Zapamiętana. Zofia Rydet w perspektywie biograficznie zorientowanej socjologii sztuki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.11Słowa kluczowe:
artysta, fotografia, sztuka, biografia, praca w terenie, mitologizacjaAbstrakt
Zofia Rydet jest jedną z najwybitniejszych polskich, a nawet europejskich artystek drugiej połowy XX wieku. Pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczą, ale jej biografia pod wieloma aspektami wciąż pozostaje tajemnicą. Pamięć o wielkim artyście/artystce jest często mitologizowana, a interpretacja dzieła po jego/jej śmierci zaczyna odrywać się od pierwotnych intencji twórcy. Są to procesy niezwykle interesujące dla historyków sztuki i socjologów. Można badać je, przyjmując metody biograficznie zorientowanej socjologii sztuki. W artykule wykorzystano niektóre z nich: analizę istniejących dokumentów, badania archiwalne oraz wywiady. Analiza zebranego materiału pozwoliła wskazać, w jaki sposób Rydet zapamiętali ci, którzy mieli okazję poznać ją, towarzyszyli jej podczas wypraw w teren, prowadzili z nią rozmowy o sztuce i fotografii. Celem takich badań jest próba lepszego poznania artystki, zrozumienia jej twórczości i funkcjonowania społecznego w określonych czasach i środowiskach.
Pobrania
Bibliografia
Andruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy.
Google Scholar
Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Bazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Bohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar
Dziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-664-0
Elias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Fatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183
Google Scholar
Ferenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100.
Google Scholar
Filipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas.
Google Scholar
Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN.
Google Scholar
Golka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdf
Google Scholar
Golka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Gołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Hochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Jóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach.
Google Scholar
Jóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Krajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Google Scholar
Kurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html
Google Scholar
Lewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.
Google Scholar
Lewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne.
Google Scholar
Ligocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Matuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Rydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10.
Google Scholar
Rydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Google Scholar
Szacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Szpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43.
Google Scholar
Vuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria.
Google Scholar
Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.