Badania wizualne na rozdrożu

Autor

  • John Grady Wheaton College, USA

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.05

Słowa kluczowe:

metody wizualne, fotografia, dane wizualne, metodologia, prezentowanie wyników badań, wywołanie fotograficzne, dane wideo, interpretacja

Abstrakt

Autor twierdzi, że metody wizualne znajdują się na rozdrożu. Mogą pozostać niszowe albo wejść do głównego nurtu kierując swoją ofertę do wszystkich, którzy wykorzystują materiały wizualne. W naukach społecznych metody wizualne obejmują fotografię, wideo i reprezentacje graficzne. Odnośnie samej wizualności, zwrócić należy uwagę, że wszystkie odczytania, które ontologicznie polegają na fotografii, wymagają dalszych interpretacji. „Patrzeć na” oznacza „być wykadrowanym przez”, i dotyczy to również autora zdjęcia, który także rozpatrywany jest jako widz. Ale obrazy, równie dobrze, co informacji o osobistych przemyśleniach, mogą dostarczać naukom społecznym osobistych zapisów przestrzeni i relacji społecznych. Na tej podstawie można zapytać: „jak przebiegają w czasie odchylenia od wzorca?”, „w jaki sposób zorganizowane są procesy społeczne?”, albo „jaka jest rola emocji w życiu społecznym?”. To są te zagadnienia, kontynuuje dalej autor, w które dane wizualne mogą wnieść swój wkład; warto dodać, że dyskusja metodologiczna, poza obszarem wytwarzania danych wizualnych, analiz i interpretacji, powinna zawierać również rozwiązania problemów dotyczących komunikowania wyników badań. Na niektóre z powyższych pytań można próbować odpowiedzieć stosując kontrolowaną foto-obserwację, techniki z wywołaniem fotograficznym (photo-elicitation) albo obrazy wykonane przez samych badanych. Pod koniec artykułu autor przechodzi do odpowiedzi na pytanie: co pozostaje do zrobienia? Szkicuje tu trzy główne obszary: (1) ewaluacja teoretycznej i pojęciowej bazy badań wizualnych; (2) tworzenie publicznych baz danych, które pomogą rozwijać i testować teorie; (3) definiowanie „najlepszych praktyk” dla badań wizualnych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

John Grady - Wheaton College, USA

John Grady, prof. jego badania koncentrują się na: wpływie i znaczeniu materialnego świat natury oraz ludzkich artefaktów na społeczną organizację życia codziennego. W swoich badaniach wykorzystuje analizę wizualnego obrazowania przy użyciu filmów dokumentalnych. Jest byłym przewodniczącym International Visual Sociology Association (IVSA). Aktualnie piastuje stanowisko Visiting Scholar w Institute Salt for Documentary Studies w Portland, Maine, (< http://www.salt.edu >) oraz jest New Editor Media w Visual Studies.

Bibliografia

Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył P. Biłos. Warszawa: Scholar
Google Scholar

Brown, Brian J. (2001) „Doing drag”. Visualn Socjology, 16 (1): 37 – 54
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725860108583825

Calcott, Steve (2006) Mexico city traffic. Dostęp: 2 październik 2008 http://www.flickr.com/photos/stevec77/87374852/
Google Scholar

Csikszentmihalyi, Mihaly i Eugene Roshberg – Halton (1987). The meaning of things Domestic symbols and the self. New York: Cambridge University Press
Google Scholar

Dyer, Geogg (2005) The ongoing moment. New York: vintage books
Google Scholar

Elkins, James (2003) Visual studies: A skeptical Introduction. New York: Routledge
Google Scholar

Fowles, Jib (1991) Startstruck: Celebrity performers and the American public. Washington, DC: Smithsonian Institution Press
Google Scholar

Gombrich, Ernst H. (1996) “The visual image: Its place in communication.” S. 41-64 w The essential Gombrich, pod redakcją R. Woodfield. London: Phaidon Press
Google Scholar

Halle, David (1993) Inside culture: Art and class in the American home. Chicago: University of Chicago Press
Google Scholar

Kunhardt, Dorothy Meserve i Philip B. Kunhardt (1993) Twenty days. New York: Castle Books
Google Scholar

Maines, Rachel (1999) The technology of orgasm. Baltimore: Johns Hopkins Press
Google Scholar

Margolis, Eric (2007) Guest editor's introduction. Visual Studies, 22(1): 2 – 12
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725860601167127

Rose, Gillian (2001) Visual methodologies. Thousand Oaks, CA: Sage
Google Scholar

Steibling, Megan (1999) Practicing gender in sports. Visual Sociology, 14: 125 – 142
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725869908583806

Steinberg, Cobbett (1978) Reel facts. New York: Random House
Google Scholar

Tufte, Edward (1983) The visual display of quantitative information. Cheshire, CN: Graphics Press
Google Scholar

Wallace, Anthony F.C. (1961) Culture and personality. New York: Random House
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/13363-000

Pobrania

Opublikowane

2009-07-30

Jak cytować

Grady, J. (2009). Badania wizualne na rozdrożu. Przegląd Socjologii Jakościowej, 5(2), 82–117. https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.2.05

Numer

Dział

Inny