia, kontynuuje dalej autor, w które dane wizualne mogą wnieść swój wkład; warto dodać, że dyskusja metodologiczna, poza obszarem wytwarzania danych wizualnych, analiz i interpretacji, powinna zawierać również rozwiązania problemów dotyczących komunikowania wyników badań. Na niektóre z powyższych pytań można próbować odpowiedzieć stosując kontrolowaną foto-obserwację, techniki z wywołaniem fotograficznym (photo-elicitation) albo obrazy wykonane przez samych badanych. Pod koniec artykułu autor przechodzi do odpowiedzi na pytanie: co pozostaje do zrobienia? Szkicuje tu trzy główne obszary: (1) ewaluacja teoretycznej i pojęciowej bazy badań wizualnych; (2) tworzenie publicznych baz danych, które pomogą rozwijać i testować teorie; (3) definiowanie „najlepszych praktyk” dla badań wizualnych.
Pobrania
Bibliografia
Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył P. Biłos. Warszawa: Scholar
Google Scholar
Brown, Brian J. (2001) „Doing drag”. Visualn Socjology, 16 (1): 37 – 54
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14725860108583825
Calcott, Steve (2006) Mexico city traffic. Dostęp: 2 październik 2008 http://www.flickr.com/photos/stevec77/87374852/
Google Scholar
Csikszentmihalyi, Mihaly i Eugene Roshberg – Halton (1987). The meaning of things Domestic symbols and the self. New York: Cambridge University Press
Google Scholar
Dyer, Geogg (2005) The ongoing moment. New York: vintage books
Google Scholar
Elkins, James (2003) Visual studies: A skeptical Introduction. New York: Routledge
Google Scholar
Fowles, Jib (1991) Startstruck: Celebrity performers and the American public. Washington, DC: Smithsonian Institution Press
Google Scholar
Gombrich, Ernst H. (1996) “The visual image: Its place in communication.” S. 41-64 w The essential Gombrich, pod redakcją R. Woodfield. London: Phaidon Press
Google Scholar
Halle, David (1993) Inside culture: Art and class in the American home. Chicago: University of Chicago Press
Google Scholar
Kunhardt, Dorothy Meserve i Philip B. Kunhardt (1993) Twenty days. New York: Castle Books
Google Scholar
Maines, Rachel (1999) The technology of orgasm. Baltimore: Johns Hopkins Press
Google Scholar
Margolis, Eric (2007) Guest editor's introduction. Visual Studies, 22(1): 2 – 12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14725860601167127
Rose, Gillian (2001) Visual methodologies. Thousand Oaks, CA: Sage
Google Scholar
Steibling, Megan (1999) Practicing gender in sports. Visual Sociology, 14: 125 – 142
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14725869908583806
Steinberg, Cobbett (1978) Reel facts. New York: Random House
Google Scholar
Tufte, Edward (1983) The visual display of quantitative information. Cheshire, CN: Graphics Press
Google Scholar
Wallace, Anthony F.C. (1961) Culture and personality. New York: Random House
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/13363-000
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.