Zapamiętana. Zofia Rydet w perspektywie biograficznie zorientowanej socjologii sztuki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11

Słowa kluczowe:

artysta, fotografia, sztuka, biografia, praca w terenie, mitologizacja

Abstrakt

Zofia Rydet jest jedną z najwybitniejszych polskich, a nawet europejskich artystek drugiej połowy XX wieku. Pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczą, ale jej biografia pod wieloma aspektami wciąż pozostaje tajemnicą. Pamięć o wielkim artyście/artystce jest często mitologizowana, a interpretacja dzieła po jego/jej śmierci zaczyna odrywać się od pierwotnych intencji twórcy. Są to procesy niezwykle interesujące dla historyków sztuki i socjologów. Można badać je, przyjmując metody biograficznie zorientowanej socjologii sztuki. W artykule wykorzystano niektóre z nich: analizę istniejących dokumentów, badania archiwalne oraz wywiady. Analiza zebranego materiału pozwoliła wskazać, w jaki sposób Rydet zapamiętali ci, którzy mieli okazję poznać ją, towarzyszyli jej podczas wypraw w teren, prowadzili z nią rozmowy o sztuce i fotografii. Celem takich badań jest próba lepszego poznania artystki, zrozumienia jej twórczości i funkcjonowania społecznego w określonych czasach i środowiskach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Tomasz Ferenc - University of Lodz, Poland

Tomasz Ferenc, employee of the Department of Sociology of Art, University of Lodz. His research interests include anthropology and visual sociology, studies of migration processes, and biographically-oriented sociology of art. Recent publications: T. Ferenc, K. Jóźwiak, A. Różycki, Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet (University of Lodz Press, 2020); T. Ferenc, M. Domański, Borderlands: Tensions on the External Borders of the European Union (Wydawnictwo ASP in Lodz, 2019).

Bibliografia

Andruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy.
Google Scholar

Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Bazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Bohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar

Dziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0

Elias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Fatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183
Google Scholar

Ferenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100.
Google Scholar

Filipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas.
Google Scholar

Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN.
Google Scholar

Golka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdf
Google Scholar

Golka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Gołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Hochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar

Jóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach.
Google Scholar

Jóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Krajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Google Scholar

Kurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
Google Scholar

Lewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar

Lewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne.
Google Scholar

Ligocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar

Osęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Matuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Rydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10.
Google Scholar

Rydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach.
Google Scholar

Sontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar

Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Google Scholar

Szacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Szpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43.
Google Scholar

Vuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria.
Google Scholar

Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Opublikowane

2021-08-31

Jak cytować

Ferenc, T. (2021). Zapamiętana. Zofia Rydet w perspektywie biograficznie zorientowanej socjologii sztuki. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(3), 206–225. https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.